سلامت نیوز: معاون وزیر جهادکشاورزی و رییس سازمان منابع طبیعی وآبخیزداری کشور در پاسخ به نامه معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور با آن اعلام موافقت نکرده و اجرای تله کابین ناهارخوران را منوط به پاسخ "کمیته ارزیابی" عنوان کرد.

رییس سازمان منابع طبیعی اجرای تله کابین ناهارخوران را منوط به پاسخ "کمیته ارزیابی" عنوان کرد

به گزارش سلامت نیوز عباسعلی نوبخت معاون وزیر جهادکشاورزی و رییس سازمان منابع طبیعی وآبخیزداری کشور در پاسخ به استعلام ﺩﮐﺘﺮ ﺣﺸﻤﺘﯽ ﻣﻌﺎﻭﻥ ﻣﺤﯿﻂ ﺯﯾﺴﺖ ﺍﻧﺴﺎﻧﯽ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﺣﻔﺎﻇﺖ ﻣﺤﯿﻂ ﺯﯾﺴﺖ، درباره "ﭘﺎﺭﮎ ﺟﻨﮕﻠﯽ ﻭ ﺗﻠﻪ ﮐﺎﺑﯿﻦ ﻧﺎﻫﺎﺭﺧﻮﺭﺍﻥ ﮔﺮﮔﺎﻥ" پس از توضیحاتی درباره این منطقه و ارزش جنگل های هیرکانی و موافقت مدیرکل وقت محیط زیست گلستان با این پروژه و قوانین پارک های جنگلی، هیچ اعلام موافقتی با این پروژه نکرد و اجرای آنرا منوط به انجام ارزیابی محیط زیستی و نظر نهایی سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد.

در متن این نامه آمده است:« ﺩﺭ ﭘﺎﺳﺦ ﺑﻪ ﻧﺎﻣﻪ ﺁﻥ ﻣﻌﺎﻭﻧﺖ ﻣﺤﺘﺮﻡ ﺩﺭ ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﺑﺎ ﺍﺣﺪﺍﺙ ﺗﻠﻪ ﮐﺎﺑﯿﻦ ﻧﺎﻫﺎﺭﺧﻮﺭﺍﻥ ﺩﺭ ﺍﺳﺘﺎﻥ ﮔﻠﺴﺘﺎﻥ ﺑﺪﯾﻨﻮﺳﯿﻠﻪ ﻣﻮﺍﺭﺩ ﺫﯾﻞ ﺟﻬﺖ ﺍﺳﺘﺤﻀﺎﺭ ﺍﯾﻔﺎﺩ ﻣﯽﮔﺮﺩﺩ..... ﺍﺣﺪﺍﺙ ﺗﻠﻪ ﮐﺎﺑﯿﻦ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﭘﺮﻭﮊﻩﻫﺎﯼ "ﭘﺎﺭﮎ ﺟﻨﮕﻠﯽ ﻧﺎﻫﺎﺭﺧﻮﺭﺍﻥ" ﮔﺮﮔﺎﻥ، ﻣﻄﺎﺑﻖ ﺿﻮﺍﺑﻂ ، ﻣﻨﻮﻁ ﺑﻪ ﺗﺎﯾﯿﺪ ﻭ ﺗﺼﻮﯾﺐ "ﮐﻤﯿﺘﻪ ﺍﺭﺯﯾﺎﺑﯽ ﺍﺛﺮﺍﺕ ﺯﯾﺴﺖ ﻣﺤﯿﻄﯽ" ﻃﺮﺡ ﻫﺎﯼ ﺍﺟﺮﺍﯾﯽ ﻣﺸﻤﻮﻝ ﻣﺴﺘﻘﺮ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ.»

به نظر می رسد رییس سازمان منابع طبیعی بر اساس شرایط بحرانی محیط زیست کشور و به ویژه استان گلستان به عنوان یکی از استان های بحران خیز، صلاح ندانسته که موافقت خود را با اجرای تله کابین در جنگل های هیرکانی گلستان اعلام کند و آنرا منوط به تایید و تصویب "کمیته ارزیابی" سازمان حفاظت محیط زیست کشور عنوان کرده است.

سیل، رانش، خشکسالی، فرونشست و طوفان و نیز ریزگرد در سال های اخیر در گلستان شدت گرفته است. سیلاب ها بیش از 2 دهه است که این استان را درگیر کرده اند و ریزگردها مهمان های تازه تری به حساب می آیند که تمام این ها از "تخریب جنگل" ناشی می شود.

به گفته کارشناسان تخریب بیشتر پوشش گیاهی جنگلی و مرتعی بالادست می تواند پیامدهای خطرناک تری را بر جا بگذارد. به گونه ای که آب و هوای مورد نیاز برای شهرهای گلستان را تحت الشعاع قرار دهد.

اکنون حدود دو سالی می شود که مرکز استان گلستان با کم آبی واجه شده است؛ به گونه ای که حتی در پاییز، زمستان و بهار نیز جیره بندی روزانه آب مانند تابستان برقرار است و البته این جیره بندی در دیگر شهرهای استان نیز کم و بیش برقرار است. سیلاب ها نیز دائما پس از هر بارندگی مهمان شهر و استان هستند و از اراضی کشاورزی و مناطق طبیعی تا شهرها را مورد هجوم و تخریب قرار می دهند.

بر این اساس، حفظ جنگل های گلستان اولویتی بسیار با اهمیت برای گلستان و تمام ایران است که در نامه اخیر عباسعلی نوبخت خطاب به معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست کاملا مشهود است و عجیب است که مورد توجه مسوولان استان گلستان قرار نگرفته است.

درست است که نوبخت در این نامه به صراحت با تله کابین ناهارخوران مخالفت نکرده است- چرا که اساسا مجوزها در زمان او صادر نشده- اما با نگارش و امضای چنین نامه ای به نوعی شرط و شروط کمیته ارزیابی را برای این جانمایی لازم می داند و حتی در صورت منفی بودن پاسخ این کمیته برای آن، مشروعیت قایل شده است که می تواند مسوولان گلستان را به تفکر و تامل وادارد؛ اگر سرنوشت شهرها و شهروندان استان برایشان مهم باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha