یکشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۳
کد خبر: 363489

رئیس مرکز غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، میزان مصرف روزانه نمک را 2 تا 4 گرم اعلام کرد.

روزی چقدر باید نمک مصرف کنیم؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، فریدون عزیزی، در نشست خبری چهاردهمین کنگره بین المللی بیماری های غدد درون ریز و متابولیسم با بیان اینکه ۶۸ درصد دانش آموزان در ابتدای انقلاب گواتر داشتند،گفت:تنها باید دو تا ۴ گرم روزانه نمک مصرف کنیم و اگر در غذا همان نمک ابتدایی را بریزیم کافی است اما اکنون ۷ تا ۸ گرم مصرف می شود.

وی با تاکید بر اینکه باید فقط نمک ید دار مصرف کنیم، خاطرنشان کرد: از هر ۶۰۰ تولد یک کودک با کم کاری غده تیروئید روبروست.

عزیزی با اشاره به اینکه معمولا دو درصد جوامع دچار کم کاری تیروئید می شوند،به پرکاری تیروئید اشاره کرد و گفت:قرص های ضد تیروئید برای یکی دوسال باید مصرف شوند و بعد از آن نیاز نیست.

استاد غدد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: با ۵ سال درمان ۹۰ درصد بیماران دچار پرکاری تیروئید درمان می شوند.

رئیس مرکز تحقیقات غدد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به چاقی،افزود:نمایه توده بدنی هم خیلی کم و هم خیلی زیاد باشد با مشکل روبرو می شویم.میزان طبیعی نمایه بدنی بین ۱۸ تا ۲۵ معمولی و تا ۳۰ اضافه وزن و از ۳۵ به بالا چاقی نامیده می شود.

عزیزی با اشاره به انواع افراد چاق،خاطرنشان کرد:گروهی هستند که چاق بوده اما مشکل بدنی و بیماری های دیگر ندارند که اینها مشکل کمتری دارند اما گروهی که اضافه وزن و بیماری های دیگر دارند خطر بیشتری تهدیدشان می کند.

وی با اشاره به چاقی شکمی یادآور شد:چاقی در شکم باعث بروز بیماری قلبی و مرگ ناگهانی می شود.اگر نوار چاقی گذاشتید و بالای ۹۰ باشد خیلی خطرناک است.

احتمال ابتلا به چاقی در برخی از کودکان

این استاد غدد با اشاره به اینکه چاقی را قبل از لقاح و بارداری و کودکی دنبال می کنیم،ابراز گرد:کودکانی که تا ۴ و ۵ سالگی چاق باشند شانس چاقی در سنین بالاتر را ۵ برابر کودکان دارای وزن طبیعی چاق تر خواهند بود.

وی خاطرنشان کرد: کودکانی که در سال اول بیشتر از ۱۰ تا ۱۲ ساعت بخوابند شانس چاق شدن بیشتری خواهند داشت.

عزیزی درباره مصرف نمک دریا گفت: نمک دریا ید کافی ندارد و در صورتی که ید کافی داشته باشد باید مصرف کنیم اما نمک های سنتی و دریا معمولا ید کمتری دارند و فقط باید نمک ید دار مصرف شود.

وی درباره مهاجرت پزشکان گفت:امسال نتوانستیم ظرفیت های برخی رشته های دستیاری را پرکنیم؛در نتیجه باید مطابق نیاز این افراد تدوین کنیم و باید برنامه ریزی کلانی برای پزشکان و دانشجویان برنامه ریزی کنیم.

عزیزی یادآور شد: به صورت دائم اضافه وزن ما به سمت چاقی در حرکت است و در تهران در زنان نمایه بدنی بالای ۳۰،۳۰ درصد داریم که این نگران کننده است.

این استاد غدد افزود: در تهران در کودکان میزان چاقی به ۲۰ درصد رسیده است؛ضمن اینکه ۵۰ درصد چاقی زمینه ژنتیکی دارد.

عزیزی با بیان اینکه کم تحرکی از علل بسیار مهم چاقی در جامعه است،افزود:افزایش دریافت مواد غذایی و علل روانی و...در ایجاد چاقی موثر است.

وی اضافه کرد:نمک ها با رنگهای مختلف که از دریا و کوه استخراج شده باشد، کلر و سدیم دارد و نمک هست؛اما همه نمک ها برای فشارخون مضر هستند.اگر ید کم باشد از دوران جنینی، رشد مغزی به تاخیر می افتد و کودک دچار عدم رشد ذهنی می شود.

وی افزود: تخمین زده می شود از ابتلای ۵۰ میلیون گوارتر جلوگیری شده و از ده ها عمل تیرویید پیشگیری شده است.

عزیزی اضافه کرد: در اوایل انقلاب ۶۸ درصد دانش آموزان گواتر داشته و ۵۰ درصد کم کاری تیروئید داشتند. اکنون حدود ۲ میلیون نفر نمک ید دار مصرف نمی کنند، این در حالی است که مردم حتما نمک ید دار و تصفیه شده باید مصرف کنند.

وی تصریح کرد: از هر ۶۰۰ نفر بک نفر مبتلا به کم کاری تیروئید متولد می شود و اگر تشخیص داده نشود، مشکلات زیادی ایجاد می شود.

این استاد غدد با بیان اینکه در خصوص غدد در دنیا نیز از نظر تولید علم و مقالات در رتبه ۱۰ قرار داریم. ۵۱۱ متخصص غدد در سطح کشور داریم که به طبابت و آموزش در دانشگاه‌ها مشغول بکار هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha