روز مانده به شب چهارشنبه آخر سال، انفجار مواد محترقه نخستین قربانی را در پایتخت گرفت. 

جزئیات مرگ پسر 14ساله در انفجار ترقه

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ، این حادثه ساعت 13:09 ظهر جمعه در منطقه مرتضی‌گرد در جنوب تهران اتفاق افتاد. صدای انفجار مهیب خانه‌ای در این منطقه همسایه‌ها را به وحشت انداخت و دقایقی بعد تیم‌های امدادی راهی آنجا شدند. زمانی که امدادگران وارد خانه شدند، با پیکرهای 2 پسر نوجوان که بر اثر انفجار مواد محترقه دچار سوختگی شده بودند، مواجه شدند.

این دو نوجوان با استفاده از اکلیل سرنج در حال ساخت نارنجک‌های دست‌ساز بودند که انفجار بزرگی رخ داده بود. شدت انفجار به حدی بود که یکی از آنها که حدود 14سال داشت جانش را از دست داده و وضعیت دومین نفر نیز چندان خوب نبود؛ چرا که او از ناحیه صورت و هر دو دست به‌شدت دچار جراحت شده بود که توسط امدادگران اورژانس به بیمارستان انتقال یافت.

تحقیق از ساکنان منطقه نشان می‌داد که این دو نوجوان از چند روز قبل درست کردن نارنجک‌های دستی را آغاز کرده بودند و معمولا پسر جان‌باخته نارنجک‌ها را می‌ساخت و دومین نفر که مصدوم شده آنها را توزیع می‌کرد. دکتر بابک یکتاپرست، مدیرکل روابط‌عمومی اورژانس کشور گفت: متأسفانه با مرگ این پسر نوجوان نخستین مورد جان‌باخته مربوط به حوادث چهارشنبه سوری امسال در تهران ثبت شد. او درباره مصدوم این حادثه نیز گفت: همکارانم در کوتاه‌ترین زمان ممکن پسر نوجوان را به بیمارستان منتقل کردند و طبق آخرین اخبار او از ناحیه دست به‌شدت مجروح شده و دستش در معرض قطع شدگی قرار دارد.


جزئیات مرگ پسر 14ساله در انفجار ترقه




خطرناک مثل تی‌ان‌تی


هنوز چند روز به آخرین چهارشنبه آخر سال باقی مانده، حوادث مرگبار چهارشنبه‌سوری در گوشه و کنار کشور قربانیان و مصدومان زیادی گرفته است. از ماجرای انفجار مرگبار ارومیه که جان 4نفر را گرفت تا حادثه‌ای که روز جمعه در تهران رخ داد و باعث مرگ نوجوان 14ساله شد. نکته مهم اما عامل اصلی این حوادث یعنی استفاده از اکلیل‌سرنج است.

ماده‌ای خطرناک با قدرت انفجار بالا که شاید خیلی‌ها بی‌آنکه طریقه استفاده از آن را بدانند، سراغش می‌روند و همین باعث بروز حوادث مرگبار می‌شود. اما اکلیل‌سرنج چیست و چطور تبدیل شده به قاتل اصلی حوادث روزهای آخر سال؟سید جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران می‌گوید: سرنج ماده‌ای واکنش پذیر است که درصورت تماس با برخی از مواد شیمیایی، همچون اکلیل آلومینیوم، می‌تواند به سرعت منفجر شود و صدای مهیبی به همراه داشته باشد.

او ادامه می‌دهد: این ترکیب خطرناک با مخلوط شدن چند ماده شیمیایی و سنگ‌ریزه تبدیل به نارنجک دستی‌هایی می‌شود که در شب چهارشنبه سوری از آن استفاده می‌شود. ماده‌ای محترقه و خطرناک که با برخورد با موانع سفت و سخت و ایجاد حرارت‌، تولید انفجار می‌کند. او ادامه می‌دهد: قدرت تخریب اکلیل‌سرنج به حدی است که 250گرم از این مواد که به اندازه کمتر از 2لیوان است، می‌تواند فضایی در حد یک اتاق 14 تا 15متری را به‌صورت کامل تخریب کند، بنابراین می‌توان این مواد را به بمب دست‌ساز تشبیه کرد.


2 تا 3کیلو از این مواد می‌تواند 2آپارتمان را تخریب کند و حتی یک خودرو را از بین ببرد و آسفالت خیابان را بکند و گودالی بزرگ در محل انفجار حفر کند. ملکی تأکید می‌کند: بسیاری از افراد با تهیه این مواد از رنگ فروشی‌ها و فروشگاه‌های مواد شیمیایی، این ترکیب را می‌سازند بی‌آنکه از خطرات آن خبر داشته باشند. همانطور که اشاره شد، کمی حرارت و اصطکاک می‌تواند زمینه لازم برای انفجار این ماده را ایجاد کند. این همان اتفاقی است که در جریان حوادث مرگبار چهارشنبه‌سوری رخ می‌دهد.

بیشتر قربانیان این حوادث، افرادی هستند که قصد ساخت موادمحترقه با اکلیل‌سرنج دارند. اما نمی‌دانند حتی یک جرقه ناشی از اصطکاک هم ممکن است زمینه انفجار این مواد را به‌وجود بیاورد. او اضافه می‌کند: نمی‌شود درصدی را بیان کرد اما در بیشتر حوادث چهارشنبه سوری از این مواد استفاده شده است و بیشترین جراحات و آسیب‌ها حتی مرگ‌ها ناشی از انفجار این مواد بوده است. ملکی می‌گوید: افراد در محدوده سنی 12-11، 24-23 سال از این مواد و اکلیل سرنج بیشتر استفاده می‌کنند و به‌دلیل اینکه تخصص و علم و دانش استفاده از این مواد را ندارند، به‌خودشان و دیگران آسیب می‌زنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha