سلامت نیوز: معاون مرکز مدیریت بیماریهای وزارت بهداشت گفت: امسال با همه گیری بیماری وبا مواجه نشدیم. بیماران شناسایی شده به صورت تک گیر و پراکنده بودند که نشانه سلامت آب در کشور است و در مجموع بین ۱۵۰ تا ۱۶۰ نفر به نوع شدید این بیماری مبتلا و بستری شدند البته موارد کمتر شدید در اطرافیان این بیماران نیز بود که در مجموع بیش از این تعداد هستند.

محمود نبوی در گفت و گو با فارس، افزود:‌ موضوع همه گیری وبا هر سال با سرد شدن هوا با پایین آمدی دمای آب به زیر ۱۱ درجه تمام می شود و امسال نیز این موضوع تمام شد. مهمترین عامل کنترل خوب این بیماری زیرساخت خوب شبکه آب کشور است زیرا با وجود مشاهده مواردی از این بیماری در فصل تابستان هیچ جای کشور شاهد موار تجمعی و خوشه ای این بیماری نبودیم و همه جا موارد بیماری به تک گیر و پراکنده بود.

وی ادامه داد: چون عامل این بیماری در آبهای سطحی فعال می شود به علت اینکه آبهای شهری تصفیه می شوند امکان آلودگی آب شهرها نبود و فقط در برخی مناطق روستایی ‌یا جاهایی که مردم از آب چشمه استفاده می کردند یا در جاهایی که مردم سبزی و صیفی را بدون ضد عفونی می خوردند شاهد موارد تک گیر بیماری وبا در کشور بودیم.

معاون مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت اضافه کرد: این شکل ابتلا به بیماری وبا به خوبی نشان می دهد که زیر ساخت شبکه آب کشور مناسب و قابل قبول است زیرا اگر آب آلوده شود به صورت گروهی شاهد شیوع این بیماری در کشور می بودیم.

نبوی در پاسخ به این پرسش فارس که میزان افراد مبتلا به بیماری وبا طی امسال چقدر بود، گفت: چون این مسئله به اداره بیماریهای منتقله از آب و غذا مربوط است به طور دقیق از تعداد مبتلایان اطلاع ندارم اما موارد شدیدی که منجر به بستری بیماران به علت بیماری وبا بود حدود ۱۵۰ تا ۱۶۰ نفر بود.

وی ادامه داد: البته تعداد اطرافیان این بیماران که به بیماری وبا مبتلا شده بودند بیش از این است که من آمار آن را ندارم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha