سلامت نیوز: درخواست وزارت بهداشت از شورای فرهنگ عمومی: روز جهانی "ایدز" به متن تقویم رسمی كشور بازگردد.

می‌دانید چرا یك روز در سال به نام روز جهانی ایدز نامگذاری شده است؟ سازمان جهانی بهداشت معتقد است اختصاص حداقل یك روز به این موضوع می‌تواند منشاء حركتی گسترده در جامعه باشد. تصور كنید میلیون‌ها نفر در دنیا یك روز از زندگی خود را برای توجه به موضوعی اختصاص می‌دهند كه زندگی بسیاری از همنوعان ما را در سراسر دنیا تحت تاثیر قرار داده است.

بر همگان مبرهن است كه HIV/AIDS در بین گروه‌های مختلف مردم در بسیاری از كشورهای دنیا و به ویژه در میان مصرف كنندگان تزریقی مواد در حال گسترش است و حتی كارشناسان نسبت به خطر موج سوم این بیماری از طریق روابط جنسی ناسالم نیز هشدار می‌دهند. در این میان بسیاری از مبتلایان به این ویروس ندانسته و ناخواسته ممكن است بیماری را به دیگران انتقال دهند؛ چرا كه فرد مبتلا به این ویروس می‌تواند سال‌ها با وضعیتی كه كاملا سالم به نظر می‌رسد، زندگی كرده و تنها پس از شعله ورشدن بیماری متوجه ابتلای خود شود. بر این اساس اختصاص حداقل یك روز در سال به این بیماری و اطلاع رسانی و حساس سازی مردم نسبت به آن، بسیار بجاست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، هفته‌ نخست دسامبر( مطابق با دهم آذر) هر سال، ایام نوار قرمز است. همزمان با اول دسامبر و در روز جهانی ایدز، در اغلب کشورهای جهان روی لباس‌ها، ژاکت‌ها، کیف‌ها و پالتوها، پاپیون سرخ‌رنگی برای همبستگی با چندین میلیون انسانی به چشم می‌خورد که در سراسر جهان مبتلا به ویروس ایدز هستند.

هر چند در حال حاضر ایدز یكی از آشناترین نام‌های بیماری برای تمامی طبقات اقتصادی، اجتماعی، گروه‌های بهداشتی و نهادهای سیاسی در تمام كشورهای دنیاست و روبان قرمز نیز سمبل جهانی آگاهی و همبستگی با بیماران مبتلا به HIV است كه مردم جهان را به نبرد با این بیماری متحد می‌كند، اما در اقدامی عجیب امسال روز جهانی ایدز از متن تقویم ایرانی‌ها به ضمیمه منتقل شد و به این ترتیب ناشران اجباری در درج این روز در تقویم‌های سالیانه نخواهند داشت.

روز جهانی ایدز كه حتی از آن به عنوان طاعون قرن نیز یاد می‌شود، در حالی امسال در متن تقویم ایران نادیده گرفته شد كه درج موضوعات مختلف در تقویم رسمی یك كشور حاكی از میزان اهمیت آن كشور برای موضوع مربوطه است.

در هر حال روز جهانی ایدز در شرایطی در برگ‌های تقویم ایرانی‌ها نادیده گرفته می‌شود كه بر اساس آخرین آمار جمع‌آوری شده از دانشگاه‌های علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی كشور تا اول دی ماه 1390 مجموعاً 23 هزار و 902 نفر مبتلا به HIV/AIDS در كشور شناسایی شده‌اند كه 91 درصد آنان را مردان و 9 درصد را زنان تشكیل می‌دهند. همچنین تاكنون 3305 نفر مبتلا به ایدز شناسایی شده‌اند و 4562 نفر از مبتلایان نیز فوت كرده‌اند. مهم‌تر آنكه پیش‌بینی‌ها حاكی از آن است كه حدود 80 درصد از مبتلایان شناسایی نشده‌اند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد كه 46.5 درصد یعنی حدود نیمی از مبتلایان به HIV در زمان ابتلا در گروه سنی 25 تا 34 سال یعنی در سنین جوانی قرار داشته‌اند. این در شرایطی است كه انتظار می‌رود حداقل جوانان كشور نسبت به گروه‌های سنی بالاتر از خود اطلاعات و آگاهی بیشتری نسبت به بیماری‌ها و از جمله بیماری مهمی همچون ایدز داشته باشند این درصد بالای از ابتلا در این گروه سنی، ضرورت اطلاع رسانی و حساس سازی‌ مردم برای كنترل بیماری را صد چندان می‌كئد. بر این اساس در شرایطی كه بجاست حداقل یك روز در سال برای حركت در مسیر حساس‌سازی و كنترل ایدز اختصاص یابد، همین یك روز هم در ایران به حاشیه كشیده می‌شود.

سن ابتلا به ایدز به زیر 20 سال كاهش یافته است

دكتر مسعود مردانی، فوق تخصص بیماری‌های عفونی، عضو كمیته كشوری ایدز و رییس بخش عفونی بیمارستان لقمان حذف روز جهانی ایدز از متن تقویم كشور را كم لطفی مسئولان به این بیماری مهم در سطح كره زمین و ایران می‌داند و تاكید می‌كند كه احتمالا برخی مسئولان گمان می‌كنند مشكل ایدز در كشور تمام شده است. اما این مشكل نه تنها در كشور به پایان نرسیده است، بلكه متاسفانه با فرم جدید اپیدمیولوژی انتقال ایدز روبرو هستیم و در حال حاضر انتقال این بیماری به علت روابط جنسی ناسالم مطرح است.

وی می‌گوید: نتایج مطالعه‌ای كه دو سال گذشته در كشور انجام شد، حاكی از آن است كه میزان ابتلای زنان به این بیماری افزایش یافته است. علاوه بر آن سن ابتلا به ایدز به زیر 20 سال كاهش یافته است؛ این در حالیست كه معمولا جوانان بین 20 تا 40 سالگی به این بیماری مبتلا می‌شوند. از طرف دیگر تعداد مبتلایان به ایدز به علت رفتار جنسی ناسالم بسیار افزایش یافته است. در این شرایط لازم است اطلاع‌رسانی و آموزش در زمینه ایدز به جوانان بیشتر شود و در صورت اهمال در این زمینه در سال‌های آینده متضرر می‌شویم.

مردانی تاكید می‌كند كه نه تنها یك هفته برای اطلاع‌رسانی در زمینه ایدز كم است، بلكه لازم است در تمام طول سال رسانه‌ها، وزارت بهداشت، آموزش و پرورش و روحانیان در زمینه راه‌های پیشگیری و انتقال از این بیماری به افراد اطلاع‌رسانی كنند.

درخواست وزارت بهداشت از شورای فرهنگ عمومی كشور: روز جهانی ایدز به متن تقویم رسمی كشور بازگردد

دكتر عباس صداقت، رییس اداره ایدز وزارت بهداشت درباره حذف روز جهانی ایدز از متن تقویم كشور می‌گوید: « تحلیل دوستان در شورای فرهنگ عمومی كشور این بوده كه با توجه به آمارهای موجود، خوشبختانه بیماری ایدز هنوز در كشور عمومیت و جامعیت نیافته و گروه هدف آن عموم جامعه نیست و بر این اساس تصمیم گرفتند این روز را در ضمیمه عنوان كنند. هر چند تصمیم‌گیری شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد مصوبه شورای فرهنگ عمومی كشور، تصمیم درستی بود و خوشبختانه HIV كل كشور را مورد تهدید قرار نمی‌دهد اما درج روز جهانی ایدز در تقویم رسمی كشور یك سری مزایای مجازی را به دنبال دارد كه می‌خواهیم از این مزایای مجازی استفاده كنیم.

وی می‌گوید: توجیه ما آن است كه ویروس HIV/AIDS با واكسن قابل پیشگیری نیست تا بتوان با كمپین و بسیج همگانی، مانند اتفاقی كه در سرخك و سرخجه و ... افتاد، آن را كنترل كرد. ایدز یك بیماری رفتاری است و كنترل آن عزم یكایك افراد جامعه را می‌طلبد. انتظار داریم كه یكایك افراد جامعه پیام‌های پیشگیری از فتارهای پرخطر و اصلاح الگوهای رفتاری را به دیگر افراد جامعه انتقال دهند.

به گفته صداقت، از طرف دیگر بحث تعهد جهانی كشور نسبت به كنترل ایدز در دنیا هم مطرح است. ایران نیز مانند 188 كشور دیگر در مجمع عمومی سازمان ملل متعهد شده كه برای كنترل HIV در كل جهان هم پیمان شود. ایدز تنها به كشور ما مربوط نیست، معضل جهانی است و همه كشورها باید به كنترل چرخش این ویروس در كل دنیا كمك كنند. لازم است این مباحث مد نظر قرار گیرند.

وی تاكید می‌كند: درج روز جهانی ایدز در متن تقویم كشور ابتدا یك ابزار مناسبی است برای آنكه عموم مردم نسبت به مباحث این بیماری آگاه شوند و از این كه یك روز به مناسبت برنامه‌های كنترل HIV نامگذاری شده است، هم‌پیمان می‌شوند تا برای رفع این معضل در جوامع فكری كنند. از طرف دیگر درج این روز در تقویم رسمی كشور نوعی تعهد سیاسی را برای سیاستگذاران و مدیران سلامت در سازمان‌ها و استان‌های مختلف به دنبال دارد. همچنین به دیگر كشورهای جهان نیز نشان می‌دهد كه با توجه به اهمیت موضوع، این مبحث به عنوان یك مناسبت در كشور گرامی داشته‌ ‌شده و برنامه‌هایی نیز به این مناسبت برگزار می‌شود.

به گفته وی، بسیاری از برنامه‌ها و فعالیت‌های كنترل HIV/AIDS ایران در بین حدود 22 كشور مدیترانه شرقی الگوست و از سوی سازمان جهانی بهداشت به دیگر كشورها معرفی شده است؛ به طوری كه اكنون سه مركز بین‌الملی در ایران در سه حوزه مختلف HIV آموزش‌هایی را به كارشناسان دیگر كشورهای جهان ارایه می‌دهند و همه ساله‌ برنامه‌هایی برای آموزش كشورهای دیگر برگزار می‌كنند.

رییس اداره ایدز وزارت بهداشت ادامه می‌دهد: بنابر دلایل مذكور از شورای فرهنگ عمومی خواهش كردیم كه نسبت به درج روز جهانی ایدز در تقویم رسمی كشور بازنگری شود و این روز در متن تقویم قرار گیرد؛ چرا كه این موضوع می‌تواند كمك كند تا جایگاه خود را در برنامه‌های كنترل HIV در جهان داشته باشیم و بیش از پیش قابلیت‌ها و توانمندی‌های كشور را در این زمینه نشان دهیم.

به خاطر داشته باشیم ایدز یک بیماری است، گناه نیست. باید راه‌های پیشگیری وانتقال آن را آموخته و بدانیم که چگونه خود را از آلوده شدن به ویروس آن محافظت کنیم. همه‌گیری جهانی ایدز متوقف نمی‌شود مگر این كه با تمام وجود باور كنیم، كلید حل مشكل در چنگ ماست. بر این اساس از آنجا كه شاید اختصاص یك روز در سال برای این بیماری كم هم باشد؛ شایسته است حداقل به همان یك روز بها داده و هم‌پیمان در برابر گسترش ایدز، پیشگام شویم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha