شنبه ۱ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۵:۳۴
سلامت نیوز : در زندگی امروز نمی توان فشارهای روحی و روانی حاصل از وقایع روزمره زندگی را بطور كل حذف و كنار گذاشت، شما هرچقدر هم آرام و ریلكس باشید ممكن است درطول روز به دلایل مختلف دچار استرس گردید.

ترافیك و شلوغی خیابان، كارهای زیاد ناتمامی كه باید انجام دهید كه ممكن است موجب بروز استرس در شما گردند. بهتر است راههای مواجهه و مقابله با آنها را آموخت تا شدت نیافته و به افسردگی و درماندگی تبدیل نشوند. شیوه های متعددی برای آرام سازی جسم و روان مطرح شده است. انتخاب مناسب بستگی به خود شما دارد.
دکتر اکبرپور متخصص اعصاب و روان توصیه هایی برای كاهش استرس ارائه کردند:

آرام سازی عضلات
از آنجا که گرفتگی عضلات یکی از نشانه های استرس است. آرام سازی عضلات، گرفتگی بدنی را کاهش داده و چرخه استرس را متوقف خواهد کرد.

برنامه ریزی
آشفتگی ، بی نظمی و نبود سازمان دهی در كارها و برنامه ها می تواند تولید استرس کند. برنامه ها و طرح های متعدد كه به صورت همزمان پیش می روند اغلب منجر به سردرگمی و استرس می شود، بنابراین هر زمان كه امكانش باشد طرح ها را یكی بعد از دیگری به انجام برسانید. به این صورت كه طرحی را شروع كرده ، روی آن كار كنید تا تمام شود.

محدویت ها و ضعف های خود را بشناسید
بسیاری از ما برای خود اهداف دست نیافتنی، آرمان گرایانه و غیرمنطقی تعیین می كنیم، در نتیجه هر قدر هم كه كارایی و عملكرد ما بالا باشد یك نوع حس شكست یا نبود رضایت و صلاحیت در خود احساس می كنیم. این نكته ی مهم را نباید فراموش كنیم كه ما هرگز نمی توانیم كامل و بی نقص باشیم. پس برای خود اهدافی تعیین كنید كه دست یافتنی و قابل دستیابی باشند.

سخت نگیرید

وقتی بدلیل موضوعی دچار استرس می شوید، از خودتان سؤال كنید كه آیا آن موضوع اینقدر اهمیت دارد كه بخاطرش دچار پریشانی شوید.

تفریح و سرگرمی

شما هر از چند گاه نیاز دارید كه از فشار زندگی فرار كنید و به تفریح و سرگرمی روی آورید.

دوری از محل استرس زا
هنگامی كه احساس استرس شدید می كنید بهتر است بطور فیزیكی خود را از محیط دور كنید. كمی قدم زده و نفسی تازه كنید.

چای سبز
قهوه، ادویه، كاكائو كه سرشار از مواد پنهانی كافئینی هستند، محركهایی می باشند كه دستگاه عصبی را تحریك كرده و می توانند شما را نسبت به فشار روانی مستعدتر سازند. بنابراین پزشكان مصرف مواد كافئین دار را منع می كنند.

نفس عمیق بكشید
تنفس بجز داشتن اثرات حیات بخش می تواند در آرام نمودن شما نیز بسیار موثر باشد. هنگام استرس نفس عمیق بكشید و خود را از لحاظ جسمانی و روانی آرام كنید.

پرهیز از رقابت ها و چشم و هم چشمی های بیجا
موقعیت هایی در زندگی وجود دارد كه جنبه ی رقابتی دارد و ما نمی توانیم از آنها اجتناب كنیم. درگیر شدن افراطی می تواند ایجاد تنش و اضطراب شدید كند و ما را تبدیل به فردی پرخاشگر كند.

تمرینات آرام بخشی
این تمرینات می تواند در كل عضلات یا در برخی از عضلات صورت گیرد. مدیتیشن (مراقبه و تفكر) ، یوگا یا هر نوع از فنون مربوط به آرامش ذهن را می توان از معلمان و مربیان مختلف و روان پزشكانی كه به صورت رسمی تأیید شده اند و مجوز دارند، فرا گرفت.

ورزش

اگر به جای ورزش و نرمش هایی كه انجام آنها برایتان سخت و طاقت فرساست ، ورزشی را انتخاب كنید كه واقعاً از آن لذت می برید ، احتمالاً بیشتر به آن خواهید پرداخت و وقت بیشتری را به آن اختصاص خواهید داد.

بیان احساسات و تنش های درونی
یك دوست، یك مشاور یا یك روان پزشك پیدا كنید تا بتوانید آزادانه و به راحتی با او صحبت كنید. بیان احساسات و تنش های درونی خود به یك شخص درد آشنا و دلسوز، می تواند به صورت فوق العاده ای مفید باشد.
منبع :  مجله پزشکی مادر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha