بشر سالیان درازی است که از نقش ورزش در کاهش چاقی آگاه شده است. ورزش به شما کمک می‌کند کالری بیشتری بسوزانید، عضله سازی کنید و چربی شکمی را کاهش دهید. همچنین به بهبود خلق و خوی شما کمک می‌کند و باعث می‌شود انگیزه خود را برای انتخاب سبک زندگی سالم تر ارتقا دهید.

مناسب‌ترین زمان برای چربی سوزی و رهایی از چاقی کی است؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، با این حال، بسیاری از مردم برنامه‌های روزانه فشرده‌ای دارند و می‌خواهند مطمئن شوند که هنگام ورزش، بیشترین بهره را از آن می‌برند و چربی بیشتری را می‌سوزانند. بنابراین، پرسش اصلی که می‌توان در این باره مطرح کرد این است که آیا زمان خاصی از روز برای فعالیت بدنی وجود دارد که بهتر از سایر ساعات روز باشد؟

به گزارش هلت لاین، بر اساس تحقیقی که تحت سرپرستی دکتر متیو احمدی محقق ارشد از دانشگاه سیدنی در استرالیا انجام گرفته و نتایج آن در مجله مراقبت از دیابت منتشر شده، برای رسیدن به تناسب اندام ورزش عصر گاهی ممکن است بیشترین سود را برای سلامتی شما داشته باشد. اگر هر چند وقت یکبار فعالیت بدنی متوسط تا شدید در ساعات عصر انجام می‌دهید این نیز می‌تواند در روند چربی سوزی تاثیر گذار باشد. محققان دانشگاه سیدنی استرالیا می گویند که فعالیت بدنی در ساعات عصرممکن است مهمتر از میزان ورزش در طول روز باشد.

این مطالعه شامل نزدیک به ۳۰.۰۰۰ فرد مبتلا به چاقی بالای ۴۰ سال، از جمله حدود ۳.۰۰۰ نفر مبتلا به دیابت نوع ۲ بود. وضعیت جسمانی و سلامت این افراد تقریبا هشت سال از سوی محققان پیگری شد.
از شرکت کنندگان در مطالعه خواسته شد تا از ردیاب‌های فعالیت استفاده کنند تا مشخص شود بیشتر در چه ساعاتی از روز فعالیت هوازی متوسط تا شدید (نوعی از فعالیت‌هایی که باعث می‌شود ما سخت‌تر نفس بکشیم و قلب‌مان سریع‌تر پمپاژ کند) خود را انجام می‌دهند.

افراد شرکت کننده در این تحقیق بر اساس اینکه بیشترین فعالیت هوازی خود را در طول صبح، بعدازظهر یا عصر انجام می دادند، دسته بندی شدند. محققان همچنین فراوانی شرکت در فعالیت بدنی متوسط تا شدید را مورد بررسی قرار دادند. پس از تجزیه و تحلیل داده‌ها، تیم تحقیقاتی دریافت خطر مرگ زودرس کسانی که فعالیت‌های متوسط تا شدید را در عصر (از ساعت ۶ بعد از ظهر تا نیمه شب) انجام می‌دهند، کمتر تهدید می‌کند .

همچنین احتمال مرگ آن‌ها در اثر بیماری‌های قلبی عروقی (شرایطی مانند حمله قلبی، نارسایی قلبی و سکته مغزی) یا بیماری میکروواسکولار (شرایطی که در آن شریان های کوچک قلب به درستی کار نمی‌کنند) کمتر بود.

نگاهی به مزایای فعالیت بدنی در ساعات پایانی روز


دکتر متیو احمدی نویسنده اول این تحقیق تاکید کرد که محققان در این مطالعه تمرینات ساختاریافته را دنبال نمی‌کردند. به همین دلیل، نمی‌توان دقیقاً مشخص کرد که مشارکت کنندگان دقیقا چه کار می‌کردند.
او همچنین خاطرنشان کرد که از آنجایی که این یک مطالعه مشاهده‌ای بود، تعیین جهت علیت غیرممکن بود. افراد ممکن است کمتر ورزش کرده باشند، زیرا قبلا شرایط سلامت خاصی داشتند.

دکتر سرگئی پوتسف متخصص علوم ورزشی به چندین مزیت ورزش عصرگاهی برای افراد چاق اشاره کرد. او گفت: ورزش عصرگاهی می‌تواند کیفیت خواب را به میزان قابل توجهی افزایش دهد، زیرا ساعت داخلی بدن شما را تنظیم می‌کند و ترشح ملاتونین، هورمونی که برای تنظیم خواب ضروری است، را افزایش می‌دهد. پوتسف گفت ورزش عصرگاهی همچنین می تواند به شما کمک کند احساس آرامش داشته باشید و استرس را کاهش دهید و راحت تر به خواب بروید و خوب بخوابید.


به گفته این متخصص، فعالیت بدنی در اواخر روز نیز با بهبود عملکرد متابولیک همراه است، که ممکن است منجر به حساسیت بهتر به انسولین، افزایش مصرف کالری و اکسیداسیون چربی شود. در نهایت پوتسف گفت که ورزش عصرگاهی می‌تواند به شما کمک کند تا از تنش خلاص شوید.

توصیه‌های یک مربی برای حفظ سلامت در ورزش


اندرو وایت، مربی ورزشی با اشاره به دشواری‌های پیروی از یک برنامه ورزشی گفت: شروع یک برنامه ورزشی جدید، به ‌ویژه برای افرادی که دچار چاقی هستند، می‌تواند دلهره‌آور باشد.
او افزود پزشک شما در این زمینه می‌تواند راهنمایی‌های مناسبی ارائه. می‌توانید با وی در مورد محدودیت‌های فیزیکی که ممکن است داشته باشید، صحبت کنید و اطمینان حاصل کنید که شروعی ایمن دارید. هنگامی که تائید پزشک خود را برای آغاز فعالیت ورزشی گرفتید، آهسته شروع کنید.

او پیشنهاد کرد: با فعالیت‌های کم‌ تأثیر و با شدت متوسط که قابل کنترل هستند و باعث ناراحتی نمی‌شوند، مانند پیاده‌روی، شنا، دوچرخه‌سواری و تمرینات مقاومتی شروع کنید. با بهبود تناسب اندام، به تدریج شدت و مدت زمان فعالیت بدنی را افزایش دهید. وایت در ادامه گفت: برای خود اهداف واقع بینانه و قابل دستیابی تعیین کنید. این به شما کمک می‌کند تا احساس موفقیت کرده و انگیزه خود را حفظ کنید. علاوه بر این، ایده خوبی است که تنوع فعالیت‌های ورزشی را در روال خود بگنجانید.

او توصیه کرد: تمرینات را متنوع نگه دارید تا از خستگی و آسیب‌های ناشی از استفاده بیش از حد جلوگیری کنید و از یک رویکرد جامع برای تناسب اندام اطمینان حاصل کنید. همچنین مهم است که به نحوه واکنش بدن خود توجه داشته باشید. وایت گفت: مهم است که خود را برای پیشرفت تحت فشار قرار دهید، اما از وارد کردن فشار بیش از حد به نقطه آسیب یا فرسودگی خودداری کنید.

وایت در پایان گفت: در حالی که ورزش عصرگاهی ممکن است فواید خاصی برای افراد چاق داشته باشد، مهم‌ترین عامل یافتن برنامه روتینی است که لذت‌بخش، پایدار و متناسب با سبک زندگی فرد باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha