چهارشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۶
کد خبر: 49176

:با افزایش جمعیت جهان، ذخیره آب پاکیزه به مسئله‌ای بحرانی تبدیل می‌شود. پساب‌هایی که تصفیه نمی‌شوند، نه تنها سلامت انسان را به خطر می‌اندازند، بلکه منابع آب و اقیانوس‌ها را آلوده می‌کنند، فن آوری جدید طراحی شده توسط دانشمندان هلندی، قدم بزرگی رو به جلو محسوب می‌شود، تصفیه خانه آب در ایپ هلند، دارای سیستم تصفیه منحصر به فردی است.

سلامت نیوز : یکی از مزایای این دستگاه، اندازه آن است. ابعاد این تصفیه خانه که بازیافت پساب 60 هزار نفر را به عهده دارد، سه یا چهار بار کوچک‌تر از تصفیه خانه‌های سنتی است.

اکسیژن برای تغذیه باکتری‌هایی که وظیفه‌شان حذف نیتروژن و فسفات از پساب است به آب افزوده می شود. باکتری‌ها در این سیستم سریع‌تر از سیستم سنتی عمل می‌کنند.در مراکز تصفیه سنتی، این باکتری‌ها در آب غوطه ور بودند و بسیار آهسته آب را تمیز می‌کردند. با فن آوری جدید، دانشمندان توانستند باکتری‌ها را به دانه‌هایی تبدیل کنند که 50 بار سریع‌تر ته نشین و باعث تمیزی آب می شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا ؛ باکتری‌ها به هم می‌چسبند و دانه‌ها را تشکیل می‌دهند. باکتری‌های مختلفی در هر لایه از دانه وجود دارد که در آن واحد، کارهای مختلف تصفیه آب را انجام دهند. تنوع در کار به دلیل باکتری خارجی دانه هاست که در محیط مملو از اکسیژن زندگی می‌کنند، در حالی که باکتری مرکز دانه در محیط بدون اکسیژن زندگی می‌کند.بنابراین مراحل مختلفی که در تصفیه خانه‌های سنتی در مخزن‌های متعدد انجام می‌شد، در این فن آوری در یک مخزن صورت می‌گیرد، با پمپ‌های کمتر و در نتیجه کار کمتر و تصفیه سازی سریع‌تر.مارک وان لوسترخت از دانشگاه دلفت هلند مخترع این روش است.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha