سلامت نیوز: هر سال هفت میلیون و 600 هزار كودك و 500 هزار مادر در دنیا به علت كمبود تجهیزات و نارساییهای پزشكی جان خود را از دست می دهند.

به گزارش ایرنا مارگارت چان مدیركل سازمان بهداشت جهانی گفت: بدون استفاده از تجهیزات پزشكی مناسب و خدمات سطح بالا و داروی با كیفیت و قیمت مناسب، هیچ وقت نمی توانیم مرگ و میر مادران و كودكان را كاهش دهیم.

وی كه روز شنبه در همایش بین المللی مدل ملی حفاظت از سلامتی مادر و كودك تحت عنوان مادر سالم، كودك سالم در تاشكند پایتخت ازبكستان سخن می گفت، افزود: سلامتی مادران و كودكان یكی از مهم و سنگین ترین وظایف بخش بهداشتی هر كشور است.

چان یكی از مشكلات اصلی جهان امروز را سوء تغذیه و كمبود مواد غذایی دانست و گفت: این عوامل نه تنها سبب بروز بیماریهای گوناگون بلكه افزایش مرگ و میر می شود.

اسلام كریم اف رییس جمهوری ازبكستان نیز در این همایش، حفاظت از سلامتی مادر و كودك را از اولویت برنامه های این كشور عنوان كرد و گفت: اصلاحات مناسبی در بخشهای بهداشتی و درمانی كشور بخصوص مدرنیزه و نوسازی كردن تجهیزات این بخش صورت گرفته است.

وی افزود: در این مدت بیش از سه هزار و 200 مركز پزشكی در روستاها احداث و به دستگاههای روز تجهیز شده كه در نتیجه آن طی دهه اخیر مرگ و میر مادران سه برابر كاهش یافته است.

در این همایش بین المللی علاوه بر رییسان و نمایندگان سازمانهای بین المللی بهداشت جهانی، صندوق كودكان ملل متحد یونیسف، صندوق جمعیت، برنامه عمران ملل متحد و بانك توسعه آسیا، وزرای درمان و بهداشت نزدیك به 40 كشور جهان و تعدادی از دانشمندان و پژوهشگران بخشهای بهداشت و درمان حضور دارند.

رییس جمهوری ازبكستان اظهار داشت: هم اكنون دانشگاههای پزشكی تاشكند، بخارا، سمرقند، اندیجان، نوكوس و اورگنچ برای به روز كردن تواناییهای خود و كسب تجارب دیگران با دانشگاهها و سازمانهای بهداشتی كشورهای دیگر همكاریهای نزدیكی دارند.

كریمف با بیان اینكه در سال های اخیر برای بهبود عملكرد بخش بهداشتی كشور بیش از 700 میلیون دلار كمك بلاعوض تخصیص یافته، گفت: در پی اقدامهای صورت گرفته، میانگین عمر مردان به 73 سال و زنان به 75 سال افزایش یافته است. شركت كنندگان در این همایش با حضور در كارگروههای مربوطه چگونگی دستیابی به اهداف جهانی در زمینه حفاظت از سلامتی مادر و كودك را بررسی خواهند كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha