یک رژیم غذایی سالم از همه جهت می‌تواند برای بدن مفید باشد از سلامت قلب گرفته تا کم خونی و دیابت و حتی سلامت مغز و تقویت حافظه. غذاهایی که برای مغز مفید هستند می‌توانند به سالم نگه داشتن این اندام حیاتی کمک کنند و البته توانایی فرد را برای انجام کارهای ذهنی خاصی مانند حافظه و تمرکز بهبود ببخشند.

این خوراکی ها برای تقویت حافظه مفید هستند!

یک رژیم غذایی سالم از  همه جهت می‌تواند برای بدن مفید باشد از سلامت قلب گرفته تا کم خونی و دیابت و حتی سلامت مغز و تقویت حافظه. غذاهایی که برای مغز مفید هستند می‌توانند به سالم نگه داشتن این اندام حیاتی کمک کنند و البته توانایی فرد را برای انجام کارهای ذهنی خاصی مانند حافظه و تمرکز بهبود ببخشند. اگر به دنبال تنقلات مفید و سالم هستید حتما از آجیل فروشی آنلاین حاجی بادومی بازدید کنید و البته در مورد بهترین خوراکی ها برای تقویت حافظه هم بخوانید.

این خوراکی ها برای تقویت حافظه مفید هستند!

بهترین خوراکی ها برای تقویت حافظه

مغز یکی از ارگان‌های مهم بدن است و به عنوان مرکز کنترل بدن، وظیفه‌ی حفظ ضربان قلب و تنفس ریه‌ها را بر عهده دارد. بهلاوه مغز به بدن اجازه می‌دهد حرکت کند، احساس کند و فکر کند. به همین دلیل است که خوردن برخی غذاها می‌تواند به بدن کمک کند، مغز را در بهترین حالت عملکردی خود نگه دارد.

البته شاید بهتر باشد سعی کنید مثل ایام عید، یک رژیم غذایی پر از آجیل و میوه و تنقلات مفید داشته باشید که همگی سرشار از خاصیت هستند و یا اینکه از الان به فکر خرید آجیل برای شب عید باشید و قیمت آجیل شب عید حاجی بادومی را بررسی کنید. در ادامه این مطلب تصمیم داریم به معرفی بهترین خوراکی‌ها برای تقویت حافظه بپردازیم.

خوراکی های مفید برای حافظه: 1. قهوه

قهوه یکی از نوشیدنی‌های مفید و سرشار از کافئین و آنتی‌اکسیدان است که به سلامت مغز کمک می‌کند. کافئین موجود در قهوه اثرات مثبت زیادی بر مغز دارد که از جمله‌ی آنها می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • افزایش هوشیاری: کافئین قهوه از خواب آلودگی جلوگیری کرده و مغز را هوشیار نگه می‌دارد.
  • بهبود خلق‌وخو: کافئین قهوه باعث تقویت احساس خوب در بدن می‌شود.
  • بهبود تمرکز و حافظه: مصرف کافئین باعث بهبود کوتاه مدت توجه و هوشیاری می‌شود.

خوراکی های مفید برای تقویت حافظه: 2. تخمه کدو

تخمه کدو حاوی آنتی‌اکسیدان‌های قوی است که از بدن و مغز در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. بعلاوه این تخمه خوشمزه در ظرف آجیل منبعی خوب از منیزیم، آهن، روی و مس نیز هست. هر کدام از این مواد مغذی برای سلامت مغز و تقویت حافظه مفید هستند:

  • روی: این عنصر برای سیگنال‌دهی عصبی بسیار مهم است و کمبود روی می‌تواند با مشکلاتی مانند آلزایمر، افسردگی و بیماری پارکینسون مرتبط باشد.
  • منیزیم: این ماده معدنی برای یادگیری و حافظه ضروری است. سطح پایین منیزیم با بسیاری از بیماری‌های عصبی از جمله میگرن، افسردگی و صرع مرتبط است.
  • مس: مغز از مس برای کمک به کنترل سیگنال‌های عصبی استفاده می‌کند و هنگامی که سطح مس از حد معمول خارج شود، خطر ابتلا به اختلالات عصبی مانند آلزایمر بیشتر است.
  • آهن: کمبود آهن اغلب با مه مغزی و اختلال در عملکرد مغز مشخص می‌شود.

دانه‌های کدو تنبل سرشار از این ریزمغذی‌ها هستند و مصرف این تخمه در رژیم غذایی روزانه با مزایای زیادی برای سلامت همراه خواهد بود.

خوراکی های مفید برای تقویت حافظه: 3. شکلات تلخ

شکلات تلخ و پودر کاکائو حاوی چند ترکیب تقویت کننده مغز از جمله فلاونوئیدها، کافئین و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند. شکلات تلخ حداقل 70% کاکائوی بیشتری دارد. فلاونوئیدهای موجود در شکلات در مناطقی از مغز که با یادگیری و حافظه سر و کار دارند، جمع می‌شوند. محققان باور دارند که این ترکیبات می‌توانند حافظه را تقویت کرده و به کند کردن زوال ذهنی مرتبط با افزایش سن، کمک کنند.

طبق تحقیقات انجام شده، افزادی که شکلات تلخ زیاد می‌خورند در برخی از کارهای ذهنی عملکرد بهتری دارند. بعلاوه شکلات تلخ تقویت‌کننده خلق و خو نیز هست.

این خوراکی ها برای تقویت حافظه مفید هستند!

خوراکی های مفید برای تقویت حافظه: 4. آجیل‌ها

همه ما می‌دانیم که آجیل یکی از مفیدترین خوراکی‌ها است. تحقیقات نشان داده که خوردن آجیل می‌تواند نشانگرهای سلامت قلب را بهبود بخشد و داشتن قلب سالم با داشتن مغز سالم مرتبط است. یک مطالعه نشان داده که مصرف منظم آجیل می‌تواند با کاهش خطر زوال شناختی در افراد مسن مرتبط باشد.

بعلاوه تحقیقات دیگر نشان داده است که مصرف آجیل در طولانی مدت با داشتن حافظه‌ی قوی‌تر مرتبط است. برخی از مواد مغذی موجود در آجیل مانند چربی‌های سالم، آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین E مسئول اثرات مفید این خوراکی مفید بر سلامت مغز هستند.

اگرچه همه‌ی آجیل‌ها برای مغز مفید هستند اما گردو ممکن است مزیت بیشتری داشته باشد زیرا سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است که خواص ضدالتهابی دارد.

خوراکی های مفید برای تقویت حافظه: 5. زردچوبه

زردچوبه یک ادویه محبوب و پرخاصیت است اما آیا می‌دانستید زردچوبه خواص زیادی برای مغز دارد؟ کورکومین، ماده فعال زردچوبه می‌تواند از سد خونی مغزی عبور کرده، مستقیما وارد مغز شود و برای سلول‌های آن مفید باشد. این ترکیب آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی قوی با مزایای زیر همراه است:

  • تقویت حافظه: کورکومین می‌تواند به بهبود حافظه در افراد مبتلا به آلزایمر موثر باشد.
  • کاهش افسردگی: کورکومین باعث افزایش سروتونین و دوپامین می‌شود که هر دو باعث بهبود خلق و خو می‌شوند. بعلاوه کورکومین علائم افسردگی و اضطراب را بهبود می‌بخشد.
  • رشد سلول‌های مغزی جدید: کورکومین به رشد سلول‌ای مغز کمک می‌کند و می‌تواند در تاخیر افول ذهنی مرتبط با سن موثر باشد.

خوراکی های مفید برای تقویت حافظه: 6. ماهی چرب

وقتی در مورد غذای مغز صحبت می‌کنیم، ماهی‌های چرب یکی از مهم‌ترین غذاها برای سلامت مغز و همینطور تقویت حافظه هستند. این نوع ماهی شامل ماهی آزاد، قزل آلا، ماهی تن، شاه ماهی و ساردین است که همگی منبعی غنی از اسیدهای چرب امگا 3 هستند. حدود 60 درصد از مغز از چربی ساخته شده و نیمی از این چربی از اسیدهای چرب امگا 3 تشکیل شده است.

مغز از امگا 3 برای ساخت سلول‌های مغز و عصبی استفاده می‌کند و این چربی‌ها برای یادگیری و حافظه ضروری هستند. امگا 3 همچنین مزایای دیگری نیز دارد. برای مثال امگا 3 می‌تواند زوال ذهنی مرتبط با افزایش سن را کاهش دهد و به جلوگیری از آلزایمر کمک کند.

خوراکی های مفید برای تقویت حافظه: 7. کلم بروکلی

کلم بروکلی مملو از ترکیبات گیاهی قدرتمند از جمله آنتی‌اکسیدان‌ها است. این خوراکی پرخاصیت همچنین سرشار از ویتامین K است و 1 فنجان کلم بروکلی پخته شده، 100% نیاز روزانه بدن به این ویتامین را تامین می‌کند. این ویتامین محلول در چربی برای تشکیل اسفنگولیپیدها، نوعی چربی که به طور متراکم در سلول‌های مغزی وجود دارد، ضروری است.

تحقیقات متعدد نشان داده است که مصرف بیشتر ویتامین K در بزرگسالان مسن‌تر با بهبود حافظه و وضعیت شناختی بهتر در ارتباط است. کلم بروکلی همچنین حاوی ترکیبات دیگری است که به آن اثرات ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی می‌دهد که می‌تواند به محافظت از مغز در برابر آسیب کمک کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha