دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۹
کد خبر: 367434

معاون مرکز سلامت محیط کار وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر وضعیت نمک در نان به ویژه نان‌های سنتی وضعیت نزدیک به 70 درصد بهبودی را نشان می‌دهد و این موضوع در 30 درصد نانوایی‌ها به خوبی رعایت نمی‌شود.

بهبود 70 درصدی میزان مصرف نمک در نانوایی‌ها

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، محسن فرهادی معاون مرکز سلامت محیط کار وزارت بهداشت در برنامه «روزنه» رادیو گفت وگو درباره اقدامات وزارت بهداشت برای کاهش مصرف نمک در نانوایی‌ها اظهار کرد: افرادی که فشار خون بالا دارند و یا در سنین بالایی هستند باید در مصرف نمک دقت کنند.

وی افزود: خیلی از مردم متأسفانه به طعم نمک عادت دارند و معمولاً غذاها را پرنمک استفاده می‌کنند. مقدار نمک در نان‌های سنتی و فانتزی به عنوان قوت غالب مردم ایران به تجربه نانوا و کیفیت آرد و فصل بستگی دارد اما نان‌های نیمه حجیم و حجیم تقریباً در کارخانجات فرمولاسیون دقیقی دارند و میزان نمک نسبت به خمیر مشخص می‌شود.

معاون مرکز سلامت محیط کار وزارت بهداشت گفت: سازمان ملی استاندارد و شورای عالی سلامت و امنیت غذایی به ریاست رئیس جمهور و دبیری وزیر بهداشت، میزان مجاز استفاده از نمک را ۱. ۸ دهم میلیگرم در کیلوگرم خمیر اعلام کرده‌اند.

این مقام مسئول متذکر شد: نانوایی‌ها باید سعی کنند کمتر از این میزان نمک در تهیه نان استفاده شود و همکاران ما نیز با دستگاه‌های مخصوص میزان نمک را در خمیر و نان اندازه گیری می‌کنند و همان موقع به نانوا اعلام می‌شود که میزان مصرف نمک بالاست و در برخی موارد هم منجر به برخورد قهری می‌شود.

فرهادی عنوان کرد: در حال حاضر وضعیت نمک در نان به ویژه نان‌های سنتی یک وضعیت نزدیک به ۷۰ درصد بهبودی را نشان می‌دهد و این موضوع در ۳۰ درصد نانوایی‌ها به خوبی رعایت نمی‌شود که یا به دلیل خطای انسانی است و یا توجیهات مهارتی عنوان می‌شود.

معاون مرکز سلامت محیط کار وزارت بهداشت افزود: طرح «نان کامل» به صورت مشترک توسط شورای عالی سلامت و امنیت غذایی و دبیرخانه شورا و انستیتو تحقیقات تغذیه کشور اجرایی می‌شود. ما در این طرح رعایت بهداشت فردی، استفاده از آرد کامل و مخمرهای مناسب، موقعیت نانوایی و ابزار و تجهیزات مورد استفاده آن را رصد می‌کنیم و امیدواریم به زودی الگوهای مشخص آن را از شهر تهران و چند شهر بزرگ آغاز کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha