آکواریوم، آب و ماهیان، طرفداران زیادی دارند و بسیاری از افراد به دنبال خرید و نگهداری آن ها در خانه یا محل کار خود هستند. عده ای افراد تجربیات بسیار زیادی در این زمینه دارند اما برخی دیگر تنها علاقه داشته و هیچگونه دانشی در این زمینه ندارند. معمولا افرادی که حتی تجربه ای در این زمینه ندارند چندین ماهی را به صورت یکجا باهم خریداری می کنند که این یکی از اشتباهات مهلکی است که می تواند باعث تلف شدن بسیاری از ماهیان شود. در این مقاله به معرفی ماهیان آکواریوم آب شیرین برای مبتدی ها می پردازیم.

معرفی 10 ماهی آکواریوم آب شیرین برای مبتدی ها

ماهی گوپی

یکی از ماهیان آرام و صلح جو که در عین حال کم توقع بوده و به رسیدگی کم تری نیاز دارند ماهی گوپی است. ماهی های گوپی ارزان قیمت هستند و می توانند زیبایی بسیار زیادی به آکواریوم شما ببخشند. ماهی های گوپی نر و ماده را به راحتی می توان از یکدیگر تشخیص داد اما دقت داشته باشید که زاد و ولد بسیار زیادی دارند و پس از مدت کوتاهی شما گروه بزرگی از آنان را خواهید داشت.

گلدفیش

بی شک یکی از ماهیانی که به وفور آن ها را در آکواریوم های خانگی دیده اید، ماهی گلدفیش است. این ماهی ها در اندازه های متنوع و رنگ های مختلف وجود دارند. ماهیان گلدفیش مناسب برای آب سرد هستند و به هیچ عنوان رفتار تهاجمی از خود نشان نمی دهند و معمولا هر چیزی که اندازه دهانشان باشد را می خورند اما لازم است بدانید که این ماهی ها فضولات زیادی تولید می کنند؛ بنابراین نیاز است که زمان تعویض آن ها زودتر باشد.

ماهی پلاتی

52dc6520-2f9b-4716-9ab5-5750713f40fb.jpg

یکی از انواع ماهیانی که برای افراد مبتدی بسیار مناسب است پلاتی نام دارد. از دلایل مناسب بودن این ماهی می توان به سازگاری آن ها در برابر شرایط مختلف اشاره کرد. همچنین ماهی پلاتی مانند ماهیان گوپی به راحتی می توانند زاد و ولد کنند و زیبایی ظاهری آن ها می توان آکواریوم شما را قشنگ تر جلوه دهد. به یاد داشته باشید این ماهیان همیشه گرسنه بوده و به دنبال پیدا کردن غذا در آکواریوم هستند.

مولی

یکی از ماهیانی که طرفداران بسیار زیادی داشته و در انواع رنگ های گوناگون یافت می شوند، مولی نام دارد. اگر مولی ها را در تعداد بالا هم خریداری کنید، هیچ مشکلی برایتان رخ نخواهد داد. مولی یکی از این ماهیان آکواریوم آب شیرین بوده و انتقال آن ها بسیار آسان خواهد بود.

نئون تترا

046bf1f7-3c12-4579-91f1-8c51db17af24.jpg

ماهی های نئون تترا ماهیان هستند که به صورت گروه های 6 نفره نگهداری می شوند که همین شنای گروهی می تواند زیبایی آکواریوم شما را چند برابر کند. دقت داشته باشید که اگر ماهی نئون تترا نگهداری می کنید باید آکواریوم بزرگی تهیه کنید چراکه این ماهیان بسیار بازیگووش و فعال هستند و نیاز به فضای بسیار زیادی برای شنا دارند.

کت فیش

اگر شما اهل نگهداری ماهی هستید اما تا به حال از کت فیش استفاده نکردید، باید بگوییم آکواریوم شما نقص بزرگی دارد. کت فیش ها ظاهری متفاوت دارند که می توانند هر کسی را مجذوب ظاهر زیبای خود کنند. کت فیش ها اندازه نسبتا بزرگی دارند و طو آن ها به 15 سنتی متر نیز می رسد و همین موضوع سبب شده است که آن ها نیاز به فضای بیشتری برای شنا داشته باشند. این ماهی ها مقاومت بالایی نسبت به تغییرات محیطی دارند و می توانند با کمترین مراقبت زنده بمانند.

فایتر

8e5545fe-8244-4540-924f-a5dfe69a9034.jpg

زیبایی ماهیان فایتر غیر قابل توصیف است تا جایی که نگاه هر بیننده ای را به خود میخکوب می کند. ماهیان فایتر می توانند حتی با ماهیان بزرگ تر از خود به راحتی زندگی کنند اما امان از روزی که دو ماهی فایتر نر در یک آکواریوم در کنار یکدیگر قرار بگیرند؛ بدون شک یکی از آن ها فاتح آکواریوم بوده و ماهی دیگر را به کام مرگ می کشاند. همچنین سعی کنید این ماهیان را با برخی از انواع دیگر مانند بارب ها در کنار یکدیگر قرار ندهید؛ چراکه فایترها باله های بلند و زیبایی دارند که دیگر ماهیان علاقه به کندن آن ها دارند.

بارب گیلاسی

بارب ها ماهیان آرام، صلح جو و زیبایی هستند که برای تازه کارها و مبتدیان بسیار مناسب می باشند. ماهی های نر بارب گیلاسی رنگ روشن تری دارند و این ماهیان نیز باید حداقل در گروه های 6 تایی قرار بگیرند تا بتوانند یک منظره زیبا در آکواریوم شما ایجاد کنند.

ماهی راسبورا

ماهیان راسبورا، ماهی هایی زیبا، با جثه ای نسبتا بزرگ و زیبایی خیره کننده هستند که بسیار صلح طلب نیز می باشند و می توانند یک زندگی آرام و راحتی در کنار دیگر ماهیان داشته باشند. همچنین یکی از دلایلی که این ماهیان را برای تمامی برای افرادی مناسب کرده است، نوع تغذیه آن ها می باشد. این ماهیان تقریبا هیچ محدودیتی برای خوردن مواد غذایی ندارند اما باید اندازه تکه ها مناسب دهانشان باشد تا با مشکلی رو به رو نشوند.

دانیو

از دیگر ماهیان مقاوم آب شیرین که می توانند برای افراد مبتدی مناسب باشند، دانیو می باشد. این ماهیان دارای گونه های مختلفی هستند اما نگهداری از آنان تقریبا ساده است. این ماهیان همه چیز خوار هستند اما با این حال علاقه بیشتری به غذاهای تازه و سبزیجات دارند.

نکات خرید ماهی آکواریوم آب شیرین

بسیاری از افراد که قصد خرید ماهی دارند، در قدم اول به زیبایی ماهیان دقت می کنند و سپس به قیمت ماهی آکواریوم آب شیرین اما اگر جزوه افراد مبتدی هستید باید به موارد زیر توجه داشته باشید و ماهی را خریداری کنید که شرایط زیر را داشته باشد:

  • به راحتی غذا بخورد.
  • بیش از حد بزرگ یا کوچک نباشد.
  • مهاجم نباشد و صلح طلب باشد.
  • در برابر شرایط محیطی نسبتا مقاومت بالایی داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • رضا IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
    1 0
    دقیقا ماهی های درست و زیبایی معرفی کردید. ممنون
  • نرگس IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
    0 0
    ماهی فایتر عالیه. هم خوشگله هم نگهداریش ساده و راحته. حتما پیشنهاد می کنم از ماهی فایتر برای زیبایی آکواریوم استفاده کنید.