سه‌شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۲
کد خبر: 40238
سلامت نیوز: برای مقابله با آلودگی ها و حفظ سلامت اعضای خانواده لازم است به نقش تغذیه توجه شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت؛ فرزانه صادقی قطب آبادی، كارشناس تغذیه دفتر بهبود تغذیه ضمن بیان این مطلب گفت: ویتامین­هایE وC و كاروتنوئیدها، سلنیوم و پلی­فنول­ها از جمله منابع غذایی آنتی اكسیدانی است كه مانع از تخریب سلولهای حیاتی بدن در برابر آلودگی هوا می­شود.

فرزانه صادقی قطب آبادی با اشاره به اینكه روغن ها غنی ترین منبع ویتامین E هستند كه با پختن از بین نمی روند ولی با سرخ كردن تخریب می شوند، خاطر نشان كرد: عملكرد ویتامین C، افزایش مقاومت به عفونت ها و افزایش جذب آهن است. این ویتامین در سبزی­ها و میوه تازه موجود است و نسبت به حرارت ، نور و محیط قلیایی بسیار حساس است.

وی افزود: بتاكاروتن ها یكی از كاروتنوئید ها مهم و پیش ساز ویتامین A است كه در بدن تبدیل به ویتامین A می شود. سبزی ها و میوه های سبز، زرد و نارنجی مانند هویج، كدو حلوایی، كلم بروكلی، اسفناج، گوجه فرنگی و نیز طالبی،‌ هلو و زردآلو، موز از منابع خوب بتاكاروتن هستند.

قطب آبادی بیان كرد: داده مغذی سلنیوم در ماهی،‌گوشت قرمز، غلات، حبوبات، تخم مرغ و سیر وجود دارد و همچنین مصرف انواع فرآورده­های دریایی، ‌نخود سبز ،‌عدس و جوانه گندم بدلیل اینكه از منابع مغذی روی هستند، توصیه می شود.

به گفته قطب ­آبادی، آلاینده­ های موجود در هوا به سلول­های بدن عوارض نامطلوبی را  به جا می­گذارد. در حالت عادی سیستم دفاعی بدن، ‌سلولها را از كلیه آسیب­های بیرونی محافظت می كند اما عوامل مخرب محیطی مثل اشعه ماوراء‌بنفش، ‌الكل و آلودگی های محیط باعث می شود بدن نتواند مبارزه كند. در مقابل آنتی آكسیدان ها مولكول هایی هستند كه جلوی عمل رادیكال های آزاد را گرفته و مانع از تخریب سلولهای حیاتی بدن می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha