مدیركل نظارت بر فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو با بیان این‌كه فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی به طور مستقیم با سلامت مردم در ارتباط هستند، توصیه كرد: به هیچ وجه به لوازم آرایشی كه با قیمت پایین در برخی اماكن عمومی عرضه می‌شوند اطمینان نكنند و تنها از مراكز مجاز خریداری كنند.

برخورد با 5 هزار كارخانه متخلف فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی در كشور
سلامت نیوز : دكتر عبدالعظیم بهفر در گفت‌وگو با (ایسنا)، با بیان اینكه ورود یك فرآورده به داخل كشور، نیازمند ارائه اطلاعات كامل در خصوص شركت واردكننده و تولیدكننده است، گفت: ماهیت كالای وارداتی باید برای ما كاملا مشخص باشد.

وی ادامه داد: در این صورت اگر مورد تخلفی برای ما محرز شود، امكان بازخواست حقوقی و قانونی وجود دارد.مدیركل نظارت بر فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو گفت: اما كالاهایی كه از این مسیر نمی‌آیند و نام شركت تولیدكننده و واردكننده مشخص نباشد، بازخواست حقوقی برایشان امكان‌پذیر نیست.وی افزود: بنابراین با توجه به مسائلی كه پیرامون تقلب و قاچاق این فرآورده‌ها وجود داشت، وزارت بهداشت اقدام به طراحی شبكه پایش هوشمند الكترونیك كرد كه طی آن برچسب اصالت كالا بر روی تمام اجناس وارداتی نصب می‌شود. داروها، مكمل‌ها، فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی و تجهیزات پزشكی مشمول نصب این برچسب شده‌اند.

بهفر افزود: از این طریق، مسیر ردیابی كالاها برای وزارت بهداشت مشخص است.وی ضمن تاكید مجدد بر این كه وزارت بهداشت تنها اصالت و سلامت كالاهایی را تضمین می‌كند كه این برچسب را داشته باشند، گفت:‌ حدود 100 هزار كارخانه فعال تولیدكننده فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی در كشور داریم كه به صورت روزانه بازرسی می‌شوند. در سال گذشته از حدود 50 درصد از این كارخانه‌ها (45 هزار كارخانه) بازدید به عمل آمد كه حدود 40 هزار كارخانه مشكلی نداشته‌اند و برای مابقی ( پنج هزار) نیاز به بازرسی‌های بیشتری وجود داشت. مواردی بودند كه تذكر گرفتند و پرونده‌هایی نیز به قوه‌ قضائیه تحویل شدند.

مدیركل نظارت بر فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو درباره وجود فلزات سنگین چون سرب در فرآورده‌های آرایشی توضیح داد: وزارت بهداشت حدود مجاز را كنترل می‌كند، بنابراین اجناس وارداتی مراحل متعددی را پشت سر می‌گذارند و پس از آن در سطح عرضه نیز چك می‌شوند.وی افزود: اما كالاهایی كه مجاری ورودی‌شان توسط وزارت بهداشت تایید نمی‌شود را نباید مورد استفاده قرار داد.بهفر توصیه كرد: مردم فرآورده‌های آرایشی را حتما از مراكز عرضه‌كننده مجاز خریداری كنند و به نصب برچسب اصالت كالا توجه كنند. این فرآورده‌ها ارتباط مستقیم با سلامت مردم دارند و صرفا به مراكز و مكان‌هایی كه لوازم آرایشی را با قیمت پایین عرضه می‌كنند، اطمینان نكنند.

مدیركل نظارت بر فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو با بیان اینكه سمیت در چند رده حاد، تحت حاد و مزمن اتفاق می‌‌افتد، عنوان كرد: ممكن است برخی افراد به دلیل مصرف برخی فرآورده‌ها، مدت‌ها بعد اثرات و عوارض سمیت خود را نشان دهند به گونه‌ای كه دیگر نتوان ارتباط میان مصرف آن فرآورده‌ را با مسمومیت دریافت.بهفر ادامه داد: اما مسمومیت حاد بلافاصله پس از مصرف، فرد را دچار عوارض می‌كند. در نهایت مسمومیت‌های تحت حاد و مزمن علائم ناشی از مسمومیت را بلافاصله پس از مصرف بروز نمی‌دهند. بنابراین برای جلوگیری از بروز این اتفاقات، توجه به استانداردهای وزارت بهداشت ضروری است.وی با بیان اینكه جزو كشورهای پیش‌رو در راه‌اندازی شبكه پایش هستیم، عنوان كرد: آزمایش یك نمونه به تنهایی برای اثبات سلامت و یا آلودگی یك كالا كافی نیست. راه‌اندازی این شبكه و كنترل دقیق كالاهای تولیدی و وارداتی بهترین راهكار برای اطمینان از سلامت فرآورده‌هاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha