جمعه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۰۹:۵۸
کد خبر: 47506
سلامت نیوز: یک فوق تخصص بیماری های عفونی اظهار داشت: استعمال قلیان به خصوص در زنان روند پیری و ایجاد چین و چروک پوست در اثر استعمال قلیان را تسریع خواهد کرد.

دکتر سیما راکعی در گفت و گو با پانا در خصوص استعمال قلیان به خصوص درمیان زنان اظهار داشت: اینکه قلیان کشیدن از سیگارکشیدن سالم‌تر است، یک تصور غلط است زیرا در واقع آثار قلیان بر بدن چند برابر سیگار و حجم دود آن خیلی بیشتر است.

وی ادامه داد: دود تنباکو سطح بالایی مواد سمی و ترکیب‌های سمی از جمله مونواکسیدکربن دارد که یکی از جدی‌ترین نگرانی‌ها برای کسانی است که قلیان می‌کشند. این ترکیب‌های سمی علاوه بر مستعدکردن فرد برای ابتلا به سرطان ریه و دهان باعث ایجاد بیماری‌های مختلف و جدی لثه می‌شود.

به گفته این پزشک بیماری های عفونی استفاده طولانی‌مدت از قلیان باعث بروز مشکلات مزمن قلبی و ریوی و سرطان دهان می‌شود. همچنین برخی معتقدند آب قلیان فیلتر موادسمی است اما به‌هیچ‌وجه این‌طور نیست و دود تنباکو و ذغال ترکیب‌ها و فلزات سنگین و مونواکسیدکربن و خیلی از ترکیب‌های سمی دیگر دارد.

استفاده طولانی از شیلنگ چندبار مصرف است که باعث انتقال بیماری‌های عفونی می‌شود از دیگر مواردی است که وی به آنها اشاره و تصریح کرد: قلیان مانند سیگار و البته چند برابر آن باعث جذب نیکوتین و در پی آن انقباض رگ‌های خونی در لایه‌های بیرونی پوست می‌شود و همان روند پیری و ایجاد چین‌وچروک‌ و پژمردگی را در پوست خواهد داشت و با ضعیف کردن پوست به عنوان اولین دیوار دفاعی بدن در برابر بیماری‌های عفونی و میکروبی، مقاومت بدن را کاهش می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha