شنبه ۱۰ دی ۱۳۹۰ - ۲۲:۳۰
کد خبر: 39306

گر چه مصرف مواد آرایشی و بهداشتی متناسب با سن و زمان و مکان امری رایج بوده و اشکالی ندارد اما مصرف نامتناسب این مواد جز صدمه به پوست و اتلاف وقت و هزینه‌ی زاید فایده‌یی در بر ندارد. مصرف مواد آرایشی در مملکت ما بسیار بالا است و رقم آن به موجب آمار مندرج در مجله‌ی پوست و زیبایی معادل 2500 میلیارد تومان در سال می باشد. ایران در بین کشورهای خاورمیانه از نظر مصرف مواد آرایشی رتبه‌ی دوم و در جهان رتبه‌ی ششم را به خود اختصاص داده است.

سلامت نیوز: گر چه مصرف مواد آرایشی و بهداشتی متناسب با سن و زمان و مکان امری رایج بوده و اشکالی ندارد اما مصرف نامتناسب این مواد جز صدمه به پوست و اتلاف وقت و هزینه‌ی زاید فایده‌یی در بر ندارد. مصرف مواد آرایشی در مملکت ما بسیار بالا است و رقم آن به موجب آمار مندرج در مجله‌ی پوست و زیبایی معادل 2500 میلیارد تومان در سال می باشد. ایران در بین کشورهای خاورمیانه از نظر مصرف مواد آرایشی رتبه‌ی دوم و در جهان رتبه‌ی ششم را به خود اختصاص داده است. یک علت آن شاید بالا بودن نسبت نسل جوان در جمعیت ایران باشد که به واسطه‌ی حضور فعال در عرصه‌های مختلف اجتماعی مانند محیط‌های کاری و دانشگاه‌ها آراستگی ظاهری را می‌طلبد، در کشورهای اروپایی که نسبت افراد مسن و بازنشسته برجمعیت آنها چشمگیر‌تر است میزان مصرف مواد آرایشی طبعاً کمتر است. اما با کمال تعجب کشور عربستان سعودی با وجود جمعیت کم و این که خانمها برخلاف ایران بیشتر در منزل بوده و فعالیت اجتماعی ندارند مقام اول را از نقطه‌ نظرمصرف مواد آرایشی در دنیا دارد.

به گزارش سلامت نیوز با توجه به طیف وسیع مواد آرایشی بهداشتی که شامل مواد شوینده‌ مانند صابون‌ها و شامپوها و مواد ضدعرق و ضد بو و مواد محافظ مانند کرم‌های ضد آفتاب و کرم‌های پیشگیری کننده‌ از پیری و کرم های ضد لک و ضد جوش و انواع و اقسام کرم‌های ضد چروک است، جای تعجب نیست اگر کارخانه‌های تولیدکننده‌ی مواد آرایشی بهداشتی از سودآورترین کمپانی‌های جهان باشند.

از مهمترین کمپانی‌های پر درآمد می‌توان کمپانی‌های نفتی و کمپانی‌های اسلحه‌سازی و مافیای مواد مخدر و بالاخره کمپانی‌های آرایشی بهداشتی را نام برد. علاوه بر کمپانی‌های عظیم مواد آرایشی بهداشتی در کشورهای غربی که بخش عمده‌یی از مواد مصرفی ما را تأمین می‌کنند خوشبختانه در سال‌های اخیر کارخانه‌های داخلی هم در تولید و عرضه‌ی مواد آرایشی بهداشتی گام‌های بلندی برداشته‌اند.

درآمد سرشار کمپانی‌های تولید مواد آرایشی سبب شده که هزینه‌های هنگفتی صرف تبلیغ مواد آرایشی بهداشتی نمایند ولی اکثراً این تبلیغات حالت بزرگ‌نمایی و غلوآمیز دارد و نباید به طور دربست آنها را پذیرفت. نکته‌ی مهم دیگر در ارتباط با مواد آرایشی بهداشتی فرآورده‌های تقلبی است که از راه‌های غیر قانونی با همان شکل و شمایل فرآورده‌های اصلی به بازار وارد می‌شود. با توجه به حقایق فوق لازم است قبل از خرید و مصرف این مواد از کم و کیف آنها اطلاعات لازم را از طریق منابع موثق به دست آورد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha