دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
کد خبر: 368090

مصرف آنتی‌اکسیدان برای ورزشکاران لازم است اما اینکه از چه راهی میزان آنتی‌اکسیدان لازم را دریافت کنند، موضوع مهمی است.

اهمیت میوه و سبزی در برنامه غذایی ورزشکاران

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، ورزشکاران انرژی بیشتری می‌سوزانند، بنابراین اکسیژن بیشتری نیز مصرف می‌کنند. به همین دلیل دانشمندان معتقدند که این افراد باید آنتی‌اکسیدان بیشتری را دریافت کنند. چطور می‌توان به بهترین شکل ممکن آنتی‌اکسیدان دریافت کرد؟

usnews بر اهمیت میوه و سبزی در برنامه غدایی ورزشکاران تاکید کرده است.

میوه‌ها و سبزیجات برای عملکرد ورزشی

خوردن یک سیب در روز برای دریافت تمام ویتامین‌ها و مواد مغذی مورد نیاز یک ورزشکار کافی نیست. علاوه بر این، یکی از مهم‌ترین چیزهایی که دن بناردوت، متخصص تغذیه تیم المپیک آمریکا، توصیه می‌کند این است که میوه‌های متنوعی بخورید.

برخی دیگر از میوه‌ها و سبزیجات مورد علاقه ورزشکاران عبارتند از:

موز سرشار از پتاسیم است و می‌تواند یک غذای عالی قبل از تمرین برای کمک به جلوگیری از گرفتگی عضلات باشد.

چغندر آنتی‌اکسیدان زیادی دارد و مطالعات نشان داده‌اند عملکرد ورزشی فرد را بهبود می‌بخشد.

بلوبری برای کل بدن فواید زیادی دارد و منبع خوبی از فیبر و آنتی‌اکسیدان است. آنها را برای صبحانه بعد از تمرین به ماست یونانی‌تان اضافه کنید.

سبزیجات با برگ سبز، گل کلم، اسفناج و کلم بروکلی دارای مواد مغذی بسیار مهمی از جمله آهن‌اند. بناردوت می‌گوید برای استفاده بیشتر از این سبزیجات، آنها را در آب جوش بریزید و آب لیمو را روی آن اضافه کنید. این به شما کمک می‌کند آهن بیشتری از سبزیجات نسبت به خوردن خام آنها جذب کنید.

برای اینکه مواد مغذی مورد نیاز را از راه خوردن میوه‌ها و سبزیجات دریافت کنیم می‌توانیم علاوه بر خوردن این محصولات به صورت تازه، مقداری را نیز در فریزر نگه‌داری کنیم تا بعدا به صورت اسموتی در برنامه غذایی‌مان داشته باشیم.

تحقیقات تازه نشان داده‌اند خوردن سبزیجات و میوه همراه با میزان کمی مکمل می‌تواند چهار برابر بیشتر از تنها خوردن مکمل‌ها به بدن آنتی‌اکسیدن برساند.

نتایج دیگری که درباره میوه‌ها و سبزیجات به دست آمده، نیز بسیار امیدبخش است:

- دوچرخه‌سواران می‌توانند با خوردن انگور، کشمش و تمشک میزان آسیب‌دیدگی‌های ماهیچه‌ای‌شان را کاهش دهند.
- ورزشکاران استقامتی که از آب آلبالو قبل و بعد از ورزش استفاده کنند، سوزش ماهیچه‌ای کمتری خواهند داشت و قدرت بیشتری پیدا می‌کنند.

بهتر است برای دریافت آنتی‌اکسیدان از انواع مختلف آن با هم استفاده کنید. معمولا هر قدر رنگ میوه‌ها تندتر و تیره‌تر باشند، آنتی‌اکسیدان بیشتری دارد. میوه‌ها و سبزیجات قرمز بیشتر از میوه‌ها و سبزیجات سبز آنتی‌اکسیدان دارند و سبزیجات سبز بیشتر از سبزیجات سفید این خاصیت را دارا هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha