رییس اداره بیماری‌های منتقله از آب و غذا و عفونت‌های بیمارستانی وزارت بهداشت بر لزوم رعایت موازین بهداشتی به منظور پیشگیری از بروز بیماری‌های منتقله از آب و غذا در فصل گرم سال تاكید كرد.

امسال هنوز موردی از وبا در كشور گزارش نشده است/مردم موازین بهداشتی را رعایت كنند

سلامت نیوز : رییس اداره بیماری‌های منتقله از آب و غذا و عفونت‌های بیمارستانی وزارت بهداشت بر لزوم رعایت موازین بهداشتی به منظور پیشگیری از بروز بیماری‌های منتقله از آب و غذا در فصل گرم سال تاكید كرد.

دكتر حسین معصومی اصل در گفت‌وگو با (ایسنا)، گفت: بیماری‌های منتقله از آب و غذا بیماری‌هایی هستند كه با خوردن آب یا غذای آلوده به افراد منتقل می‌شوند. بروز این بیماری‌ها در فصل گرم سال نسبت به سایر فصول بیشتر است. بر این اساس با گرم شدن هوا انتظار می‌رود كه مردم با رعایت چند اصل بهداشتی خود را از ابتلا به این بیماری‌ها در امان بدارند.به گفته وی، در فصل گرما فعالیت عوامل بیماری‌های منتقله از آب و غذا بیشتر می‌شود و امكان انتقال این بیماری‌ها به دنبال مصرف میوه، سبزی و مسافرت‌ها افزایش می‌یابد. بر این اساس لازم است كه میوه و سبزیجات قبل از مصرف به خوبی شست‌وشو و ضدعفونی شوند.

وی تاكید كرد: نخستین توصیه در فصل گرم سال آن است كه موازین بهداشتی به صورت كلی رعایت شوند؛ به این ترتیب رعایت نظافت شخصی و شست‌وشوی مكرر دست‌ها با آب و صابون مایع قبل از تهیه غذا، هنگام صرف غذا و پس از اجابت مزاج در كنترل بیماری‌های منتقله از آب و غذا بسیار موثر است.دكتر معصومی اصل با تاكید بر لزوم حصول اطمینان از سلامت آب آشامیدنی هنگام مصرف آب، ادامه داد: آب شبكه‌های آبرسانی شهری و روستایی سالم و قابل شرب است؛ چرا كه این آب كلرزنی شده و تحت نظارت مراكز بهداشتی قرار دارد. نباید از آب چشمه‌ها، رودخانه‌ها و آب‌هایی كه از سلامت آنها اطمینان نیست، استفاده شود.وی به مسافران نیز توصیه كرد كه حتما آب بطری شده همراه داشته باشند و گفت: در صورتی كه دسترسی به آب بطری شده یا آب سالم بهداشتی وجود نداشته باشد، بهتر است آب را به مدت یك دقیقه جوشانده و پس از خنك شدن، استفاده شود.

دكتر معصومی اصل بر لزوم تهیه و مصرف غذای سالم تاكید كرد و افزود: غذا باید به طور كامل پخته شود. غذاهای پخته شده نیز باید در اسرع وقت مصرف شوند. همچنین غذای پخته شده‌ای كه مصرف نمی‌‌شود باید در درجه حرارت كمتر از چهار درجه در یخچال نگهداری شود. غذاهای پخته شده كه در یخچال نگهداری می‌شوند، زمان مصرف باید به طور كامل گرم شوند. لازم است از تماس غذاهای پخته شده با مواد غذایی خام در یخچال و خارج از یخچال جلوگیری شود. هنگام تهیه غذا دست‌ها به طور مكرر شسته شود و تمام سطوح آشپزخانه تمیز باشند. همچنین باید غذاها از دسترس حشرات، جوندگان و سایر حیوانات محفوظ باشند. برای تهیه غذا نیز از آب سالم استفاده شود.رییس اداره بیماری‌های منتقله از آب و غذای وزارت بهداشت بر لزوم خودداری از شنا كردن در آب چشمه‌ها، رودخانه‌ها و كانال‌های آب به منظور جلوگیری از انتقال بیماری‌ها به فرد تاكید كرد.

وی افزود: اگر فرد به بیماری‌های گوارشی از قبیل استفراغ، اسهال یا دل درد مبتلا شد لازم است ابتدا به نزدیك‌ترین مركز بهداشتی – درمانی مراجعه كند. این افراد باید از خوددرمانی و مصرف آنتی بیوتیك خودسرانه، پرهیز كنند و مایعات فراوان بنوشند. بهترین مایعات برای این افراد آب آشامیدنی سالم، دوغ، چای كم رنگ، آب میوه طبیعی و محلول خوراكی درمان اسهال (ORS) است. افراد مبتلا به بیماری‌های گوارشی از قبیل اسهال و استفراغ باید از مصرف نوشابه‌های گازدار و آب میوه‌های صنعتی جدا پرهیز كنند؛ چرا كه مصرف این مواد تشدید اسهال و استفراغ را به دنبال دارد. همچنین تغذیه افراد بویژه كودكان در زمان اسهال و استفراغ نباید قطع شود.به گفته دكتر معصومی اصل، بیماری‌های منتقله از آب و غذا در هر محلی قابل وقوع است اما امكان بروز این بیماری‌ها در مكان‌هایی كه به لحاظ بهداشتی از سطح پایینی برخوردارند و مردم نیز در رعایت موازین بهداشتی سهل انگاری می‌كنند، بیشتر است.

وی در عین حال گفت: لازم است افراد از پراكنده كردن باقیمانده مواد غذایی و زباله در محیط زندگی و محیط زیست خودداری كنند؛ چرا كه این موضوع سبب انتشار عفونت در محیط می‌شود.رییس اداره بیماری‌های منتقله از آب و غذا و عفونت‌های بیمارستانی وزارت بهداشت، درباره بیماری «التور» (وبا) نیز گفت: خوشبختانه از ابتدای سال تاكنون هیچ موردی از بیماری وبا در كشور گزارش نشده است. اما سیستم بهداشتی كشور نسبت به این بیماری و دیگر بیماری‌های اسهالی و منتقله از آب و غذا حساس است و در صورت مشاهده موارد مشكوك، افراد بلافاصله مورد آزمایش و بررسی قرار می‌گیرند و در صورت مثبت بودن، درمان آغاز می‌شود.

وی ورود غیرقانونی اتباع خارجی از كشورهایی مانند افغانستان و پاكستان بویژه هنگام بروز بلایای طبیعی را از چالش‌های وزارت بهداشت در كنترل بیماری‌های منتقله از آب و غذا از جمله وبا دانست و گفت: برخی از این اتباع بیمار هستند و بیماری را با خود به كشور وارد می‌كنند. اما در مجموع سیستم بهداشتی كشور بسیار قوی است و حتی در دور افتاده‌ترین نقاط كشور موارد مشكوك به بیماری سریع تحت آزمایش و درمان قرار می‌گیرند.رییس اداره بیماری‌های منتقله از آب و غذای وزارت بهداشت در پایان گفت: بیماری وبا از جمله بیماری‌های بومی كشور است و می‌تواند در هر منطقه‌ای رخ دهد اما امكان بروز این بیماری در مناطق هم‌مرز با پاكستان و افغانستان و مناطقی كه دسترسی به آب آشامیدنی سالم محدود است، بیشتر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha