سه‌شنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۵
کد خبر: 360697

همه ما روی بهداشت و نظافت سرویس بهداشتی و حمام حساس هستیم اما با همه مراقبت‌ها شاید به یک نقطه چندان توجه نکنیم؛ یعنی سردوش! دکتر اسکات والتر می‌گوید که افراد باید سردوش حمام خود را تمیز کنند تا به پوست و ریه‌های خود آسیب نرسانند. اسکات والتر، متخصص پوست مستقر در دنور می‌گوید که این موضوع را در یک کنفرانس پوست یاد گرفته و دلیلش «بیوفیلم» است.

باکتری‌های خطرناک در سردوشی حمام

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، والتر، بیوفیلم‌ها را به‌عنوان کلونی‌های باکتریایی توصیف کرد و گفت که آن‌ها درواقع بیشتر شبیه یک قلعه‌اند، زیرا بسیار غیرقابل ‌نفوذ هستند و طبق مطالعات، داخل سردوش حمام زندگی می‌کنند. به گزارش نیویورک‌پست، بیوفیلم‌ها مجموعه‌ای از سلول‌های میکروبی‌اند که نمی‌توان آن‌ها را با شست‌وشوی ملایم از بین برد.

بیوفیلم‌های باکتریایی می‌توانند باعث ایجاد بیماری‌های پوستی و مشکلات تنفسی شوند که اغلب در مناطقی ایجاد می‌شوند که در فرایند تمیزکاری نادیده گرفته شده‌اند. والتر در ادامه به افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، مانند افراد سیگاری یا مبتلایان به بیماری‌های ریوی، هشدار می‌دهد که حواس‌شان به باکتری‌های ماندگار در حمام خود باشد. این متخصص پوست ادامه می‌دهد: «وقتی حمام می‌کنید، آن باکتری‌ها، مخمرها و قارچ‌ها در هوا پخش می شوند و مثل یک اسپری خوب عمل می‌کنند.

آن‌ها می‌توانند وارد ریه‌های شما بشوند و روی پوست و سایر نقاط بدن اثر بگذارند.» به گفته والتر، این باکتری‌ها می‌توانند باعث بروز برخی بیماری‌ها و مشکلات پوستی شوند. بر اساس گزارش وب‌سایت «مدلین پلاس»، باکتری دیگری که در سردوش حمام پیدا می‌شود، مایکوباکتریوم، یک ارگانیسم مضر است که با نوعی عفونت ریه به نام مایکوباکتریوم غیر سلی شناخته می‌شود.

این متخصص پوست معتقد است با سرکه سفید می‌توان سردوش را تمیز کرد. در روش اول، سردوش را در یک کاسه حاوی سرکه سفید فرو ببرید و اجازه دهید یک شب در آن بماند و در روش دوم، سردوش را در یک کیسه پلاستیکی پر از سرکه سفید بپیچید و با یک نوار لاستیکی به دور لوله دوش آن را ثابت کنید. هر سر دوش باید ماهی یک‌بار با این روش‌ها تمیز شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha