دوشنبه ۹ آبان ۱۳۹۰ - ۱۵:۵۶
کد خبر: 35942

طرح شناسنامه‌دار کردن و کدینگ ماهی قزل‌آلا و سایر ماهیان سردآبی و گرم‌آبی پس از سال‌ها به نتیجه رسید و ظاهراً از یک ماه آینده اجرای می‌شود.

سلامت نیوز: طرح شناسنامه‌دار کردن و کدینگ ماهی قزل‌آلا و سایر ماهیان سردآبی و گرم‌آبی پس از سال‌ها به نتیجه رسید و ظاهراً از یک ماه آینده اجرای می‌شود. هرچند این خبر از سوی سازمان شیلات نیز تأیید شده اما این نگرانی وجود دارد که سرنوشت این طرح به مثابه بسته‌بندی مرغ با وجود میلیاردها تومان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و به‌علت حضور مقتدرانه عده‌ای دلال هرگز اجرایی نشود. آنچه از برآیند این طرح برمی‌آید آن است که عرضه ماهی فله‌ای که پیش از این در بازار سرچشمه تهران و سایر بازارهای عرضه ماهیان آبزی متوقف شده است از این پس ماهی در استخرهای پرورشی، فرآوری و پس از بسته‌بندی با کد رهگیری وارد بازار می‌شود. الگویی که هم اکنون در کشورهای نروژ، فرانسه و ایتالیا در حال اجراست.

ماهی‌های بسته‌بندی در تهران

مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردآبی در گفتگو با خبرنگار دنیای سبز می‌گوید: طرح کدینگ و شناسنامه‌دار کردن ماهیان قزل‌آلا و کلیه ماهی‌های سردآبی و گرم‌آبی نهایی شده و از اواخر مهرماه اجرایی خواهد شد. محسن لشگری می‌افزاید: با اجرای این طرح  ضمن کنترل عرضه و تقاضا، با تعریف سیستم نرم‌افزاری آبزی‌پروری، ماهی‌های بسته‌بندی عرضه شده در بازارها دارای کد رهگیری و قابل پیگیری خواهند شد. وی خاطرنشان می‌کند: در این طرح که با قرار دادن دستگاه‌های تن‌پاک به قیمت
 7 تا 8 میلیون تومان در استخرهای پرورشی صورت می‌گیرد، ماهی فرآوری شده و پس از بسته‌بندی با قابلیت نگهداری 10 تا 15 روز در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌گیرد که هم‌اکنون در نروژ، فرانسه و ایتالیا در حال اجراست. این روش، یکی از بهترین شیوه‌های عرضه محصولات آبزی است که ضمن حفظ کیفیت از شیوع انواع آلودگی جلوگیری خواهد کرد. لشگری ادامه می‌دهد: با اجرای این طرح، یکی از اهداف اصل 44 قانون اساسی محقق می شود.

راه اندازی پایانه محصولات آبزی

این فعال بخش خصوصی همچنین با انتقاد از بازار کنونی عرضه محصولات آبزی تصریح می‌کند: عده‌ای به صورت سنتی از گذشته در سرچشمه در حال عرضه محصولات آبزی به صورت فله‌ای هستند. این در حالی است که به نظر می‌رسد با راه‌اندازی پایانه محصولات آبزی از یک سو، عرضه انواع ماهی به صورت بسته‌بندی و با کیفیت بالا افزایش می‌یابد و از سوی دیگر نظارت بر چگونگی عرضه و کنترل قیمت‌ها بالا می‌رود. وی در ادامه از ملاقات فعالان بخش خصوصی با مقام معظم رهبری خبر داد و یادآور شد: در صورتی که اجرای اصل 44 قانون اساسی که مورد تأکید رهبری است، توسط وزارتخانه‌ها اجرا شود، اتحادیه‌های تولیدکننده ماهیان سردآبی تا پایان برنامه پنجم توانایی تولید 5/2 میلیون تن محصولات آبزی را خواهند داشت.

عرضه ماهی بسته‌بندی نباید با مرغ مقایسه شود

هرچند طرح بسته‌بندی مرغ طی سال‌های گذشته توسط تشکل‌های مرغداری و با تأکید سازمان دامپزشکی در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفت اما وجود دست‌های نامریی باعث شد به‌رغم سرمایه‌گذاری‌های میلیاردی، طرح مذکور هرگز به مرحله اجرا نرسد.

مسوولان وزارت جهاد کشاورزی هیچگاه درباره علت اصلی اجرا نشدن این طرح بزرگ که ظاهراً در تمام کشور به مرحله اجرا رسیده و فقط در تهران و بوشهر اجرایی نشده است، پاسخ شفاف و روشنی ندادند، اما دوستانه و خارج از مصاحبه‌های رسمی صحبت از دلالان و سودجویانی می‌شود که با قدرت بازار مرغ را در اختیار دارند و از عرضه آن به‌صورت بسته‌بندی جلوگیری می‌کنند. حتی بیم آن می‌رفت که با اجرایی شدن این طرح از سوی دولت و با فشار یک‌سویه وزارت جهاد کشاورزی، بازار مرغ دچار تنش شده و از سوی این عده نامریی تحریم شود.

 با این وجود، مدیرکل دفتر بهبود کیفیت سازمان شیلات معتقد است: طرح بسته‌بندی ماهیان و آبزیان نباید با طرح بسته‌بندی مرغ مقایسه شود. گلشاهی در گفتگو با خبرنگار دنیای سبز می‌گوید: طرح کدینگ کردن و صدور شناسنامه به‌صورت عام برای همه محصولات پرورشی نهایی شده و ظرف یک ماه آینده اجرایی می‌شود. وی تأکید می‌کند: این طرح با عرضه مرغ به‌صورت بسته‌بندی متفاوت است؛ چرا که در طرح بسته‌بندی مرغ مقرر بود هر مرغ به‌صورت تکدانه بسته‌بندی شود که با مخالفت عرضه‌کنندگان روبرو شد. اما در موضوع بسته‌بندی ماهی، تکدانه‌ای در فروش تازه و منجمد وجود ندارد. گلشاهی ادامه می‌دهد: با اجرایی شدن این طرح امکان ردیابی محصولات از مبداء فراهم شده و نظارت بر کیفیت محصولات آبزی افزایش پیدا می‌کند.

بسته‌بندی میگو قبلاً اجرا شده است

این مقام مسوول همچنین یادآور شد: در حوزه شیلات، شناسنامه‌دار کردن محصولات آبزی پیش از این برای میگو با همکاری سازمان میادین صورت گرفت که نتیجه آن افزایش کیفیت و شناسنامه‌دار کردن میگوهای پرورشی بود که با اجرا شدن این طرح همه محصولات آبزی به انضمام میگو توسط بخش خصوصی و با نظارت سازمان شیلات به مرحله اجرا در خواهد آمد. وی خاطرنشان می‌کند: هدف عرضه ماهیان پرورشی به‌صورت بسته بندی، عرضه محصولات با کیفیت بالاتر و امکان درجه‌بندی کیفی محصولات آبزی و همچنین مدیریت ضایعات محصولات از مبداء است.

گلشاهی اجرای این طرح را یکی از مصادیق اجرای اصل 44 قانون اساسی می‌داند و تصریح می‌کند: بخش خصوصی در قالب اتحادیه‌ها کلیه مراحل اجرایی این طرح را مدیریت کرده و سازمان شیلات بر آن نظارت خواهد کرد. وی اظهار می‌دارد: برای محصولات پرورشی به انضمام میگو در سازمان شیلات، سیستم مکانیزه‌ای تعریف شده که با استفاده از مبنای الکترونیکی امکان کنترل و شناسنامه‌دار کردن کلیه محصولات آبزی فراهم شده است.

بسته‌بندی مرغ همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد

با وجود پیگیری تشکل‌های فعال در حوزه مرغ و با تأمین دستگاه‌های بسته‌بندی مرغ و دایر کردن آن در کشتارگاه‌های عرضه مرغ، زمان شروع بسته‌بندی مرغ هنوز مشخص نیست. مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی در گفتگو با دنیای سبز می‌گوید: فعالان حوزه مرغداری در طول چند سال گذشته همواره با نوسانات بازار عرضه روبرو شده‌اند و در سال جاری نیز با وجود اجرا شدن لایحه هدفمندی یارانه‌ها به‌شدت بنیه‌نقدی آنها تحلیل رفته است. محمد یوسفی می‌افزاید: طرحی که با پشتیبانی وزارت جهاد کشاورزی کلید زده شد، با سرمایه‌گذاری بیش از 200 میلیارد تومان بخش خصوصی آغاز و تمامی شرایط لازم برای عرضه مرغ بسته‌بندی آماده شد اما هرگز به مرحله اجرا نرسید. وی خاطرنشان می‌کند: هرچند مسوولان در هر جلسه زمان اجری شدن این قانون را به بعد موکول می‌کنند، اما برآوردها نشان می‌دهد حضور عده‌ای دلال و سودجو در بخش توزیع مرغ چنان در بازار قوی است که احتمال وجود بحران و تبدیل آن به یک مسأله سیاسی وجود دارد. تا آنجا که این طرح سال‌هاست خاک خورده و اکنون به طرحی بایگانی‌شده مبدل شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha