یک متخصص پزشکی فیزیکی و توانبخشی، در خصوص خرید کفش مناسب پا، توضیحاتی داد.

آسیب کفش بدون پاشنه به کمر و پاها

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، منصور رایگانی، با بیان اینکه استفاده از کفش مناسب موضوع مهمی است که به سلامت شما کمک می‌کند، گفت: کفش‌ها دسته‌بندی‌های مختلف دارند که باید متناسب با شرایط فرد مورد استفاده قرار بگیرد، ضمن اینکه کارکردهای متفاوتی دارند. مثلاً کفش مناسب برای پیاده‌روی، دویدن، کوهنوردی، ورزش‌های تخصصی با کفشی که برای استفاده روزانه است، تفاوت دارد؛ فردی که به کوهنوردی می‌رود قطعاً برای او کفش دویدن مناسب نیست.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه بهترین جنس برای کفش و استفاده معمول، چرم‌های طبیعی هستند، تاکید کرد: اگر از کفش‌های مصنوعی استفاده می‌کنید به این موضوع توجه کنید که کفش شما قدرت تبادل هوا را داشته باشد، ضمن اینکه یکی از ویژگی‌های کفش استاندارد این است که دقیقاً سایز پای شما باشد.

رایگانی با اشاره به اینکه مناسب‌ترین زمان برای خرید کفش بعد از ظهر است، گفت: بعد از ظهرها معمولاً زمان زیادی را راه رفته‌اید و طول پا شکل کافی به خود گرفته است، کفشی که انتخاب می‌کنید باید اندازه یک بند انگشت بین نوک پا تا انتهای کفش فاصله داشته باشد.

وی یادآوری کرد: طوری کفش را انتخاب نکنید که کاملاً به انتهای پا بچسبد، یعنی کفشی که انتخاب می‌کنید نباید به طور کامل به انتهای پا بچسبد.

رایگانی ادامه داد: اگر احساس می‌کنید نوک پایتان با کفش برخورد می‌کند، اصلاً از این کفش‌ها استفاده نکنید.

رئیس گروه توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی توضیح داد: استفاده از کفش‌های نوک تیز می‌تواند به پایتان آسیب وارد کند، اصطلاحاً باید پنجه جلویی کفش صاف باشد، چون باعث می‌شود انگشت‌ها روی هم قرار گیرد و اختلالات زیادی را متوجه فرد می‌کند.

وی توصیه کرد: کفش‌های بندی گزینه مناسب‌تری در مقایسه با کفش معمولی‌اند توجه داشته باشید پاشنه کفش بیشتر از سه سانت نباشد ولی کفش صاف هم آسیب زیادی به کمر و پای شما می‌رساند.

رایگانی با اشاره به اینکه کفش باید مقداری پاشنه داشته باشد تاکید کرد: از کفش‌های پاشنه بلند هم صرفاً برای بازه زمانی کوتاه استفاده کنید.

وی در پاسخ به این سوال که آیا همه کفش‌ها نیاز به کفی طبی دارند، توضیح داد: کفش استاندارد نیاز به کفی ندارد چون تمامی قوس‌های پا توسط شرکت‌ها بررسی شده است.

رایگانی با بیان اینکه کفی‌های آماده خیلی اوقات جوابگوی مشکلات اصلی پا نیستند، ادامه داد: اگر احساس ناراحتی در ناحیه پا دارید و یا پزشکتان به شما توصیه کرده که از این کفش‌های طبی و یا کفی استفاده کنید، این کار را انجام دهید چرا که در اکثر مواقع تغییراتی باید در کفش ایجاد شود ولی این مسائل مواردی است که باید با تشخیص پزشک انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha