بیماران مبتلا به سرطان پروستات که تحت پرتو درمانی قرار می گیرند، هنگامی که پزشکان از روش تصویربرداری به نام رادیوتراپی بدن استریوتاکتیک تطبیقی ​​روزانه با هدایت تشدید مغناطیسی استفاده می کنند، عوارض جانبی کمتری دارند.

فناوری؛تصویربرداری و پرتودرمانی را برای بیماران مبتلا به سرطان پروستات ایمن‌تر کرد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث دی، یک بررسی جدید تحقیقاتی نشان می‌دهد تکنیکی که از فناوری تصویربرداری به عنوان راهنما استفاده می‌کند، می‌تواند پرتودرمانی را برای بیماران تحت درمان سرطان پروستات ایمن‌تر کند.

این فناوری به پزشکان این امکان را می‌دهد تا پرتوهای تشعشع را به طور دقیق به سمت پروستات نشانه بگیرند، در حالی که از بافت مثانه، مجرای ادرار و رکتوم اجتناب می‌کنند.

به گفته محققانی که 29 مطالعه منتشر شده را تجزیه و تحلیل کردند، این به نوبه خود عوارض جانبی کوتاه مدت را برای بیماران کاهش می دهد.

آنها یافته های خود را به صورت آنلاین در 24 جولای در مجله Cancer گزارش کردند.

این روش رادیوتراپی بدن، استریوتاکتیک تطبیقی روزانه با هدایت تشدید مغناطیسی (MRg-A-SBRT) نامیده می شود.

با مرور مطالعاتی که در مجموع شامل بیش از 2500 بیمار بود، محققان دریافتند که MRg-A-SBRT با کاهش 44 درصدی عوارض جانبی ادرار و کاهش 60 درصدی عوارض جانبی روده همراه بوده است.

نویسنده دکتر جاناتان لیمن در یک نشریه خبری گفت:«این بررسی، اولین مطالعه ای است که به طور مستقیم مزایای پرتوهای پروستات تطبیقی با هدایت MR را در مقایسه با شکل استانداردتر و متعارف پرتوهای دیگر ارزیابی می کند و از استفاده از این درمان در مدیریت سرطان پروستات پشتیبانی می کند.» او یک انکولوژیست پرتودرمانی در موسسه سرطان دانا-فاربر و بیمارستان زنان و بریگهام در بوستون است.

با استفاده از این روش، پزشکان می توانند هر روز برنامه پرتو درمانی بیمار را در پاسخ به تغییرات آناتومیک تنظیم کرده و همچنین می توانند موقعیت پروستات را در زمان روشن بودن پرتو تابش به صورت بلادرنگ کنترل کنند.

اگرچه این روش در حال محبوب‌تر شدن بود، اما مشخص نبود که آیا این روش بر نتایج بالینی و عوارض جانبی در مقایسه با سایر روش‌های ارسال پرتو تأثیر دارد یا خیر.

لیمن گفت:« آیا مزایای کوتاه مدت منجر به مزایای بلندمدت می شود یا خیر، نیاز به پیگیری و بررسی طولانی تری دارد.»

همچنین مشخص نیست که کدام جنبه از فناوری مسئول نتایج بهبود یافته است.

لیمن گفت: «این به طور بالقوه می تواند قابلیت نظارت مبتنی بر تصویربرداری در طول درمان باشد یا می تواند به مولفه برنامه ریزی تطبیقی مرتبط باشد. مطالعات بیشتری برای تفکیک این موضوع مورد نیاز است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha