رئیس فرهنگستان علوم پزشکی ایران، بر اهمیت تغذیه نوزاد با شیرمادر تاکید کرد.

ارتباط تغذیه با شیر مادر و کاهش مرگ‌ومیر نوزادان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، سید علیرضا مرندی گفت: سلامت روان مادر و پدر روی سلامت معنوی و اجتماعی نوزاد تأثیر مستقیم دارد.

وی افزود: رژیم غذایی نیز بسیار اهمیت دارد و تغذیه حلال و طیب برای حفظ و ارتقای سلامت معنوی نوزاد نیاز است، باید به میزان نمک، شکر و چربی‌ها در مواد غذایی توجه کرد و مصرف پروتئین، سبزیجات، میوه، ریز مغذی‌ها و ویتامین‌ها به ویژه برای مادر در دوران شیردهی را در سبد غذایی قرار داد.

رئیس فرهنگستان علوم پزشکی کشور با اشاره به نقش عوامل اجتماعی زندگی، شخصی و شغلی مادر در تأمین و حفظ سلامت معنوی و سلامت فیزیکی نوزاد، تصریح کرد: رژیم غذایی، فعالیت بدنی، پرهیز از دخانیات و الکل و پیشگیری از ابتلاء به بیماری‌های غیر واگیر روی سلامت معنوی، جسمی و روانی تمامی انسان‌ها به ویژه مادران که گروه‌های آسیب‌پذیر هستند، تأثیر مستقیم دارد.

مرندی با بیان اهمیت حفظ تماس پوستی مادر با نوزاد تصریح کرد: حتی اگر نوزاد نارس هم به دنیا بیاید با نوازش مادر، پزشک و پرستار ارتباط برقرار می‌کند و این ارتباط مطلوب و امن، تأثیر مستقیم روی تحریک حواس و در نتیجه سلول‌های عصبی دارد. هرچه این تحریکات بیشتر باشد سیناپس‌های مغز کاملاً به هم متصل می‌شوند و نوزاد در آینده از هوش لازم شخصیتی کلامی و فکری برخوردار خواهد بود.

وی در ادامه ضمن بیان اهمیت تغذیه با شیر مادر گفت: اگر شیردهی طی ۲۴ ساعت اول زندگی نوزاد آغاز شود، مرگ و میر در نوزادان به میزان ۱۶.۵ درصد و اگر از ساعت اول آغاز شود به میزان ۲۳.۵ درصد کاهش پیدا خواهد کرد.

مرندی با اشاره به اینکه مادر باردار و شیرده باید به تغذیه خود اهمیت دهد و ورزش سنگین نکند، عنوان کرد: به خاطر داشته باشید نوزاد از ثانیه نخست به دنیا آمدن می‌آموزد بنابراین بازی کردن قصه گفتن و کتاب خواندن برای نوزادان از اهمیت ویژه‌ای در رشد فکری و ذهنی آنها برخوردار است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha