رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: ٩٠ درصد عوامل مرگ و میر پس از زایمان مادران به ویژه در ۴۲ روز اول پس از زایمان قابل پیشگیری است.

۹۰ درصد مرگ های پس از زایمان قابل پیشگیری است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، علیرضا زالی، با اشاره به اینکه اساتید دانشگاه افتخارات سترگی را در حوزه حفظ و ارتقای سلامت مادر، جنین و نوزاد در کشور کسب کرده‌اند، افزود: امروزه موضوع مهمی در مباحث سازه‌های روانشناختی نوین و پارادایم‌های جدید تحت عنوان دلبستگی ایمن بیان می‌شود.

به گفته وی، بر اساس نتایج مطالعات در مواردی که با شکل‌های دلبستگی ایمن روبه‌رو هستیم آینده فیزیکی و روانشناختی همراه با دستاوردهای اجتماعی به میزان بیشتری حاصل می‌شود.

زالی افزود: جای تعجب نیست در بسیاری از کشورهای توسعه یافته در دوران بارداری برای مادران کلاس‌های تمرین مبتنی بر اعتماد به نفس ارتقا یافته برگزار می‌کنند تا توان مادر را در افزایش دلبستگی ایمن تقویت کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه مهم‌ترین مسئله در زندگی جنین مراقبت ویژه از مادران است، تصریح کرد: مراقبت از مادر باید از یک سال پیش از تصمیم برای بارداری آغاز شود. از آنجایی که تمام نیازهای بیولوژیک در دوران بارداری افزایش پیدا می‌کند مادران باید در شرایطی به استقبال بارداری بروند که از نظر روانشناختی و فیزیکی وضعیت مطلوبی داشته باشند.

به گفته وی، کمبود میکرو المنت‌ها، ریز مغذی‌ها، پروتئین‌ها، آهن، کلسیم، روی و ید باید مورد توجه قرار گیرد، از طرفی ۸۰ درصد بیماری‌هایی که به عنوان ناهنجاری‌های جنینی یا از بدو تولد شناخته می‌شود به دلیل شرایط تحمیلی غیر فیزیولوژیک مادر در دوران بارداری شکل می‌گیرد؛ از همین رو مراقبت‌های دوران بارداری که اصل استراتژیک برای کاهش مرگ و میر مادران و ارتقای سلامت جنین و نوزاد محسوب می‌شود جایگاه بسیار مهمی دارد.

زالی اظهار کرد: حداقل موضوعی که در شرایط متعارف نیاز است چهار بار ویزیت در طول دوران بارداری در مجموعه استاندارد بهداشتی است که باید اهمیت ویژه‌ای برای آن قائل شد.

به گفته وی، این مراقبت‌ها صرفاً مراقبت فیزیکی و بیولوژیک نیست بلکه نگاه متمرکز سایکو سوشیال در کنار نگاه‌های بیولوژیک نیز لازم است.

زالی عنوان کرد: نظام ارائه خدمات ادغام یافته سیستم‌های بهداشتی و اصول مراقبت‌های اولیه حضور بهورزها و نظام پیوسته ارائه خدمات به گونه‌ای است که در حوزه مرگ و میر مادران و نوزادان نسبت به سال‌های قبل شرایط بهتری را در کشور تجربه می‌کنیم. همچنین در منطقه مدیترانه شرقی در پنج سال گذشته به طور همگن کاهش مرگ و میر کودکان زیر یک سال و کودکان بین یک تا ۵۹ ماه را شاهد بودیم که این دستاورد مطلوب منطقه‌ای است.

وی از کسب رنک‌های قابل دفاع جهانی در کاهش مرگ و میر کودکان توسط کشورهایی همچون ایران، عربستان، عمان و لبنان خبر داد و افزود: به رغم نبود آمار و ارقام دقیق، در استان تهران شاخص مرگ و میر نوزادان به رقم ۸.۹ کاهش داشته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار کرد: آمار تعهد به شیردهی تا ۱۱ ماهگی در کشور ۴۷.۷ درصد است، اما در تهران این آمار ۵۲.۵ درصد گزارش می‌شود.

زالی با اشاره به اهمیت توجه به سلامت کودکان نیز عنوان کرد: با یک نظام مراقبتی خوب می‌توان مرگ و میر را تا حد زیادی کاهش داد. مادر عنصر مهم مهرورزانه در اجتماع است و حمایت از مادر باردار، جنین و نوزاد و کودکان حرکت درخور توجه و همکاری در تمام بدنه نظام سلامت محسوب می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha