سه‌شنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۴
کد خبر: 364297

اختلال کم کاری تیروئید، اصولا در اثر کمبود ید و سلنیوم به وجود می‌آید. به نظر می‌رسد مصرف مواد غذایی و مغزیجاتی که حاوی این گونه مواد مغذی هستند، کمک‌کننده باشد.

بهترین آجیل برای کم کاری تیروئید

اختلال کم کاری تیروئید، اصولا در اثر کمبود ید و سلنیوم به وجود می‌آید. به نظر می‌رسد مصرف مواد غذایی و مغزیجاتی که حاوی این گونه مواد مغذی هستند، کمک‌کننده باشد. بهترین آجیل برای کم کاری تیروئید، شامل گردو، فندق، پسته و بادام است. شما می‌توانید با خرید آجیل با کیفیت و مصرف آن در کنار داروهای تجویز شده توسط پزشک، به درمان کم کاری تیروئید خود کمک کنید.

در اکثر مغزها از جمله پسته، مقدار قابل قبولی ید وجود دارد، که مصرف همزمان آن با داروهای تخصصی، می‌تواند به بهبود عملکرد غده تیروئید کمک کند. ضمن اینکه بادام درختی، بادام هندی و همچنین، گردو سطح بالایی از سلنیوم و آنتی اکسیدان دارند، که کم کاری تیروئید را بهبود داده و التهاب این غده را کاهش می‌دهند. در ادامه مقاله، توضیحات بیشتری درباره آجیل مناسب برای کم کاری تیروئید ارائه خواهیم داد.

خواص فندق برای تیروئید

فندق را هم می‌توان در زمره بهترین آجیل برای کم کاری تیروئید جای داد. علت این مساله، سطح بالای سلنیوم موجود در این مغز دوست داشتنی است. ناگفته نماند که مصرف فندق به تنهایی، نباید مبنای درمان کم کاری تیروئید در نظر گرفته شود. در اصل، برای اینکه بتوانید از خواص فندق برای کم کاری تیروئید بهره ببرید، لازم است تعداد مناسبی از این مغز را، در کنار داروهایی که پزشک برایتان تجویز می‌کند، مصرف نمایید. به بیان دیگر، مصرف فندق و سایر مغزها به تنهایی، نمی‌تواند به درمان کم کاری غده تیروئید کمک نماید.بهترین آجیل برای کم کاری تیروئید

خواص پسته در درمان کم کاری تیروئید

انجام آزمایش‌های مختلف نشان می‌دهد، که پسته مقداری ید و سلنیوم دارد؛ از این رو، می‌تواند به درمان کم کاری تیروئید کمک کند. البته لازم است این نکته را در نظر داشته باشید، که مقدار ید موجود در پسته، نمی‌تواند نیاز کامل بدن به این عنصر را فراهم کند. بنابراین شما باید ابتدا تحت نظر پزشک متخصص، درمان دارویی خود را آغاز کرده و در کنار آن، از خواص پسته به عنوان آجیل مناسب برای کم کاری تیروئید، بهره‌مند شوید.

نکته دیگر اینکه پسته دارای حجم بالایی از ویتامین E است. قبلا اشاره کردیم که ویتامین E، می‌تواند التهاب غده تیروئید و سایر قسمت‌های بدن را رفع کند. بر همین اساس، مصرف پسته، حتی اگر برای ید درمانی تیروئید نیز مفید نباشد، باز هم می‌تواند شدت التهاب موجود در بدن را کاهش دهد؛ و از این نظر مفید خواهد بود.

درمان کم کاری تیروئید با گردو

مصرف گردو برای تیروئید مفید است؛ از این رو، این نوع آجیل، می‌تواند در کنار درمان‌های تخصصی، به کار رود. گردو مقدار فراوانی سلنیوم دارد، که باعث افزایش تراکم این ماده در غده تیروئید خواهد شد. هر چه مقدار سلنیوم موجود در غده تیروئید بیشتر باشد، کنترل این غده بر متابولیسم بدن، بیشتر بوده و میزان التهاب آن کاهش می‌یابد. به این ترتیب، گردو را می‌توان به عنوان بهترین آجیل برای کم کاری تیروئید معرفی کرد؛ هر چند به نظر می‌رسد، مصرف گردو برای تیروئید، در کنار سایر مغزها، به اثربخشی بهتر و درمان سریع‌تر این اختلال کمک کند.

بهترین آجیل برای کم کاری تیروئید

مصرف بادام درختی و کم کاری تیروئید

بادام درختی، یکی از آن مغزهایی است که مقادیر فراوانی از ریز مغذی‌ها، از جمله روی، منیزیم، سلنیوم و ید دارد. هر یک از این موارد، در اصلاح عملکرد غده تیروئید کم کار موثر هستند. به همین دلیل، معمولا متخصصان تغذیه و پزشکان طب سنتی، بادام درختی را بهترین آجیل برای کم کاری تیروئید می‌دانند، که مصرف آن می‌تواند کمبود ید و سلنیوم در غده تیروئید را برطرف نماید. هر چند در مورد تاثیر مصرف بادام درختی و تیروئید نیز، باید حتما به توصیه‌های پزشک متخصص خود توجه کنید.

چرا بادام درختی برای کم کاری تیروئید خوبه؟

هنگامی که غده تیروئید نمی‌تواند عملکرد مناسبی داشته باشد، متابولیسم بدن دچار اختلال می‌گردد. این مساله در طولانی مدت، منجر به بروز التهاب در بدن خواهد شد. بادام درختی، مقدار فراوانی ویتامین E دارد، که یک آنتی اکسیدان قوی است. افزایش سطح این ویتامین در بدن، باعث کاهش حجم التهاب خواهد شد. در این بین، غده تیروئید که به واسطه کم کاری و عدم دریافت ید و سلنیوم کافی، دچار التهاب شده است، تسکین می‌یابد. به همین دلیل نیز می‌توان بادام را بهترین آجیل برای کم کاری تیروئید دانست.

بادام هندی و تیروئید

بادام هندی نیز مانند بادام درختی، مقدار فراوانی سلنیوم دارد. از آنجا که سلنیوم در عملکرد غده تیروئید تاثیر بسزایی دارد، بنابراین می‌توانید بادام هندی را در کنار بادام درختی، پسته و فندق، مصرف کنید. مصرف این نوع آجیل خوشمزه، کمک می‌کند تا تاثیر درمان کم کاری تیروئید، در بیماران مبتلا به این اختلال، افزایش یابد.

بهترین آجیل برای کم کاری تیروئید

بادام زمینی برای تیروئید کم کار

خواص بادام زمینی و تیروئید کم کار، رابطه معکوس دارند! در واقع، برخلاف مغزهایی مانند گردو و بادام درختی، مصرف بادام زمینی برای افراد مبتلا به کم کاری تیروئید، به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. زیرا مصرف این نوع آجیل محبوب و خوشمزه، می‌تواند در جذب ید اختلال ایجاد کرده و عملکرد غده تیروئید را به چالش بکشد. بر همین اساس، کلیه افرادی که به اختلال کم کاری تیروئید مبتلا هستند، باید از مصرف بادام زمینی که مشکل گواتر را شدیدتر می‌کند، پرهیز کنند.

چقدر آجیل برای درمان کم کاری تیروئید باید مصرف کرد؟

با اینکه مصرف آجیل مناسب برای کم کاری تیروئید مفید است، اما لازم است مقدار مصرف آن کنترل شده باشد. برای مثال، اگر قرار است تنها از مغز بادام استفاده کنید، می‌توانید ۲۰ تا ۲۵ عدد از این نوع آجیل خوشمزه را به صورت روزانه مصرف نمایید. درباره مصرف پسته و فندق، محدودیت‌های بیشتری وجود دارند؛ زیرا مقدار کالری پسته و فندق زیاد است و می‌تواند در طولانی مدت، باعث اضافه وزن می گردد. بهترین کار، مصرف آجیل مخلوط است که در آن تعداد محدودی از هر مغز گنجانده شده باشد.

اگر چه مصرف چند مغز به صورت ترکیبی، بهتر می‌تواند نیاز روزمره بدن به سلنیوم و ید را برطرف سازد، با این حال، سلیقه بیمار و علاقه او به مصرف انواع مغزها، در این موضوع دخیل خواهد بود.

طریقه مصرف بهترین آجیل برای کم کاری تیروئید

بسیاری از ما، آجیل و مغزیجات را به صورت ساده مصرف می‌کنیم؛ در حالی که برخی از افراد، دوست دارند آجیل را همراه با سالاد یا غذاهای خود مصرف کنند. برای مثال، غذاهایی که با مغز گردو آماده می‌شوند، می‌توانند جایگزینی برای مصرف آجیل به تنهایی باشند. همچنین، اگر اهل خوردن سالادهای متنوع هستید، می‌توانید مغز گردو، مغز پسته و بادام را همراه آن‌ها مصرف نمایید.

جمع بندی

در حالت کلی می‌توان گفت که بهترین آجیل برای کم کاری تیروئید، ترکیبی از مغزهایی است که مقادیر قابل توجهی سلنیوم و ید دارند. یعنی اگر می‌خواهید از خواص آجیل مناسب برای کم کاری تیروئید استفاده کنید، خرید آجیل مخلوط بهترین راهکار خواهد بود. نکته دیگر اینکه مصرف آجیل به تنهایی، نمی‌تواند به درمان بیماری‌های مختلف، از جمله کم کاری تیروئید کمک کند. بلکه بیمار باید در کنار درمان‌های تخصصی، رژیم غذایی خود را اصلاح کرده و مصرف مغزها را در برنامه غذایی خود بگنجاند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha