دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۸
کد خبر: 54096

توصیه‌های زیادی برای روزه‌داری وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند تا بهتر روزه بگیرید

چند توصیه پزشکی در ماه رمضان
سلامت نیوز : حتماً شما هم توصیه‌های زیادی برای روزه‌داری شنیده‌اید که می‌تواند به شما کمک کند تا بهتر روزه بگیرید و با سلامتی بیشتر بتوانید از توفیق عبادت بیشتر بهره‌مند شوید ما هم در این قسمت چند نکته را از زبان متخصصان تغذیه درباره سحری یادآوری می‌کنیم:

1) هنگام سحر شیرینی و مواد قندی زیاد نخورید. استفاده از مواد قندی و شیرینی به مقدار زیاد در وعده سحر باعث افزایش ناگهانی هورمون انسولین در خون و در نتیجه كاهش ناگهانی قند خون در طول روز می‌شود. که با عوارضی چون سرگیجه، بی‌حالی، پرخاشگری، عصبانیت و ضعف ناگهانی، این كاهش قند خون خودش را نشان می‌دهد.

2) وعده سحری را حذف نکنید. زیرا حذف وعده سحری باعث ایجاد اختلال در سوخت و ساز بدن می‌شود و همچنین بوی بد دهان، سردرد، دردهای عضلانی، سوزش سر دل، افزایش ناراحتی معده، بی‌خوابی و عصبانیت را به دنبال دارد.

3) هنگام خوردن سحری هم مانند افطار زیاده‌روی نکنید. پرخوری در هنگام سحر از احساس گرسنگی در طول روز جلوگیری نمی‌كند، بلكه در ساعات ابتدایی بعد از سحر، فشار زیادی را به معده و دستگاه گوارشی شما وارد می‌كند. این وضعیت باعث می‌شود علایمی نظیر سوء‌هاضمه، درد و نفخ معده بروز كند. روزه‌داران باید در وعده سحر غذای سبك بخورند و از مصرف غذاهای چرب، سرخ‌كردنی و پرحجم پرهیز كنند.

4) بهتر است از مصرف نمك زیاد و ادویه زیاد خودداری كنیدزیرا باعث تشنگی شما در طول روز می‌شود.

5) بهتر است بعد از خوردن سحری با کمی فاصله و دیرتر بخوابید زیرا وضعیت درازكش سبب برگشت مواد غذایی به مری و ترش‌كردن می‌شود از این رو روزه‌داران در طول روز اذیت خواهند شد و اگر این وضعیت ادامه داشته باشد باعث سوزش سردل و بیماری «رفلاكس معده و مری» در فرد می‌شود.

6) برای کاهش تشنگی در طول روز در سحری میوه و سبزیجات بیشتر مصرف کنید. ولی مصرف چای زیاد و پررنگ به دلیل خاصیت ادرار‌آوری و كافئین موجود در آن در وعده سحری مناسب نیست. بهترین نوشیدنی آب است و بهترین زمان نوشیدن آب كافی، یك ساعت بعد از افطار تا نیم ساعت قبل از وعده سحری است.

منبع : اطلاعات

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha