چهارشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۰ - ۱۴:۴۴
کد خبر: 38136

تحقیقات نشان داده است که 20 درصد از جمعیت جهان دچار اختلالات جنسی است.سروتونین یک ماده شیمیایی است که توسط مغز تولید می شود و نقش مهمی در اعمال جنسی ایفا می کند.

عوامل موثر بر توان جنسی
سلامت نیوز: تحقیقات نشان داده است که 20 درصد از جمعیت جهان دچار اختلالات جنسی است.سروتونین یک ماده شیمیایی است که توسط مغز تولید می شود و نقش مهمی در اعمال جنسی ایفا می کند.
* استرس از جمله عواملی است که باعث کاهش سروتونین می شود که خود منتج به انزال زودرس و کاهش مقدار اسپرم در مردان می شود.

* مواد غذایی که دارای اسید آمینه تریپتوفان می باشند، در کاهش استرس و افزایش سروتونین موثرند. غذاهای غنی از تریپتوفان شامل ماهی،شیر، عسل،گوشت بوقلمون، گردو،موز،تخم مرغ و گوشت گوساله کم چرب است.

برخی از عواملی که بر تمایلات جنسی اثر می گذارند عبارتند از:

دیابت
مردان مبتلا به دیابت،سه برابر افراد سالم،مبتلا به اختلال در نعوظ (erection) هستند و 35 درصد زنان مبتلا به دیابت،دچار کاهش پاسخ جنسی یا فقدان آن هستند.بنابراین کنترل میزان قند خون نقش مهمی را در این زمینه ایفا می کند.

چاقی
30 درصد افراد چاق،دچار مشکل در میل جنسی یا انجام عمل جنسی می باشند.از طرفی مطالعات نشان داده است که یک سوم افراد چاقی که دچار اختلال در نعوظ بوده اند،پس از دو سال ورزش و تلاش برای کاهش وزن،فعالیت جنسی طبیعی را به دست آورده اند.

خستگی
در شخصی که خسته است،لذت جنسی کاهش می یابد و اگر فرد انرژی بیشتری داشته باشد،لذت جنسی بیشتری را تجربه می کند.در واقع مغز باید احساس لذت را ایجاد کند و به اعتقاد گروهی،مغز مهم ترین اندام جنسی است.

رژیم غذایی نامناسب

رژیم غذایی نامناسب می تواند باعث کاهش میل جنسی شود و هر چه فرد تغذیه ی بهتری داشته باشد،توانایی جنسی او بیشتر می شود.یک رژیم مدیترانه ای که شامل غلات،میوه ها، سبزیجات،گردو و روغن زیتون است و همچنین مصرف مقادیر کم شکر،غلات بدون سبوس و غذاهای آماده می تواند نعوظ را بهبود بخشد.

ضعف در عملکرد برخی غدد

عملکرد جنسی توسط غدد درون ریز(آندوکرین) کنترل می شود.این غدد هورمون های خاصی را ترشح می کنند.برای این که این غدد بتوانند درست عمل کنند نیاز به مواد مغذی خاصی دارند.

* یکی از مهم ترین غددی که در تولید مثل نقش دارد،غده هیپوفیز است.نقصان در ترشح این غده میتواند منجر به نقص در اندام های تناسلی،یائسگی زوردرس در زنان و ناتوانی جنسی در مردان شود.غده هیپوفیز برای عملکرد خود به ویتامین های گروه B مانند اسید پانتوتنیک، و ویتامین E و روی نیازدارد.

* از غدد دیگر،غده آدرنال (فوق کلیه) است.این غده مقدار کم،اما مهمی از هورمون های جنسی را تولید می کند و فرسودگی آن می تواند منجر به ناتوانی جنسی یا عدم میل جنسی گردد. غده فوق کلیه نیز به ویتامین های A، B،E ، C و اسیدهای چرب غیر اشباع نیاز دارد.

سایر موارد
* فشار خون کنترل نشده، کلسترول بالا و مقاومت به انسولین اثرات منفی بر میل جنسی دارند.

منبع: تبیان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha