چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۸
کد خبر: 369231

در ماه رمضان پس از ساعت‌های طولانی که بدن هیچ مواد غذایی دریافت نکرده است و حالا نیاز به انرژی کافی دارد، اینکه چه غذایی در افطار بخوریم تا نیاز بدن را تامین کنیم اهمیت بسیار بالایی دارد. به همین دلیل خوردن غذاهای مقوی و در عین حال سبک همچون سوپ، شیر و عسل، آش سبک وکم حبوبات و غیره باید مورد توجه واقع شود.

غذای مناسب برای وعده افطار چیست؟

به گزارش سلامت نیوز از دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با توجه به آغاز ماه رمضان رعایت برخی نکات برای وعده افطار بسیار مهم است تا به خوبی از مزایای روزه‌داری برخوردار شوید. در وعده افطار باید ضمن پرهیز از پرخوری، از غذاهای سبک و در عین حال پر انرژی استفاده شود و سعی کنید که غذای خود را به آرامی بجوید.

هنگام افطار بدن نیاز به یک منبع انرژی به شکل گلوکز دارد که کاهش قند خون در ساعات روزه داری را جبران کند بنابراین مصرف یک لیوان آب گرم، چای کمرنگ و یا یک لیوان شیر گرم همراه با خرما یا عسل در شروع افطار، استفاده از غذاهای سبک مثل فرنی، شیربرنج، نان و پنیر و سبزی که یکی از عادات خوب غذایی ایرانی است و انواع سوپ کم چرب، آش کم حبوبات و سبک، حلیم بــدون روغن که منبع خوبی از مواد نشاسته‌ای، فیبر، پتاسیم و منیزیوم غذای مناسبی برای افطاردر این ایام است و بسیار برای تامین انرژی مورد نیاز می‌تواند کمک‌کننده باشد.

سیب زمینی آب پز، سبزی‌های پخته مثل کدو، کلم، گل کلم، هویج و نخود فرنگی، تخم مرغ آب‌پز، کره و عسل نیز غذاهای مناسبی برای افطار هستند.

اما مسئله مهم این است که خوردن آش‌های غلیظ و چرب که مقدار زیادی پیاز داغ و نعناع داغ دارد همچنین حبوبات فراوان به‌دلیل ایجاد مشکلات گوارشی در وعده افطار مناسب نیست و توصیه نیز نمی‌شود همچنین مصرف بامیه و زولبیا که دارای مقادیر زیادی قند و چربی، اسیدهای چرب اشباع و ترانس است، بسیار محدود شود.

بر اساس این گزارش، به‌طور کلی زیاده روی در مصرف مواد قندی و شیرین از جمله حلوا، شله زرد خیلی شیرین و ... در وعده افطار علاوه بر اینکه منجر به اضافه دریافت انرژی و چاقی می‌شود، موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن نیز می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha