سلامت نیوز: جمعی از انجمن های علمی حوزه های محیط زیست ومنابع طبیعی کشور با ارسال نامه ای خطاب به معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست، ضمن اشاره به اینکه احداث تله‏کابین در این بخش از جنگل هیرکانی در درازمدت منجر به پیامدهای محیط ‏زیستی جبران ناپذیر در اکوسیستم شکننده آن می‏شود و می توان با مکان‏یابی علمی و دقیق تله‏کابین در محل مناسب دیگری با خسارت‏های کمتر به اهداف موردنظر اقتصادی رسید، بر عدم  اجرایی شدن آن به صورت موکد، تاکید کردند.

تاکید بر اجرایی نشدن تله کابین در "ناهارخوران" و مکان یابی درست

به گزارش سلامت نیوز جمعی از انجمن های علمی معتبر حوزه های محیط زیست ومنابع طبیعی کشور با ارسال نامه ای خطاب به علی سلاجقه معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به اینکه احداث تله‏کابین در این بخش از جنگل هیرکانی در دراز مدت منجر به پیامدهای محیط‏زیستی جبران ناپذیر در اکوسیستم شکننده آن می‏شود و لذا می‏توان با سایر روش‏های متناسب گردشگری و نیز مکان‏یابی علمی و دقیق تله‏کابین در محل مناسب دیگری با خسارت‏های کمتر به اهداف موردنظر رسید، بر عدم اجرایی شدن آن به صورت موکد، تاکید کردند.

در این نامه با بیان دلایل علمی مخالفت با این جانمایی آمده است: « متخصصان دانشگاهی و کارشناسان محیط زیستی، بارها در نشست‌های رسمی ملی و استانی از جمله "شورایعالی معماری وشهرسازی کشور" که منجر به مصوبه این شورا در تاریخ 7 مهرماه 1400 شد و "کمیته فنی-نظارتی سازمان حفاظت محیط زیست" به تاریخ 23 آبان 1402 و نیز جلسه برگزار شده در فرمانداری مرکز استان گلستان به تاریخ یکم آذرماه 1402، مخالفت خود را با مکان‌یابی و ساخت تله‌کابین در منطقه ناهارخوران گرگان اعلام کرده‌اند.»

متن کامل این نامه به شرح زیر است.

به‌نام خدا

جناب آقای دکتر علی سلاجقه معاون رییس جمهور و ریاست محترم سازمان حفاظت محیط زیست

باسلام و احترام

ضمن تاکید بر اهمیت سرمایه‌گذاری در طرح‏های گردشگری مبتنی بر ملاحظات محیط‏زیستی و همگام با حفاظت، در چارچوب قوانین و همسو با مولفه‏های توسعه پایدار، احداث تله کابین در محل ناهارخوران شهرستان گرگان، مستند به نظرات فنی و کارشناسی و بررسی های تخصصی صورت گرفته توسط کارشناسان و نهادهای علمی از جمله کارگروه تنوع زیستی اتحادیه انجمن‏های علوم زیستی ایران و انجمن‏های ذیربط بشرح مندرج در ذیل این نامه و به دلایل زیر منافی منافع ملی و سرزمینی است.

احداث تله‏ کابین در این بخش از جنگل هیرکانی در کنار مزیت‏های اقتصادی و فرهنگی محتمل، در دراز مدت منجر به پیامدهای محیط‏زیستی جبران ناپذیر در اکوسیستم شکننده آن می‏شود، درحالی‏که می‏توان با سایر روش‏های متناسب گردشگری و نیز یک مکان‏یابی علمی و دقیق تله‏کابین در محل مناسب دیگری با خسارت‏های کمتر به اهداف موردنظر رسید. از اینرو بر عدم اجرائی شدن آن به صورت موکد تاکید داریم.

فهرست بخشی از ادله:

  1. ساخت تله کابین و زیرساخت‏های وابسته به آن، افزون‏بر برهمزدن جدی وضعیت کنونی تقاضای گردشگری، پیامدهای محیطزیستی و اجتماعی گوناگونی همچون قطع درختان و تخریب جنگل، زمینلغزش، افزایش خطر سیلخیزی در حوضه آبخیز رودخانه زیارت، جابجایی حجم عظیمی از خاک در بستر جنگلهای طبیعی و تخریب و فرسایش خاک ارزشمند جنگلی، انواع آلودگی محیط زیستی، افزایش شدید بار ترافیکی، تعارضات غیرقابل کنترل اجتماعی و موارد بیشمار دیگری را در پی خواهد داشت.

  1. تایید این پروژه از سوی سازمان حفاظت محیط زیست، نه‌تنها زمینه برای تقاضای ساخت پروژه‌های آسیب‏زا در دیگر مکان‌های ارزشمند و حساس کشور را فراهم خواهد کرد، بلکه فشارهای آینده بر محیط زیست کشور و آن سازمان را دوچندان خواهد نمود.

مزید استحضار، مرتبط با این اقدام و بر اساس گزارش‏های دریافتی موثق، متخصصان دانشگاهی و کارشناسان محیط زیستی (پیوست شماره 1 و 2) بارها در نشست‌های رسمی ملی و استانی از جمله شورای عالی معماری و شهرسازی که منجر به مصوبه این شورا در تاریخ 7 مهرماه 1400 شد (پیوست شماره 3)، کمیته فنی-نظارتی سازمان حفاظت محیط زیست به تاریخ 23 آبان 1402 و نیز جلسه برگزار شده در فرمانداری استان گرگان به تاریخ یکم آذرماه 1402، مخالفت خود را با مکان‌یابی و ساخت تله‌کابین در منطقه ناهارخوران گرگان اعلام کرده‌اند.

با احترام و آرزوی توفیق

اتحادیه انجمن‏ های علوم زیستی ایران ؛ مهران حبیبی رضایی

انجمن ارزیابی محیط زیستی ایران ؛ مجید مخدوم

انجمن علوم خاک ایران ؛ کامبیز بازرگان

انجمن علمی جنگلبانی ایران ؛ علی بناگر

انجمن علمی سیستم‏ های سطوح آبگیر باران ایران ؛ علیرضا اسلامی

انجمن علمی آبخیزداری ایران ؛علی طالبی

رونوشت:

  • دفتر ارزیابی اثرات زیست محیطی - سازمان حفاظت محیط زیست

فهرست پیوست‏های نامه به دکتر سلاجقه، رئیس محترم سازمان حفاظت محیط زیست، موضوع مخالفت با احداث تله‏کابین ناهارخوران:

  • پیوست شماره 1: نامه اساتید و فعالان محیط‌زیستی به وزیر محترم راه و رئیس شورای عالی معماری و شهرسازی کشور.
  • پیوست شماره 2: نامه و گزارش فنی 128 عضو هیات‏علمی دانشگاه‌های استان گلستان در مخالفت با تله‌کابین ناهارخوران.
  • پیوست شماره 3: مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی کشور، پروژه تله‏کابین ناهارخوران.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha