رییس انجمن گوارش و کبد ایران گفت: ۷۰ درصد ایرانی‌ها اضافه وزن دارند و چاقی علاوه بر افزایش سه برابر ابتلا به سرطانها، از علل اصلی مرگ های زودرس در کشور بشمار می رود، بطوریکه ۴۵ درصد ایرانی ها زیر ۷۰ سال و ۲۰ درصد زیر ۵۰ سال فوت می‌کنند.

چاقی ابتلا به سرطان‌ها را سه برابر افزایش داد/ ۷۰ درصد ایرانی‌ها اضافه وزن دارند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، رضا ملک زاده روز شنبه در یک نشست خبری که در محل انجمن برگزار شد، افزود: بر اساس نظام ثبت سرطان در کشور، سالانه ۱۴۰ هزار مورد جدید ابتلا به سرطان افزوده می شود که این رقم به ۱۶۵ مورد در چند سال آینده افزایش می یابد.

وی با بیان اینکه ابتلا به سرطان روده بزرگ در جوانان روند افزایشی دارد، اظهارداشت: ۱۵ هزار بیمار مبتلا به سرطان روده بزرگ در کشور ثبت شده است که از این تعداد ۲ هزار و ۷۰۰ مورد زیر ۵۰ سال هستند.

وی افزود:عدم مصرف میوه و سبزیجات کافی، خوردن بستنی، غذاهای آماده و نوشابه های گازدار که حاوی مواد سرطان زا در بدن هستند، باعث شده سن ابتلا به سرطان روده بزرگ به ۴۰ سال در کشور کاهش یابد.

ملک زاده هشدار داد: در سال گذشته ۴۰۰ مورد جدید ابتلا به سرطان روده بزرگ در جوانان افزوده شده و این آمار رو به افزایش بوده، ضرورت دارد از سن ۳۵ تا ۴۰ سالگی حتما آزمایش سرطان روده بزرگ انجام شده و غربالگری در این زمینه نیز از سوی سیستم بهداشت و درمان کشور نیاز است.

رییس بیست و سومین کنگره انجمن گوارش و کبد ایران تاکید کرد: در حالیکه ابتلا به سرطان روده بزرگ با تغذیه سالم، غربالگری و تشخیص و درمان به موقع قابل پیشگیری است.

ملک زاده با بیان اینکه بیماری التهاب روده نیز در میان ایرانی ها به خصوص زنان رو به افزایش است، گفت: ۷۰ هزار نفر در کشور به این بیماری مبتلا هستند و بیشتر در زنان از سن ۲۵ سالگی آغاز می شوند.

وی، علت ابتلا به بیماری التهاب روده را مصرف غذاهای آماده و بستنی بیان کرد و افزود: این بیماران باید تا آخر عمر دارو مصرف کرده و تحت نظر پزشک باشند.

این پزشک در ادامه از چاقی به عنوان پاندمی خاموش یاد کرد و گفت: ۷۰ درصد ایرانی ها اضافه وزن دارند و چاقی علاوه بر افزایش سه برابر ابتلا به سرطانها، از علل اصلی مرگ های زودرس در کشور بشمار می رود، بطوریکه ۴۵ درصد ایرانی ها زیر ۷۰ سال و ۲۰ درصد زیر ۵۰ سال فوت می کنند.

به گفته ملک زاده، مرگ و میر ناشی از سکته های مغزی و قلبی به دلیل چاقی است و چهار میلیون نفر به دلیل چاقی زیاد در کشور نیاز به عمل جراحی دارند، البته یکسری دارو شامل آمپول امسال در اروپا و آمریکا برای درمان چاقی وارد بازار شده که اشتهای فرد را کاهش می دهد، در ایران نیز بزودی توسط چند شرکت دارویی عرضه خواهد شد.


استفاده از فلفل کم جایگزین نمک زیاد

وی اضافه کرد: مردم ۱۲ گرم نمک در روز مصرف می کنند در حالیکه استاندارد آن پنج گرم است، ایرانی ها وقتی به ۵۰ سالگی می رسند دچار فشار خون بالا می شوند، بهتر است استفاده از فلفل کم جایگزین نمک زیاد باشد.

همایون واحدی فوق تخصص گوارش نیز در این نشست، نسبت به افزایش بیماری التهابی روده در کشور هشدار داد و گفت: روازنه بیماران زیادی در مطب های پزشکی به دلیل التهاب روده ویزیت می شوند که عمده ابتلای آن ناشی از تغذیه ناسالم است.


سزارین و شیر ندادن مادر به نوزاد احتمال افزایش ابتلا به بیماری التهاب روده

وی افزود: ابتلا به بیماری التهاب روده ۴۵ مورد در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت است و سزارین و شیر ندادن مادر به نوزاد احتمال افزایش ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد.

کاترین بهزاد دبیر علمی بیست و سومین کنگره گوارش و کبد نیز ادامه داد: چالش های تشخیصی و درمانی و بیماریهای گوارشی از محورهای اصلی برگزاری این کنگره است که ۲۱ تا ۲۴ آذر در مرکز همایشهای رازی برگزار می شود.

وی با بیان اینکه ورود تکنولوژی هوش مصنوعی به تشخیص زود ضایعات سرطانی کمک می کند، اظهار داشت: بیش از ۱۰۰ مقاله در این کنگره سخنرانی خواهد شد و تمرکز اصلی روی استفاده از هوش مصنوعی برای درمان سرطان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha