سلامت نیوز :به گفته متخصصان فیزیوتراپی، نشستن طولانی در پشت فرمان اتومبیل، در هنگام ترافیک، باعث افزایش دردهای مفاصل می‌شود. دکتر اسماعیل ابراهیمی، رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران، یکی از همین کار‌شناسان است که در یادداشتی برای سینانیوز به این موضوع پرداخته است.

وی در یادداشت خود آورده است: «عمده مشکلات در زندگی ماشینی امروز از جمله نشستن طولانی در اتومبیل، باعث می‌شود انسان دچار فقر حرکتی بشود. وقتی راننده‌ای، مسیر یک ساعته را دو ساعته طی می‌کند، در حقیقت محبوس خودرو می‌شود. دردهای مفاصل زانو و ستون فقرات دردهایی هستند که بیش از اندازه به غضروف‌ها فشار وارد می‌کنند. یکی از بیماری‌هایی که در جوانان کشور ما و همچنین در جهان شایع است، نرمی غضروف کشکک زانو است. حضور بیش از حد در اتومبیل باعث می‌شود زانو دچار بی‌حرکتی شده و این بی‌حرکتی باعث فشار بیش از حد به غضروف کشکک زانو شود. در نتیجه فرد دچار دردهای مداوم و طولانی مدت می‌شود که در واقع زمینه ساز بیماری آرتروز است.»

«اتومبیل‌هایی از قبیل پراید، اتومبیل‌هایی هستند که باعث می‌شوند فرد زانوی خود را به صورت ۹۰ درجه خم کند، و فشار زیادی به زانو وارد کند که این خم شدگی باعث ایجاد تغییرات شیمیایی در غضروف مفصل می‌شود و غضروف سولفاتی زانو دچار نرمی می‌شود. در ستون فقرات هم این قضیه صدق می‌کند. وقتی فرد مدت زیادی در اتومبیل به سر می‌برد، دچار خم شدگی ستون فقرات و همچنین بیماری آرتروز می‌شود.»

«نشستن بیش از حد در اتومبیل باعث می‌شود انحناهای طبیعی انسان کم بشود و بیشترین ناملایمات را در ناحیه کمر و گردن شاهد باشیم. همچنین این نشستن‌های طولانی هنگام ترافیک، باعث چرخش بیش از حد گردن می‌شود که این موضوع باعث از بین بردن پوسته دیسک و فیبرهای غضروف شده و استارت پارگی دیسک نمایان شود.»
«به نظر می‌رسد در حال حاضر بهترین راه حلی که برای پیشگیری از دردهای مفاصل به نظر می‌رسد، استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی مانند مترو است. زیرا ترافیک شهر‌ها به خصوص شهر تهران، بار سیاسی، اجتماعی و اقتصادی خاصی دارد که برای مردم بسیار هزینه بر است.»

«استانداردهای فیزیوتراپی به این قضیه اشاره دارند که هیچ کسی نباید بیش از ۱۷ دقیقه در یک حالت بماند. بنابراین راننده‌ای که مدت زیادی را پشت فرمان اتومبیل در ترافیک به سر می‌برد، باید هر از چند گاهی در وضعیت خود تغییری ایجاد کند. رانندگان عزیز اگر در ترافیک نسبتا سنگین به سر می‌برند بهتر است که به مدت هرچند کوتاهی از اتومبیل خود پیاده شوند و چند قدم بزنند. این مساله خود باعث می‌شود از نرمی بیش از حد غضروف مفاصل، به خصوص مفصل زانو پیشگیری شود. همیشه باید این نکته را در نظر داشته باشیم که پیشگیری بهتر از درمان است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha