سلامت نیوز: یك فوق تخصص روماتولوژی ضمن بیان این مطلب كه بر اساس نتایج استخراج شده از تحقیقات صورت گرفته از سوی سازمان بهداشت جهانی، 50 درصد زنان ایرانی با بیش از 50 سال سن، مبتلا به آرتروز زانو هستند، اظهار كرد:‌ سال گذشته تحقیقات خوبی در رابطه با آرتروز زانو و نقش PPR در درمان آن انجام شد. طی این تحقیقات روشن شد كه میزان اثربخشی آن با روش‌ درمانی موثر تزریق‌های ژله‌ای برابری كرده و به همان اندازه مفید و كاراست.

دكتر محمدمهدی امام در گفت وگو با ایسنا، ادامه داد: در حالی كه آمارها نشان می‌دهند 50 درصد زنان بالای 50 سال به آرتروز زانو مبتلا هستند، باید گفت زانو، شایع‌ترین مفصل درگیر آرتروز نیست، بلكه آرتروز انگشتان دست بسیار شایع‌تر از آرتروز زانو است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران درباره عوامل خطرزای ابتلا به آرتروز در میان ایرانیان توضیح می‌دهد:‌ به نظر می‌رسد كه اشكالی در جامعه وجود داشته باشد یا از نظر ژنتیكی بسیار مستعد هستیم، یا عادات بد رفتاری چون نحوه زمین نشستن و استفاده از دستشویی‌های ایرانی باعث بروز این عوارض شده است.

وی اضافه كرد:‌ همچنین عواملی نظیر الگوهای تغذیه‌ای غلط و شیوع گسترده چاقی در جامعه بویژه در میان زنان نیز باعث شده است كه آرتروز رو به افزایش بگذارد. همه این مسائل بایستی در كمیته كشوری آرتروز مطرح و راهكارهایی برای آن در نظر گرفته شود.

این فوق تخصص روماتولوژی در پاسخ به پرسشی مبنی بر تاثیر بكارگیری روش درمانی PPR (پلاسمای غنی از پلاكت) در بهبود وضعیت مبتلایان به آرتروز گفت: اطلاعات در خصوص استفاده از روش درمانی PPR در بیماری‌های مختلف محدود است. سال گذشته تحقیقات خوبی در رابطه با آرتروز زانو و نقش PPR در درمان آن انجام شد. طی این تحقیقات روشن شد كه میزان اثربخشی آن با روش‌ درمانی موثر تزریق‌های ژله‌ای برابری كرده و به همان اندازه مفید و كاراست.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران درباره شرایط استفاده از این روش برای درمان آرتروز و هزینه های درمان آن عنوان كرد: به هر روی هزینه درمان PPR بالاست و باید در افرادی استفاده شود كه معیارهای ورود به درمان PPR را داشته باشند.

وی افزود: PPR روش درمانی تازه‌ای نیست و 15 سال است كه استفاده می‌شود اما به این خاطر كه اثرات آن اثبات شده نیست چندان گسترش نیافته است. از سال گذشته تاكنون تحقیقات بزرگی در خصوص PPR در حال انجام است، امید است با روشن شدن نتایج این تحقیقات، جایگاه استفاده از روش درمانی PPR را در كشور پیدا كنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha