بیماری کرون می تواند علائم بسیاری را هم در دستگاه گوارش و هم در سایر قسمت های بدن ایجاد کند.

رنگ و قوام مدفوع در بیماری کرون چگونه است؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وری ول هلث، بیماری کرون می تواند علائم بسیاری را هم در دستگاه گوارش و هم در سایر قسمت های بدن ایجاد کند. مشاهده مدفوع غیرطبیعی معمولاً در این بیماری شایع است، به خصوص زمانی که بیماری کرون فعال است. علائم گوارشی می تواند شامل اسهال، یبوست، درد و مشاهده خون یا مخاط در مدفوع باشد.

علائم مدفوع کرون

اکثر مردم بین سه بار در روز تا سه بار در هفته مدفوع می کنند. چیزی که ممکن است خارج از محدوده طبیعی باشد، اجابت مزاج چهار بار یا بیشتر در روز به طور منظم است.

بیماری کرون می تواند باعث تغییراتی در مدفوع شود. التهاب، تورم و قرمزی و زخم های ناشی از بیماری کرون در روده کوچک و یا بزرگ می تواند منجر به دفعات مدفوع، قوام و ظاهر خارج از محدوده طبیعی شود.

بیماری کرون می تواند باعث بروز موارد زیر شود:
  • درد شکم
  • یبوست
  • اسهال
  • احساس ناقص بودن حرکات روده
  • مشاهده مخاط در مدفوع
  • درد یا گرفتگی قبل از اجابت مزاج

مدفوع بیماری کرون چه ظاهری دارد؟

بیماری کرون می تواند باعث شود مدفوع شما متفاوت به نظر برسد. مدفوع می‌تواند شل‌تر باشد، دفع آن سخت‌تر باشد و می‌تواند در اشکال یا رنگ‌های مختلف دیده بشود.

بیماری کرون باعث نمی شود مدفوع به رنگ خاصی ظاهر شود. با این حال، مدفوع در افراد مبتلا به بیماری کرون ممکن است بر اساس نحوه تأثیر بیماری بر آنها رنگ های مختلفی داشته باشد.

افراد مبتلا به بیماری کرون ممکن است سوء جذب داشته باشند، به این معنی که غذا به طور کامل در دستگاه گپارش آنها هضم نمی شود و مواد مغذی جذب نمی شوند. اگر غذا رنگ قوی داشته باشد (سبز را برای اسفناج یا سیاه را برای شکلات در نظر بگیرید) و به خوبی هضم نشود، می تواند باعث تغییر رنگ مدفوع شود.

بیماری کرون همچنین ممکن است باعث شود برخی افراد در صورت فعال بودن بیماری، خون یا مخاط همراه با مدفوع خود دفع کنند. خون می تواند از قرمز روشن تا تقریبا سیاه ظاهر شود. هر چه رنگ خون روشن‌تر باشد، خون از روده‌ها بیشتر ترشخ می‌شود.

مخاط نیز سفید یا مایل به زرد است، رشته ای یا شبیه ژل به نظر می رسد و ممکن است لغزنده باشد.

آیا نمونه مدفوع می تواند بیماری کرون را تشخیص دهد؟

آزمایش مدفوع برای نظارت بر بیماری کرون انجام می شود. با این حال، آزمایش مدفوع به تنهایی نمی تواند بیماری کرون را تشخیص دهد.

بیماری کرون معمولاً پس از در نظر گرفتن همه علائم و همچنین نتایج آزمایش‌های خون، مطالعات تصویربرداری و معمولاً کولونوسکوپی و یا آندوسکوپی با کپسول ویدیویی تشخیص داده می‌شود.

بیوپسی، نمونه‌های بافتی گرفته شده در طول آزمایش آندوسکوپی مانند کولونوسکوپی اغلب برای تأیید تشخیص توسط پزشک استفاده می‌شود.

اگر بیماری کرون داشته باشید زیاد مدفوع می کنید؟

برخی از افراد مبتلا به بیماری کرون بیشتر از افراد دیگر به دستشویی می روند. در بیماری کرون شدید، اسهال می تواند چندین بار در روز رخ دهد.

برای برخی از افراد مبتلا به بیماری کرون، مدفوع نادر است. این علائم گاهی اوقات ممکن است به دلیل تنگ شدن روده ها ایجاد شود که دفع مدفوع را دشوارتر می کند.

نکته کلیدی این است که بدانید چه چیزی برای بیماری کرون غیر فعال، بهبودی نامیده می شود و سپس بدانید که در طول تشدید بیماری کرون چه اتفاقی برای مدفوع شما می افتد. این از فردی به فرد دیگر متفاوت است. افراد مبتلا به بیماری کرون ممکن است متوجه شوند که مدفوع بیشتری دارند، احتمالاً اسهال بیشتری داشته باشند، زمانی که بیماری آنها فعال تر است.

نحوه درمان دفع مکرر مدفوع کرون

علائم بیماری کرون ممکن است بیایند و از بین بروند. یکی از راه‌های درمان بیماری‌های فعال، استفاده از داروها است. این شامل داروهای خوراکی (قرص)، تنقیه (فم یا شیاف)، تزریق و انفوزیون (داروهایی که از طریق یک خط در ورید داده می شود) است.

تغییرات رژیم غذایی، ویتامین ها و مکمل ها نیز گاهی اوقات ام می تواند برای کنترل علائم مفید باشد.

گاهی اوقات ممکن است از داروهای ضد اسهال برای بیماری کرون استفاده شود.

داروهای بیماری کرون به درمان التهابی که منجر به اسهال، یبوست یا سایر تغییرات با مدفوع می شود، کمک می کند. افراد معمولاً با پزشک همکاری می کنند تا درمانی را پیدا کنند که به کنترل علائم آنها کمک می کند.

در صورت ابتلا به بیماری کرون، قبل از مصرف نرم‌کننده‌های مدفوع یا ملین‌ها با یک متخصص صحبت کنید. اگر یبوست شما مربوط به بیماری کرون باشد، ممکن است درمان بیشتری برای مدیریت بیماری کرون نیاز داشته باشید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

افراد مبتلا به بیماری کرون، معمولاً به طور منظم به پزشک خود مراجعه می کنند (هر شش ماه یا هر سال یک بار رایج است). پزشک معمولاً دستورالعمل‌هایی را درباره علائمی که نشان می‌دهند ویزیت باید بیشتر باشد، ارائه می‌دهد. این علائم می تواند شامل اسهال، یبوست، خون در مدفوع و درد شکمی باشد.

برای افرادی که علائم قابل تشخیص ندارند، مراجعه به پزشک تا زمانی که تغییراتی در حرکات روده ایجاد می شود نیز مهم است.

اسهال یا یبوست که بیش از چند روز ادامه دارد یا هفته ها یا ماه ها می آید و می رود یکی از دلایل اصلی آن است تا به پزشک مراجعه کنید. درد شکمی که یا به طور ناگهانی ایجاد می شود و شدید است یا آزاردهنده تر است و برای مدت طولانی ادامه می یابد، که خود دلیل دیگری برای مراقبت است.

حرکات روده در بیماری کرون، دارای بو است و اسهال ممکن است بوی قوی تری داشته باشد. با این حال، اگر مدفوع بوی بسیار بدی می‌دهد، دلیلی است که باید توسط پزشک معاینه شوید، به خصوص اگر اسهال یا علائم دیگری مانند درد نیز وجود داشته باشد.

مدفوع بدبو همچنین می تواند نشانه عفونتی باشد که ممکن است نیاز به درمان با آنتی بیوتیک داشته باشد.

در نهایت، وجود خون در مدفوع هرگز طبیعی نیست. خون می تواند قرمز روشن تا تیره تر یا تقریبا سیاه به نظر برسد که تشخیص آن را به عنوان خون دشوارتر می کند. بو همچنین ممکن است متفاوت باشد. وجود خون در مدفوع همیشه دلیلی برای مراجعه به پزشک است.

خلاصه

بیماری کرون می تواند باعث تغییراتی در مدفوع شود که می تواند شامل تغییر رنگ و فرکانس یا وجود خون یا مخاط باشد. هنگامی که مدفوع متفاوت به نظر می رسد، برای افرادی که قبلاً بیماری کرون تشخیص داده شده است، مهم است که با یک پزشک مراجعه کنند تا بررسی کنند که آیا وضعیت بیماری آنها دوباره فعال شده است یا خیر.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha