گروهی از دانشمندان آمریکایی در تحقیقات خود کشف کردند که آلودگی به ویروس "اچ آی وی" بهایی است که گونه انسان برای مقاومت در مقابل ویروس دیگری که در چهار میلیون سال قبل شایع بوده پرداخته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازمهر، نتایج تحقیقات گروهی از مختصصان علم ژنتیک مرکز تحقیقات سرطان شناسی فرد هاکچینسون در بالتیمر نشان می دهد که DNA شامپانزه علائمی از برخوردهای مکرری را با ویروسی که امروزه منقرض شده از خود بروز می دهد.

این ویروس که PtERV1 نام دارد، همانند "اچ آی وی" نوعی "رتروویروس" است. رتروویروس ها گروهی از ویروس ها هستند که در RNA ساخته شده و سپس وارد DNA می شوند و در میراث ژنتیکی ارگانیسم میزبان زندگی می کنند.

این دانشمندان که نتایج تحقیقات خود را در ماهنامه ساینس منتشر کرده اند، کشف کردند که در مدت تکامل این نوع ویروس اثر آن در DNA نیاکان آلوده انسان از بین رفته است. اعتقاد بر این است که این ویروس در حدود چهار میلیون سال قبل شروع به آلوده کردن شامپانزه ها کرده است در حالی که نیاکان ما پیش از این زمان از این ویروس آسیب دیده و نسبت به آن مقاوم شده بودند. 

درحقیقت مقاومت اجداد انسان نسبت به این ویروس در چهار میلیون سال قبل، باعث شده که اکنون مستعد پذیرش ویروس اچ آی وی شود.

بنابراین هیچ ردی از DNA آلوده به این ویروس در ژنوم انسان دیده نمی شود. این درحالی است که در DNA شامپانزه 130 توالی از ژن PtERV1 شناخته شده است.

به گفته این دانشمندان اجداد انسان برای دفاع در مقابل این ویروس پروتئینی داشته اند که اکنون مستعد پذیرش ویروس "اچ آی وی" است. این پروتئین TRIM5 نام دارد.

محققان به منظور اطمینان از این کشف بخشی از ویروس PtERV1 را بطور مصنوعی ساختند، سپس در آزمایشگاه سلول انسانی را به آن آلوده کرده و مشاهده کردند که این پروتئین کاملا از بین نرفت اما سلول کمتر مستعد پذیرش ویروس " اچ آی وی" شد.

به اعتقاد این محققان متاسفانه این کشف کمک چندانی برای توسعه واکسن ضد اچ آی وی نمی کند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha