مسوول بخش تكثیر و پرورش انستیتو تحقیقات ماهیان خاویاری گفت: برای اولین بار در ایران اسپرم به روش مصنوعی از مولدین پرورشی ماهی شیپ و تاس - ماهی تولید شد.

محمود محسنی  در گفت و گو با ایرنا افزود: این روش با كمك جیره بندی غذایی و بالانس نمودن میزان مواد غذای مختلف بر روی مولدین صورت گرفت. وی با اشاره به اینكه ماهی شیپ و تاس ماهی نوعی ماهی خاویاری هستند اظهار داشت: برای تغذیه مولدین نر از آرد ماهی، آرد گندم، پودر گوشت، مكمل ویتامینه، مكمل معدنی، لایزین (نوعی چربی)، لیتسن، تركیبات روغنی شامل گیاهی و جانوری و ویتامین ‪ C‬و ‪ E‬استفاده شد.

وی اضافه كرد: این جیره غذای باعث شد تا هم میزان تولید اسپرم در ماهیان افزایش یابد و هم اینكه زودتر به مرحله اسپرم دهی برسند.

محسنی در ادامه در خصوص تولید خاویار به روش مصنوعی از ماهی‌های شیپ و تاس ماهی گفت: تغذیه مولدین ماده هم علاوه بر مواد غذایی مورد استفاده برای مولدین نر، كنجاله سویا هم به جیره غذایی مولدین ماده اضافه شد.

وی كه خود مجری این طرح بود افزود: قبل از اجرای این طرح ، خاویاربه دست آمده از ماهیان مذكور حدود ‪ ۱۲‬درصد وزن بدنشان بود كه با بعد از جیره بندی غذایی میزان خاویار به دست آمده به ‪ ۱۶‬درصد وزن بدن ماهیان افزایش یافت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha