معضل خشك شدن دریاچه ارومیه و پدیده جدید ریزگردها، دو مشكل از مشكلات عدیده زیست‌محیطی است كه در گوشه و كنار كشور با آن مواجهیم. خشكسالی چندین ساله در برخی از استان‌ها، سدسازی‌های بی‌رویه در داخل كشور كم بود كه ریزگردهای عربی هم وارد گود شدند تا گرفتاری‌های زیست‌محیطی ما كامل شود.

سلامت نیوز : معضل خشك شدن دریاچه ارومیه و پدیده جدید ریزگردها، دو مشكل از مشكلات عدیده زیست‌محیطی است كه در گوشه و كنار كشور با آن مواجهیم. خشكسالی چندین ساله در برخی از استان‌ها، سدسازی‌های بی‌رویه در داخل كشور كم بود كه ریزگردهای عربی هم وارد گود شدند تا گرفتاری‌های زیست‌محیطی ما كامل شود. در این میان ورود سازمان بازرسی كشور به مسائلی از این دست، نشان از اهمیت این جریان و كوتاهی بیش از اندازه مسوولان به ابعاد این فجایع زیست‌محیطی دارد.

حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی در نشست «بررسی وضعیت دریاچه ارومیه» كه با حضور اساتید دانشگاه ارومیه برگزار شد، با اشاره به اهمیت دریاچه ارومیه و نگرانی از بحران خشك شدن آن، اظهار كرد: امروزه بحث زیست محیطی در دنیا حائز اهمیت ویژه است. این مقوله از نظر توسعه‌یی، بین‌المللی، اجتماعی و حتی سیاسی و امنیتی نیز قابل توجه است. این مساله مناقشه‌های جدی را در دنیا به وجود آورده است. بنابراین ما نیز از طرف‌های مختلف تحت تاثیر منابع طبیعی هستیم. آب، دریا، جنگل و... موضوعات جدی زیست محیطی در كشور ما هستند.

وی در ادامه به عوامل بحران زیست محیطی در كشور اشاره كرد و افزود: «طبیعت در مناطقی از كشور دچار خشكسالی است؛ افزایش جمعیت، تغییر پدیده‌های جوی در كشور و بیرون از كشور، صنعتی شدن و... از عواملی است كه بر محیط زیست تاثیر دارد؛ به‌طور مثال در زمینه صنعتی شدن، طبق آخرین آمار، میزان تولید كربن امسال به 700 تن رسیده است، هر چند ما با كشورهای صنعتی فاصله زیاد داریم ولی در حجم خود این آمار تولید كربن كشور زیاد است.

 از طرفی با بررسی میزان نزولات آسمانی باید گفت خوشبختانه امسال نزولات آسمانی خوب بود، با این وجود همچنان در میانگین نزولات آسمانی به نسبت گذشته چهار درصد عقب هستیم.»ریزگرد‌ها، پدیده‌یی همه‌گیر كه بیش از نیمی از شهرهای كشور را درگیر خود كرده است، و دیگر تنها متعلق به شهرها و استان‌های غربی كشور نیست، مسوولان را بر آن داشته تا جدی‌تر به این مساله بپردازند. مساله‌یی كه سلامتی مردم را هم به‌شدت تحت تاثیر خود قرار داده و بر آمار بیماران آلودگی هوا افزوده است.


 پورمحمدی در ادامه با اشاره به پدیده ریزگردها، این پدیده جدید را مشكلی جدی عنوان كرد و اعلام كرد: «ریزگردها پدیده جدیدی است كه به‌شدت همه را دچار مشكل كرده است، این در حالی است كه یازده شهر ما در مرز آلودگی هوا بوده و دچار آلاینده‌های صنعتی هستند؛ نمی‌توان از كنار این مسائل ساده گذشت، اگر به فكر شهروندان و نسل آینده خود هستیم باید آن را به اصلی‌ترین موضوع كشور تبدیل كنیم بنابراین برای بهبود معضلات زیست محیطی همه باید تلاش كنیم و اگر نیاز است باید سیاست‌های خود در حوزه‌های مختلف را تجدید و اصلاح كنیم.»

پورمحمدی همچنین با تاكید بر اینكه برای حل بحران دریاچه ارومیه باید در وهله اول از ظرفیت‌های استان آذربایجان غربی استفاده كرد، گفت: «اگر بحران این دریاچه از نظر صاحب‌نظران استان جدی است پس باید از خود استان شروع كنیم؛ باید از بخشی از بریز و بپاش‌های همین استان پرهیز و بودجه آن را برای رفع معضل دریاچه ارومیه به كار بست. در استان، نباید منتظر بودجه‌های ملی باشید و اگر بحران است باید هر سال مقداری از بودجه‌های استان را به این موضوع اختصاص دهید، همچنین باید مانع هرز منابع آب و برداشت‌های غیرمجاز شوید.

 اول باید ظرفیت علمی استان در اختیار حل این بحران قرار گیرد، اگر با بهبود روش‌های استانی تغییرات جدی اتفاق می‌افتد باید انجام داد، همچنین چنانچه قرار است باروری ابرها انجام گیرد از دانشگاه ارومیه و موسسه‌های علمی و تحقیقاتی استان استفاده شود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha