محققان فرانسوی با استفاده از یک داروی مورد استفاده در سرطانهای روده بزرگ، ریه و کلیه درصدد درمان تومورهای تخمدان برآمدند که درمانشان دشوار است.

سلامت نیوز : محققان فرانسوی بر اساس تحقیقات خود گفتند: شیوه درمانی که تاکنون برای معالجه سرطان روده بزرگ، ریه و کلیه استفاده می‌شد؛ می‌تواند در درمان سرطان تخمدان نیز موثر باشد.

این تحقیقات که به انجمن تومورشناسی آمریکا ارائه شده است، نشان داد: اواستین (بواسیزوماب) در زنانی که نسبت به شیمی درمانی عکس العمل نشان نمی‌دهند؛ موثر است.حدوداً یک خانم از 5 نفر مبتلا به سرطان تخمدان در برابر شیمی درمانی بر پایه سیس پلاتین Cisplatin مقاوم هستند یا مقاوم شده‌اند.اواستین اولین دارو از خانواده داروهایی است که از رگزایی (فرایند تشکیل رگهای خونی جدید که برای رشد تومورها ضروری است) جلوگیری می‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ رگزایی به معنای تشکیل رگ‌های خونی جدید است و به ‌وسیله مواد شیمیایی در بدن کنترل می‌شود. تومورها برای رشد و گسترش نیاز به رگ‌های خونی دارند و بازدارنده‌های رگزایی از تشکیل رگ‌های خونی جدید جلوگیری می‌کنند؛ بنابراین تومور امکان رشد نخواهد داشت.در این تحقیقات 361 زن مورد بررسی قرار گرفتند که سرطان آنها با وجود چهار مرحله شیمی درمانی یا بیشتر عود کرده بود.از این شرکت کنندگان به طور تصادفی خواسته شد تا تنها یکی از سه داروی شیمی درمانی مبتنی بر سیس پلاتین Cisplatin یا شیمی درمانی به علاوه اواستین را داشته باشند.

این تحقیقات نشان داد: زنانی که شیمی درمانی همراه با اواستین داشتند، قبل از وخیم شدن بیماری، به طور متوسط ۶ تا ۷ ماه زندگی کردند اما زنانی که تنها شیمی درمانی کردند، ۳ تا۴ ماه زندگی کردند.اما محققان در عین حال خاطرنشان کرد: زنانی که از اواستین استفاده کردند؛ دچار عوارض جانبی بیشتری از جمله تشکیل حفره در معده یا روده، افزایش فشار خون و خونریزی داشتند.سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) اخیراً به دلیل این عوارض جانبی استفاده از اواستین برای درمان سرطان سینه را تایید نکرد وبا وجود اینکه این دارو در اروپا تایید شده اما FDA هنوز مصرف آن در درمان سرطان تخمدان را نپذیرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha