وزیر بهداشت، با بیان این كه به رغم كاهش میزان سزارین در كشورهمچنان شاهد شیوع 30 درصدی این روش زایمانی در بیمارستانها هستیم، گفت: میزان سزارین در برخی از بیمارستانها به 90 درصد هم ‌رسیده كه آمار رضایت بخشی نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دكتر كامران باقری لنكرانی در حاشیه مراسم تقدیر از كاركنان زن نمونه وزارت بهداشت با بیان این كه در سال جاری میزان سزارین مراكز درمانی، شاخصی برای ارزشیابی بیمارستانها محسوب می‌شود در ادامه اظهار داشت: از دیگر اقدامات تكمیلی وزارت بهداشت در جهت كاهش آمار سزارین در كشور ارایه پیشنهاد افزایش تعرفه زایمان طبیعی به شورای عالی بیمه است.

وی با تاكید بر این در برخی مواقع زنان به علت درد حاصل از زایمان طبیعی خواهان انجام زایمان به روش سزارین هستند، درادامه توضیح داد: از این رو از برنامه‌های وزارت بهداشت ترویج روشهای كاهش درد زایمان طبیعی است كه نخستین كارگاه آموزشی آن با حضور مدرسان خارج از كشور برگزار شد.

وی با اعتقاد به این كه میزان سزارین در برخی از مراكز دولتی تا 60 درصد از كل زایمانها را شامل می شود، گفت: میزان سزارین در مراكز خصوصی به مراتب بیشتر است.

لنكرانی از كاهش 20 درصدی مرگ مادران ایرانی طی 21 ماه گذشته در كشور خبر داد و گفت: كمیته مرگ مادران در كلیه دانشگاههای علوم پزشكی كشور فعال شد و بر این اساس هر مورد مرگ مادر به عنوان پرونده‌ای جدی تلقی ‌شده و تحت رسیدگی قرار می‌گیرد.

وزیر بهداشت در ادامه افزود: در این راستا عاملان مرگ مادر مورد بازخواست قرار گرفته و پرونده بازخوانی می‌شود، همچنین در جریان رسیدگی به پرونده مرگ مادران تذكرات لازم به افراد مقصر داده و به مراجع ذیربط قانونی ارجاع داده می شوند.

وی در ادامه توضیح داد: به‌رغم افزایش دقت در گزارش دهی میزان مرگ مادران همچنان شاهد كاهش آن در كشور هستیم . در سال گذشته كلیه دانشگاهها، امكانات وسیعی را برای نجات جان مادران به كار بستند. به نحوی كه تنها 299 مرگ مادر در سال 85 در كشور به ثبت رسید.

وزیر بهداشت با اشاره به مخالفتهای صورت پذیرفته در برابرارایه لایحه افزایش مرخصی شیردهی، گفت: نگاه ویژه رییس جمهور در تنظیم این لایحه ایجاد فضای كاری آرام و امن برای كاركنان زن دولت بود تا در ایفای نقش محوری خود در خانواده و تربیت فرزندان مؤثرتر باشند.

وی یكی از اهداف این لایحه را ترویج تغذیه با شیر مادرعنوان كرد وافزود: از اهداف وسیع‌تر این لایحه تحكیم مبانی خانواده و تربیت بهتر فرزندان با تاكید بر نقش زنان درخانواده‌هاست.

لنكرانی گفت: دولت می كوشد تا فضای كاری كاركنان زن را متناسب با نقش آنان در خانواده تعدیل كرده كه بر این اساس طرحهایی پیش بینی شده است و برخی از آنان در مراحل ابتدایی كارشناسی قرار دارند.

به گفته لنكرانی، امكان ورزش بانوان هم در اكثر دانشگاهها و ستاد وزارتخانه فراهم شده و این در حالیست كه برنامه‌هایی نیز در زمینه امور رفاهی بانوان در دست اقدام است.

به گزارش ایسنا، وزیر بهداشت در مراسم تقدیر از زنان نمونه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی افزایش مرخصی شیردهی از 4 به 6 ماه و افزایش مرخصی ساعتی شیردادن از 20 به 24 ماه را حاصل نگاه ویژه به نقش زنان عنوان كرد و افزود: برخی به این لایحه به دیده ضرر اقتصادی می نگریستند حال آن كه تربیت فرزندان در محیطی سالم و امن، حضور موفق‌تر و اثرگذار آنان را در سازمان به همراه دارد.

وی با اشاره به دستور رییس جمهور مبنی بر راه اندازی مراكز مشاوره زنان و امور خانواده در جهت رفع مشكلات بانوان شاغل گفت: سعی می‌شود با ایجاد فضایی امن محوریت زنان در خانواده محفوظ بماند.

لنكرانی با تاكید بر این كه تعداد اعضای هیات علمی زنان در كشور در سالهای پیش از انقلاب كمتر از 100 نفر بود در ادامه یادآور شد: هم اكنون تعداد اعضای هیات علمی زن با رشدی 4 برابری به 4 هزار همكار در كل كشور رسیده است و همواره شاهد طی مدارج ترقی آنان در مقاطع دانشیاری، استادی و استادیاری هستیم.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha