دوشنبه ۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۰
کد خبر: 362171

درست است که تابستان تمام شده و کم کم سرما و باد و بوران دارد جای خود را به ته مانده‌های وزش‌های نیمه‌گرم پاییزی می‌دهد و ما مجبوریم اوقات بیشتری را در فضای داخل خانه‌هایمان بگذرانیم ولی باید این واقعیت را بپذیریم که برای داشتن یک فضای خانوادگی شاد حتما لازم نیست از خانه بیرون بزنیم.

پنج راز خانواده‌های شاد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، فضای داخل خانه باید به اندازه‌ای برای همه‌ی اهالی خانه دلنشین و جذاب باشد که حتی اگر معجزه ای شود و وسط زمستان پرشی داشته باشیم به میان بهار هم هنوز اهالی خانه دورهمی های داخل این چهاردیواری را به بیرون گردی ترجیح دهند. در این مطلب پنج راز خانواده‌های شاد و خانه‌های شادتر را برایتان آورده‌ایم. به این امید که صدای خنده از خانه‌تان محو نشود.

۱. همه با هم ماجراجویی کنید


گاهی وقت‌ها حوصله‌ی اعضای خانواده سر می‌رود چون از قبل برای هیچ کاری برنامه‌ریزی نکرده‌اند. به همین دلیل یکی از کارهایی که شما باید در فهرست «انجام شدنی‌ها» در یک خانه جذاب قرار دهید، برنامه‌ریزی کردن است؛ این‌طوری تفریحات عقب نمی‌افتند.

بزنید به تخته: وقتی لیست بازی‌ها و سرگرمی‌های تازه‌ای که به ذهنتان رسیده‌اند جلوی چشمتان باشد، تصمیم گرفتن آسان می‌شود.

برای همین کافی است یک تخته سیاه یا حتی «وایت بورد»، را جایی از خانه نصب کنید که جلوی چشم همه باشد. روی این تخته را با ایده‌های تازه و سرگرمی‌های جدیدی که همه‌ی اهالی خانه سر آن به توافق رسیده‌صاند، پرکنید. برای نمونه اگر تلویزیون یک بازی تازه را یاد داد و همگی از آن لذت بردید، به محض تمام شدن برنامه خلاصه و نام بازی را روی تخته بنویسید.

تخته را پر کنید از عکس چیزهایی که به آن‌ها علاقه دارید و هر بار که یکی از کارهای دوست داشتنی‌تان را انجام دادید، جای عکس را به عکس تازه‌ای بدهید.

فصل‌بندی کنید: با این‌که سرگرمی‌های داخل خانه را معمولا می‌توان در هر موقعی از سال انجام داد، اما بعضی از تفریحات هم هستند که مخصوص یک بازه‌ی زمانی خاص هستند، مثلا کاردستی‌هایی هستند که فقط در زمستان می‌توان ساخت یا بازی‌هایی هست که فقط در پاییز می‌توان سراغشان را گرفت. بهتر است این سرگرمی‌ها را دسته‌بندی کنید. با انجام این کار، ذهنتان با آمادگی بیشتری سراغ سرگرمی‌های تازه می‌رود.

به شانس، شانس بدهید: کیسه‌ی پارچه‌ای یا یک سبد چوبی، فرقی ندارد؛ مهم این است که وسیله‌ای داشته باشید تا با آن قرعه کشی کنید و هیجان توی خانه ماندن را بالا ببرید! اسم بازی ها و سرگرمی‌هایی که امکان انجام دادنشان را دارید، تک تک روی برگه‌های مختلف بنویسید.

آن‌ها را تا کنید و داخل کیسه یا جعبه‌ی قرعه بیندازید. کاغذها را خوب هم بزنید و یکی را انتخاب کنید.

هر کدام از سرگرمی‌ها که توی مشتتان آمد، ملزم هستید آن را انجام دهید؛ به همین دلیل حتی الامکان فعالیت‌هایی را انتخاب کنید که از پس انجام دادن آن‌ها برمی‌آیید.

۲.فضای مخصوص بازی تعریف کنید
وقتی قرار به تفریح باشد، بهتر است جایی هم برای آن در نظر گرفت. قرار نیست این فضا خیلی بزرگ باشد تا بچه‌ها را راضی کند، یک گوشه‌ی اتاق یا پذیرایی یا حتی گاهی وقت‌ها با رعایت کردن بعضی نکات، فراهم کردن فضایی با یک پنجره هم کافی است.

پیکاسو بسازید: اگر بچه‌ها عاشق نقاشی کردن هستند و دیوارها از دسترسشان در امان نیستند، ماژیک‌هایی بخرید که قابلیت پاک شدن دارندیا این که روی یک دیوار را با کاغذ دیواری پشت چسب دار بپوشانید وبعد از نامگذاری این دیوار یا شیشه‌ی پنجره به عنوان دیوار یا پنجره‌ی «جادویی»، بچه‌ها را ملزم کنید تا آثار هنری‌شان را به همین فضا محدود کنند.

زمین بازی درست کنید: کافی است یکی از بخش‌های خانه را کمی خلوت کنید و برای بازگشایی‌اش هم زمان تعیین کنید. برای مثال فرش صورتی خانه را به اسم زمین بازی نامگذاری کنید و شکستنی‌ها را از دور و برش جمع کنید و روز بازگشایی‌اش را جمعه‌ تعیین کنید. بچه‌ها تنها در این روز و فقط در محوطه‌ی فرش صورتی اجازه‌ی ورجه وورجه و بازی‌ کردن دارند و اگر بیرون از فرش بروند، کارت زرد گرفته یا مجبور خواهند شد محرومیتی را تحمل کنند.

در غار پنهانشان کنید: بچه‌ها عاشق قایم شدن هستند و چه کاری بهتر از این‌که خودتان برایشان غار بسازید یا چادر بزنید. این کار را هم می‌توانید در محدوده‌ی تعریف شده‌ای مثل همان فرش صورتی، که پیشتر به آن اشاره کردیم، انجام دهید. دو صندلی را با فاصله از هم قرار دهید و رویشان را با ملحفه بپوشانید. خواندن داستان‌های هیجان انگیز را فراموش نکنید.

از رنگ‌ها کمک بگیرید: بچه‌ها به رنگ‌های شاد و روشن علاقه دارند. خوب است برای مشخص کردن فضای بازی آن‌ها هم از این رنگ‌ها استفاده کنید. اگر دوست دارید هیجان بچه‌ها را بیشتر کنید، قرمز و نارنجی رنگ‌های خوبی برای محیط بازی آن‌ها هستند و اگر دوست دارید شیطنت‌هایشان را آرام کنید از سبز و آبی کمک بگیرید.

۳. به هر بهانه‌ای جشن بگیرید


یکی از کارهایی که می‌تواند حال همه‌ی اعضای خانواده را خوب کند، جشن گرفتن به هر بهانه‌ای است. این بهانه‌ها را می‌توانید خودتان بسازید یا واقعا از تقویم استفاده کنید.

روز خانوادگی درست کنید: ممکن است متوجه شوید فرزندانتان هوس شکلات کرده‌اند. به جای این‌که خیلی راحت برایشان شکلات بخرید، این هوس را تبدیل به یک جشن کنید و روز خانوادگی شکلات خوری را جشن بگیرید. به بچه‌ها بگویید که امروز می‌توانند به عنوان عصرانه، چای و شکلات بخورند و حتی به کمک شما دسرهای شکلاتی درست کنند و این روز را جشن بگیرند. شما حتی می‌توانید روز ملی بالشت بازی هم برای بچه‌ها درست کنید و هر وقت که هوای حوصله‌شان ابری شد آن‌ها را بالشت باران کنید. هر ایده‌ای که دلتان بخواهد در دنیای کودکان مجاز است، به خصوص که خلاقانه باشد.

مهمانی درون خانوادگی بگیرید: برای مهمانی گرفتن لازم نیست حتما تعداد زیادی مهمان از بیرون از خانواده داشته باشید. در عوض می‌توانید یک مهمانی درون خانوادگی بگیرید. یعنی پدر و مادر و فرزندان در کنار هم. برای این مهمانی خوراکی‌های متنوع و مورد علاقه‌ی فرد مهمان درست کنید، لباس‌های خوبتان را بپوشید و سعی کنید برای فرد مهمان بهترین اوقات را ایجاد کنید. این مهمان ها اگر بچه ها باشند که از این بهتر نمی شود.

۴. در حین بازی، آموزش بدهید


یکی از بهترین راه‌های آموزشی، یاد دادن نکته‌های تازه در حین بازی کردن است. بازی کردن حس کنجکاوی بچه‌ها را برمی‌انگیزد و ذهنشان را آماده‌ی دقت به نکته‌های تازه می‌کند.

باشگاه راه بیندازید: همه‌ی ما می‌دانیم کتاب خواندن خیلی خوب است، اما این‌که چقدر در واقعیت کتاب بخوانیم نکته‌ی دیگری است. برای بالا بردن مطالعه در خانواده‌ و در روزهایی که به نظر می‌رسد هیجان کم است، باشگاه کتابخوانی راه بیندازید. هر بار، با توجه به علایق مشترک اعضای خانواده کتابی را انتخاب کنید و با صدای بلند آن را بخوانید. کتاب‌هایی مثل هری پاتر، بابا لنگ دراز و سایر کتاب‌هایی که برای بچه‌ها مناسب و البته جذاب هستند و به آن‌ها نکته‌های زیادی یاد می‌دهد، دسته جمعی بخوانید. شناسایی کردن علائق بچه‌ها از طریق همین کتابخوانی‌ها میسر می‌شود.

با الفبا مهمانی بگیرید: حروف الفبا و حتی اعداد را روی مقواهای ضخیم و رنگارنگ بکشید و با قیچی ببرید. هر روزی که هوا ابری بود و سرد، برای این که بچه ها احساس افسردگی و خمودی نکنند، آن روز را روز جشن الفبا نامگذاری کنید. با بچه‌ها صحبت کنید و ببینید برای هر کدام از حروف چه کلماتی پیدا می‌کنید. مثلا برای «س» جشن بگیرید و از بچه‌ها بخواهید کلماتی را که با این حرف شروع می‌شوند، را نام ببرند. این وسایل ممکن است چیزهایی باشند که داخل خانه پیدا می‌شوند یا هر چیزی که در کل به فکر بچه‌ها می‌رسد.

دانشمند بپرورید: کافی است روی میز غذا خوری را خالی کنید و آن را با یک تکه نایلون ضخیم بپوشانید و مواد بی خطری که قابلیت ترکیب شدن با همدیگر را دارند به بچه‌ها بدهید. چیزهایی مثل شکر، نمک، جوش شیرین، سرکه، نشاسته، آب و رنگ‌های خوراکی را که غیرسمی و مطمئن هستند، را در دسترس بچه‌ها قرار دهید و بگذارید آن‌ها را با هم ترکیب کنند. گاهی وقت‌ها از دل همین کثیف‌کاری‌ها خلاقیت‌های بچه‌ها بروز می‌کند و آثاری ماندگار خلق می شوند که سال ها باقی می مانند.

۵.غافلگیرشان کنید


هیجان زده کردن بچه‌ها هم حال پدر و مادرها را خوب می‌کند هم حال بچه ها را. بعضی از روزها به خصوص روزهای پایان هفته جان می دهند برای نامگذاری به عنوان روزهای هیجان‌انگیز؛ بنابراین در این روزها برای بچه ها تفریحاتی بچینید که اساس آن ها غافلگیر کردن آن‌ها باشد.

ماشین سواری کنید: سوار بر یک ماشین تخیلی شوید. یک مقصد را که بچه‌ها با آن آشنا هستند، انتخاب کنید و نام آن را روی کاغذ بنویسید اما به بچه‌ها نگویید. بعد از بچه‌ها بخواهید در دنیای خیالاتشان با شما همراه شوند و در حین رانندگی کردن حدس بزنند که مقصد کجاست. این مقصد می‌تواند باغ پرندگان باشد که در تابستان به آن سر زده بودید و بچه‌ها را هیجان زده کرده بود یا خانه‌ی مادربزرگشان.

پیژامه پارتی بگیرید: قانونش این است که بچه‌ها زود به تختشان بروند و بخوابند اما گاهی، به خصوص آخر هفته‌ها می‌توان این قانون را شکست. برای مثال می‌توانید رأس ساعت نه‌شب آن‌ها را به اتاق‌هایشان بفرستید و چراغ‌ها را خاموش کنید و بعد که چند دقیقه گذشت کارتون مورد علاقه‌ی آن ها را بگذارید و صدای موزیک آن‌ را بلند کنید و با جیغ و هورا به آن ها مژده دهید که چون فردا روز تعطیل است می توانند تا دیر وقت بیدار بمانند و همگی با هم کارتون ببینند. مطمئن باشید ذوق زده که چه عرض کنیم، بال در می‌آورند.

برای ایجاد انگیزه باید بدانید

با جایزه دادن می‌توان انگیزه‌ی بیشتری برای شادی خانواده به وجود آورد. برای انتخاب جایزه‌ی مناسب به چند نکته توجه کنید:

دقت به حرف‌ها: گاهی وقت‌ها بین حرف‌های بچه‌ها باید دنبال چیزهایی گشت که بیشتر به آن اشاره می‌کنند و بعد همان را تبدیل به جایزه کرد. مثلا ممکن است فرزندتان مرتب از کارتون «یخ زده»، ( Frozen )تعریف کند، جایزه‌ی او می‌تواند یک عروسک یا برچسبی از شخصیت‌های این قصه باشد.

مادی و غیر مادی: لزومی ندارد همه‌ی جایزه‌ها مادی باشند. گاهی وقت‌ها تأثیر غیر مادی‌ها بیشتر است. برای مثال اگر در ازای مرتب کردن اتاق به بچه‌ها شکلات بدهید خوب است، اما جایزه وقتی عالی می‌شود که برایشان کتابی با مضمون نظم و ترتیب تهیه کنید تا بتوانند نکاتی یاد بگیرند که برایشان ماندگاری دارد.

توجه به علایق کلی: اگر اخیرا فرزندتان بین حرف‌هایش اشاره‌ای به وسیله‌ی مورد علاقه‌اش نکرده است، به سلیقه‌ی کلی او دقت کنید. برای مثال وقتی می‌دانید عاشق سفر کردن است، می‌توانید یک کره‌ی جغرافیا برایش تهیه کنید یا به او نقشه‌ای بدهید و از او بخواهید جاهایی را که دوست دارد در آینده ببیند، روی نقشه مشخص کند.

مشورت با دوستان: اگر دوستان و آشنایانتان فرزند هم سن و سال دختر یا پسر شما دارند با آن‌ها برای پیدا کردن روش‌های جدید تشویقی مشورت کنید.

گاهی از خلال همین مشورت‌ها ایده‌های نابی درمی‌آید که می‌تواند دل شما و فرزندانتان را شاد کند و در عین حال الهام‌بخش ایده‌هایی برای فعالیت‌های بعدی باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha