شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۳
کد خبر: 50359

اسانس‌ها یکی از پر کاربرد‌ترین افزودنی‌ها در غذاهای صنعتی هستند که بیش از نود درصد ان‌ها به صورت وارداتی است. کنترل کیفیت این افزودنی یکی از نکات حائز اهمیتی است که می‌تواند بر روی سلامت مواد غذایی موثر باشد.

غذا‌های مطبوع با رنگ‌های فریبنده
سلامت نیوز : اکرم فراهانی کار‌شناس آزمایشگاه اسانس در سازمان غذا و دارو در خصوص نحوه کنترل اسانس‌های وارداتی گفت: کل اسانسهای وارداتی که وارد آزمایشگاه می‌شود روند مشخصی را طی می‌کنند تا به مرحله مصرف برسند این اسانس‌ها از استاندارد‌های بین المللی تبعیت می‌کند یعنی هنگام ورودشان به کشور با مدارک و مستنداتی همراه هستند که توسط معاونت سازمان غذا و دارو کنترل می‌شود.

وی افزود: مدارک آنالیز به همراه نمونه وارد آزمایشگاه می‌شود مثلا اسانس موز که طعم دهنده مواد غذایی است کنترل می‌شود و پس از ان که بو، طعم و با ویژگی‌های آن با کاغذ و مستندات نامبرده شده مطابقت داشت مورد تایید قرار خواهد گرفت. فراهانی در خصوص میزان مصرف هر نوع اسانس در مواد غذایی و نحوه کنترل ان گفت: کیفیت این محصولات توسط ازمایشگاه اسانس سنجیده می‌شود و بنا بر کیفیت و دزی که دارند میزان ان در ماده غذایی خاص تعیین می‌شود. بحث‌های میکروبی آلاینده‌ای اگر فلز سنگین داشته باشد به بخش‌های مربوطه می‌رود و آنجا کنترل می‌شود در ‌‌نهایت جواب نهایی از بخش ما صادر می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سینا ؛ مسوول ازمیشگاه اسانس سازمان غذ و دارو گفت در باره تفاوت اسانسهای وارداتی و نمونه داخلی ان گفت: درصد بالایی از اسانس‌های ما وارداتی هستند به دلیل اینکه ما تولید کننده مواد اولیه اسانس نیستیم و اسانس‌ها که خاصیت طعم دهندگی دارند و در مواد آرایشی و بهداشتی از خارج از کشور وارد می‌شوند. علت آن هم این است که مقرون به صرفه نیست اما دو کارخانه‌ای در ایران هست که مخلوط کردن اسانس را انجام می‌دهند ولی آن‌ها هم مواد اولیه را از خارج می‌آورند. از نظر تفاوت طبیعتا به دلیل اینکه آن‌ها سالهاست و گاهی نزدیک صد سال فعالیت کرده‌اند در این زمینه و دانش فنی خوبی دارتد بهتر از ما عمل می‌کنند.

وی با اشاره به ظرفیت داخلی برای رسیدن به خود کفایی در این زمینه گفت: ایران منبع بسیار خوبی از اسانس‌های طبیعی است که می‌تواند کاربرد در طب سنتی ما داشته باشد یکی از کارهایی که ما در کارنامه کاریمان داشته‌ایم تولید اسانس کرفس بوده که الان قرصش هم در بازار هست وبه عنوان یک قرص چربی سوز نسخه می‌شود هم چنین از اسانسش در فرآورده‌ای غذایی استفاده کرد و حمایت ما این است که بیشتر روی اسانس هل ی طبیعی که تولید خودمان است سرمایه گذاری کنیم بتوانیم این‌ها را صادر کنیم. پیشنهاد ما این است که صادرات این اسانس‌ها به کشورهای دیگر حرکت کنند. تقلبات مواد غذایی باید در حدود تقلبات به آن‌ها رسیدگی کرد کرد اگر بخش ما بیاید شکر رنگ نگهدارنده و طعمش بررسی می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha