سلامت نیوز :یك جراح و متخصص گوش، گلو و بینی گفت: علت اصلی ابتلا به سنگ‌های غده بزاقی ناشناخته است البته كم‌آبی بدن عامل مهمی در دچار شدن به این بیماری است.

دكتر علیرضا مصباحی در گفت‌وگو با(ایسنا)، افزود: بیمارانی كه تحت اعمال جراحی مانند برخی اعمال جراحی دستگاه گوارش قرار می‌گیرند و به مدت طولانی نباید از طریق دهان غذا بخورند ممكن است دچار سنگ غده بزاقی شوند چون هر چه بزاق كمتر ترشح شود، احتمال ابتلا به سنگ‌های غده بزاقی افزایش می‌یابد.وی توصیه كرد: هم افرادی كه سابقه ابتلا به سنگ‌های غده بزاقی را دارند و هم بیمارانی كه به این بیماری مبتلا شده‌اند لازم است بنوشند علاوه برآن افرادی كه پیش از این به سنگ‌های غده بزاقی دچار شده‌اند می‌توانند به طور مداوم شكلات و آب‌نبات مصرف كنند. سیب‌‌ به‌ویژه سیب‌هایی كه قدری ترش هستند نیز محرك ترشح بزاق هستند.

این عضو آكادمی جراحان گوش، گلو و بینی آمریكا با بیان اینكه غدد بزاقی به دو دسته غدد بزاقی اصلی و فرعی تقسیم می‌شوند، گفت: 6 غده بزاقی اصلی شامل دو غده بزاقی بناگوشی، 2 غده بزاقی زیر فكی و 2 غده بزاقی زیر زبانی هستند و حدود 700 تا 1000 غدد بزاقی فرعی از لب تا حنجره وجود دارند.وی در ادامه اظهار كرد: غدد بزاقی زیرفكی بیش از سایر غدد بزاقی دچار سنگ‌های غده بزاقی می‌شوند. مبتلایان به این بیماری هنگام غذا خوردن زیر فك خود، توده برجسته‌ای حس می‌كنند كه با مصرف غذاهای ترش اندازه این توده بزرگ می‌شود و گاهی اوقات بیمار احساس درد می‌كند البته توده پس از مدتی از بین می‌رود.

این جراح و متخصص گوش، گلو و بینی در ادامه گفت: اگر سنگ به طور كامل دهانه غده بزاقی را ببندد، تورم ادامه پیدا و بسیاری مواقع عفونت می‌كند كه تورم، درد و تب شدید را به همراه دارد. اگر اندازه سنگ، كوچك باشد تورم پس از مدتی از بین می‌رود و ممكن است هر چند وقت یك بار تورم به وجود آورد.وی افزود: مبتلایان به اسید اوریك بالا و افرادی كه سابقه ابتلا به نقرس دارند، ممكن است دچار سنگ‌های غده بزاقی شوند. آنان نیاز به درمان خاص خود را دارند و پزشك باید آنها را درمان كند. افرادی كه سابقه ابتلا به سنگ‌های غده بزاقی را دارند اگر به طور ناگهانی دچار احساس تورم، درد و قرمزی در ناحیه زیر گردن شوند لازم است به پزشك مراجعه كنند. چون این علایم نشان‌دهنده عفونی شدن سنگ‌های غده بزاقی است.

این عضو آكادمی جراحان گوش، گلو و بینی آمریكا تاكید كرد: این بیماران اگر به موقع تحت درمان با آنتی‌بیوتیك قرار بگیرند، نیاز به بستری شدن پیدا نمی‌كنند. برای این بیماران آنتی‌بیوتیك خوراكی تجویز می‌شود. آنان باید مایعات زیاد بنوشند. البته گاهی اوقات نیاز است بیمار بستری شود و از طریق رگ، دارو دریافت كند و اگر عفونت سنگ‌های بزاقی شدت یابد، دچار آبسه می‌شود و این آبسه‌ها باید در اتاق عمل باز شود.مصباحی در پایان خاطرنشان كرد: اگر پزشك به علت محل و اندازه سنگ غده بزاقی ناگزیر از برداشتن غده بزاقی شد بیمار دچار مشكل نمی‌شود چون غدد بزاقی دیگر ترشح می‌شوند. بهترین راه تشخیص این بیماری نیز سونوگرافی و برخی از رادیوگرافی‌های خاص است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha