سه‌شنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۹
کد خبر: 368818

 نتایج تحقیق جدیدی نشان می‌دهد، کودکان مبتلا به اختلالات خواب، اضطراب، چاقی و خشکی دهان بیشتر در معرض پوسیدگی دندان هستند.

ارتباط اختلالات خواب با پوسیدگی دندان در کودکان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا از مدیکال‌دیالوگز ، تحقیقی به منظور بررسی وجود اختلالات خواب، چاقی و اضطراب مرتبط با ضایعات پوسیدگی دندان در کودکان هشت تا ۱۰ ساله انجام شد.

این تحقیق مقطعی در شمال شرقی برزیل انجام شده است و نمونه شامل ۷۹۳ دانش‌آموز بود که به‌طور تصادفی از بین مدارس دولتی و خصوصی انتخاب شدند. محققان رتبه‌بندی شده (کاپا > ۰.۸۰) معاینه بالینی پوسیدگی دندان را با استفاده از سیستم بین‌المللی تشخیص و ارزیابی پوسیدگی انجام دادند و پرسشنامه مقیاس اضطراب آشکار کودکان و مقیاس اختلال خواب برای کودکان را به‌کار بردند.

متغیرهای آنتروپومتریک مورد ارزیابی وزن و قد بودند. پس از استفاده از روش‌های آماری رگرسیون دو جمله‌ای منفی، یک نمودار غیر چرخه‌ای جهت‌دار با استفاده از نرم‌افزار DAGitty برای انتخاب متغیرهای مشترک برای برازش‌های آماری تهیه شد.

یافته‌های تحقیق به شرح ذیل بود.

شیوع پوسیدگی دندان ۸/۵۲ درصد بود. میانگین تعداد سطوح دندانی با پوسیدگی حفره‌دار ۲.۲ بود. ۵۸.۹ درصد دانش‌آموزان دارای نوعی اختلال خواب، ۲۰.۲ درصد مضطرب و ۲۹.۱ درصد چاق بودند.

اختلال خواب، اضطراب عمومی، چاقی با پوسیدگی دندان در مدل نهایی مرتبط بود. وجود ضایعات پوسیدگی در کودکان مبتلا به اختلال خواب، اضطراب، چاقی و افرادی که خشکی دهان را تجربه کرده بودند بیشتر بود.

اولویت های بهداشت عمومی باید شامل فلورایداسیون آب (افزودن فلوراید به آب؛ روشی ایمن برای جلوگیری از پوسیدگی دندان) همچنین ترویج کاهش مصرف قندهای آزاد و تلاش‌ برای پیشگیری از پوسیدگی در محیط مدرسه باشد.

افزایش آگاهی دندانپزشکان، پزشکان و معلمان در مورد نقش عوامل روانی اجتماعی مرتبط با ایجاد پوسیدگی دندان برای ارتقای کیفیت زندگی بهتر مرتبط با سلامت دهان و دندان ضروری است.

یافته‌های این تحقیق در مجله the Journal of Public Health Dentistry منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha