سه‌شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۰ - ۱۵:۴۳
سلامت نیوز: برای مقابله با استرس، روان‌شناسان از هشت مهارت رفتاری نام می‌برند كه در زیر به آنها اشاره می‌شود:

1-استفاده از نظام‌های پشتیبانی
یكی از مهارت‌های فراموش شده در مقابله با مشكلات، استفاده سازنده از شبكه دوستان، خویشان و حامیان است. تحقیقات نشان داده كسانی كه از نظام‌های پشتیبانی اجتماعی خوبی برخوردارند در مقایسه با كسانی كه از این نظام‌ها محرومند، كمتر دچار افسردگی و اضطراب می‌شوند و نسبت به زندگی خوشبین‌ هستند. نظام پشتیبانی اجتماعی نیاز ما به امنیت و دلبستگی را ارضا می‌كند و از فشار روانی می‌كاهد. این نظام پاسخگوی نظام‌های پشتیبانی عاطفی، ملموس و مشورتی است. نظام‌های پشتیبانی عاطفی: مواقعی است كه نیاز داریم با شخص مطمئنی درد و دل كنیم. پشتیبانی ملموس زمانی است كه برای انجام كارهای دشوار نیاز به مساعدت و دلگرمی داریم. پشتیبانی مشورتی: هنگامی است كه به اطلاعات و مشاوره احتیاج داریم یا هنگامی است كه بازتاب تصمیمات‌مان در حل مشكل مفید واقع می‌شود.

2-مشاوران حرفه‌ای
اگر خویشان و دوستان نمی‌توانند پشتیبانی لازم را به ما بدهند، بهتر است از مشاوران حرفه‌ای كمك بگیریم. متاسفانه غالب افراد متوجه نیستند كه استمداد از این افراد حرفه‌ای یك روش مقابله با مشكلات به شمار می‌رود و نه نشانه ضعف. مشاوران می‌توانند در زمینه‌های افزایش عزت‌نفس، حفظ اعتماد به نفس و انگیزش و تفكر منطقی یاری دهند.

3- آرامش دادن به خود
بشر امروزه برای مقابله با مشكلات باید از روش آرامش بخشیدن به خود استفاده كند. فرد می‌تواند جای راحتی برای نشستن یا دراز كشیدن پیدا كند و چند نفس عمیق بكشد و به ذهن خود مجال استراحت دهد و همه افكار و نگرانی‌های خود را به‌طور موقت كنار بگذارد. سعی كنید زمانی از روز را به آرامش دادن به خود اختصاص دهید و به چیزی فكر نكنید.

4-تنفس صحیح
اگرچه دستگاه عصبی خودكار مثل یك خلبان خودكار تنفس را خود به خود با ریتمی منظم كنترل می‌كند اما باید دانست كه تنفس بسیار حساس و تاثیرگذار است. بسته به اینكه چه وضعیت‌ و چه احساسی داریم و چگونه این احساسات تغییر می‌كنند، تنفس ما كند، تند، منظم یا نامنظم، عمیق یا سطحی خواهد بود. تنظیم و برگرداندن تنفس به حالت طبیعی به هنگام تجربه احساسات ناخوشایند، نقش بسزایی در مدیریت هیجان دارد.

5- تلقین‌های مثبت به خود
از طریق صحبت كردن با خود هنگام مواجهه با سختی‌ها و شرایط استرس‌زا، می‌توان به خود كمك كرد كه هرچه سریع‌تر بر اوضاع و شرایط موجود مسلط شویم. عباراتی مثل: «مقابله خواهم كرد و می‌دانم كه موفق خواهم شد»، «ممكن است وضع دشواری باشد، ولی از عهده آن برخواهم آمد» و...

6-استفاده از شوخ‌طبعی
بذله‌گویی مانع از آن می‌شود كه تسلیم نتیجه‌گیری‌های منفی شویم و از كاه كوه بسازیم. شوخ‌طبعی در اطرافیان نیز تاثیر مثبتی دارد و حس خودكارایی‌مان را افزایش می‌دهد و نسبت به زندگی، رویكردهای خلاق و فعال در ما ایجاد می‌كند.
7-ورزش
ورزش مهارتی است كه روز به روز افراد بیشتری برای مقابله با مشكلات زندگی به آن متوسل می‌شوند. ورزش مرتب، سلامت انسان را حفظ می‌كند و مهارت سودمندی برای مقابله با فشار روانی دارد. ورزش تاثیر مثبتی نیز در تصورها از خود و همچنین در حالات روحی ما دارد و از این نظر اهمیت دارد كه باعث می‌شود حس كنیم برای وجود خویش ارزش قائلیم، تندرست هستیم و از اندامی متناسب برخورداریم.

8-پاداش كارهای خوب
افراد موفق كسانی هستند كه بر خود سخت نمی‌گیرند، شكست‌های كوچك در مسیر زندگی برایشان مهم نیست اما برخی از افراد هر وقت كار خوب و باارزشی انجام می‌دهند از اینكه به خود آفرین بگویند، اكراه دارند. البته اگر دیگران تحسینشان كنند برای آنها خوشایند است. بنابراین، اگر قرار است پاداش دریافت كنید، بهتر است از طرف خودتان باشد.

منبع: روزنامه شرق
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha