رئیس مرکز بهداشت شهرداری تهران گفت: متوسط شیوع بیماری هپاتیت B در کارگران حدود 3/4 درصد است و این رقم 2 تا 3 برابر میزان شیوع این بیماری در کل جمعیت کشور است بنابراین واکسیناسیون کارگران در معرض خطر ابتلا به این بیماری ضرورت دارد.

آمار 3 برابری شیوع هپاتیت B در کارگران خدمات شهری نسبت به کل کشور/ کارگران خدمات شهری امسال علیه هپاتیت B واکسینه می شوند

دکتر جلال خسروی در گفتگو با مهر با بیان اینکه بیماری هپاتیت B با انجام واکسیناسیون قابل پیشگیری است، افزود: به طور متوسط 7/1 درصد جمعیت کشور مبتلا به هپاتیت B است اما میزان ابتلا به این بیماری در نقاط مختلف کشور متفاوت است به گونه ای که میزان ابتلا به این بیماری در برخی استانها 3/0 درصد، یک درصد و یا 3 درصد بوده است.

خسروی گفت: در سال 83 با اجرای طرح واکسیناسیون هپاتیت B برای گروه های در معرض ابتلا به این بیماری به عنوان گروه های پرخطر، شهرداری نیز با خرید واکسن های مورد نیاز برای کارگران در معرض ابتلا، در این زمینه اقداماتی را به صورت رایگان برای کارگران انجام داد.

وی گفت: کارگران خدمات شهری نظیر کارگران فعال در زمینه جمع آوری زباله ها از سطح شهر، رفت و روب، فضای سبز، پارکها، کارگران شاغل در کناره های بزرگراه ها به علت نوع اشتغال در معرض خطر ابتلا به بیماریها قرار دارند چون این افراد با وسایلی که معتادان تزریقی استفاده کرده اند و در پسماندها نیز وجود دارد در ارتباط هستند.

رئیس مرکز بهداشت شهرداری تهران با بیان اینکه گروه های پرخطر مورد شناسایی قرار گرفته اند، گفت: معتادان تزریقی به علت استفاده از سرنگ بیشتر در معرض این بیماری هستند به گونه ای که میزان ابتلا به هپاتیت B در این افراد بیشتر از سایر گروه های در معرض خطر این بیماری است.

وی تصریح کرد: بین 70 تا 80 درصد کارگران مهاجر بوده واغلب این افراد نیز بی سواد یا کم سواد هستند بنابراین آگاهی زیادی از بیماری ها ندارند و به علت نوع فعالیت، مسائل مربوط به خود را پیگیری نمی کنند به همین علت مسئولان شهرداری به این نتیجه رسیدند که برای پیشگیری از این مشکلات باید خود شهرداری اقدام کند.

رئیس مرکز بهداشت شهرداری تهران ادامه داد: شهرداری گروه های سیاری را در زمان های مختلف حتی در نیمه شب به مناطق مختلف تهران اعزام کرده تا کارگران مشغول فعالیت را نسبت به این بیماری واکسینه کنند.

وی با بیان اینکه هر سال بین 40 تا 60 درصد موارد، جایگزینی کارگران جدید را داریم بنابراین باید برای افراد جدید نیز واکسیناسیون صورت گیرد، گفت: برای امسال برنامه ریزی های لازم شده تا به پیمانکاران در خصوص واکسیناسیون کارگران اطلاع رسانی شود.

رئیس مرکز بهداشت شهرداری تهران گفت: در سال گذشته حدود 17 هزار نفر کارگر علیه بیماری هپاتیت B واکسینه شدند اما تعداد کارگرانی که قرار است امسال واکسینه شوند مشخص نیست چون تعداد کارگران به علت تغییرات شغلی متغیر است بنابراین در پایان سال می توان آمار تعداد کارگران واکسینه شده را ارئه داد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha