چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۰
کد خبر: 367210

رئیس کمیته فنی انجمن علمی گفتار درمانی ایران گفت: برخی از هموطنان برای درمان اختلالات گفتار و زبان به افراد غیر متخصص و پزشک نما مراجعه می نمایند که این موضوع می تواند آسیب های جبران ناپذیری را متوجه آنان کند.

برای گفتار درمانی به افراد متخصص مراجعه کنید

به گزارش سلامت نیوز به نقل از انجمن علمی گفتار درمانی، صادق روشن دل روز چهارشنبه به هموطنان توصیه کرد قبل از مراجعه به گفتاردرمانی از طریق سامانه جستجوی پزشک سازمان نظام پزشکی کشور از صلاحیت حرفه‌ای و گفتار درمانگر بودن فرد مورد نظر اطمینان حاصل کنند.

وی خاطر نشان کرد: ارزیابی، تشخیص و درمان اختلالات گفتار، زبان و بلع دهانی حلقی در انواع بیماری ها و اختلالات مختلف برعهده آسیب شناسان گفتار و زبان یا همان متخصصین گفتاردرمانی فارغ التحصیل از دانشگاههای علوم پزشکی کشور با حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی است.

روشن دل با بیان اینکه اکنون خدمات گفتاردرمانی تنها تحت پوشش بیمه سلامت است، گفت: این طرح با همکاری سازمان بیمه سلامت و سازمان بهزیستی کشور از ۲ سال قبل کلید خورد که قدمی مثبت در راستای ارتقای خدمات سلامت در سطح جامعه و حوزه گفتاردرمانی است.

وی بیان داشت: این میزان از پوشش بیمه‌ای خدمات گفتاردرمانی با توجه به افزایش شیوع انواع اختلالات گفتار و زبان کافی نبوده و انتظار می رود سایر نهادها و سازمان های بیمه‌گر مانند سازمان تامین اجتماعی به این موضوع اهتمام بیشتری ورزند تا مردم بتوانند از سطح مناسبی از این خدمات بهره مند شوند.

رئیس کمیته فنی انجمن علمی گفتار درمانی ایران یکی از مهمترین مشکلات فعلی جامعه گفتاردرمانی کشور بخصوص دانش آموختگان دارای پروانه کلینیک را پایین بودن نرخ تعرفه خدمات دانست و بر افزایش نرخ تعرفه مطابق با شرایط اقتصادی و همزمان افزایش میزان پوشش بیمه‌ای خدمات گفتاردرمانی از سوی دولت و نهادهای بیمه گر تاکید کرد.

روشن دل با بیان اینکه رشته آسیب شناسی گفتار و زبان (گفتار درمانی) در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی به جذب دانشجو می پردازند، گفت: به نظر می رسد مانند سایر رشته های علوم پزشکی بالینی (پزشکی، دندانپزشکی داروسازی و فیزیوتراپی) نیازمند راه اندازی مقطع دکتری حرفه‌ای هستیم.

اکنون ۵۹ کد خدمتی در حوزه‌های کاردرمانی، گفتار درمانی، بینایی‌سنجی، شنوایی‌شناسی، فیزیوتراپی و ارتوپدی با پوشش بیمه‌ای ۷۰ درصدی سازمان بیمه سلامت به بیمه شدگان ارایه می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha