سلامت نیوز : رییس اداره ایدز وزارت بهداشت ضمن تشریح اقدامات انجام شده جهت تشخیص به موقع و صحیح‌تر HIV، تعیین مقاومت‌های دارویی و فراهم آوردن امكاناتی برای تشخیص زودرس نوزادانی كه از مادران HIV مثبت به دنیا می‌آیند، از برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای راه‌اندازی 10 آزمایشگاه قطب تشخیص HIV در یك دوره سه ساله خبر داد.

دكتر عباس صداقت در گفت‌وگو با (ایسنا)، نظام تشخیصی HIV را یكی از مهم‌ترین راهبردهایی دانست كه در هر كشوری می‌تواند به برنامه‌های كنترل HIV كمك كند.وی گفت: نظام تشخیص HIV در ایران بر اساس آخرین الگوی سازمان جهانی بهداشت در كشور پیاده می‌شود و ایران از به روزترین الگوهای جهانی برای تشخیص HIV استفاده می‌كند. در حال حاضر نیز نظام تشخیصی HIV كشور در ارتباط با شناسایی و اندازه‌گیری ویروس در بدن و همچنین اندازه‌گیری شاخص سیستم ایمنی در بدن فرد بیمار یا فرد در معرض ویروس قدم‌های مهمی را برداشته است.

دكتر صداقت افزود: آنچه كه در دستور كار وزارت بهداشت قرار گرفته آن است كه بتوانیم حدود 10 آزمایشگاه قطب را در كشور راه‌اندازی كنیم تا این آزمایشگاه‌های قطب در ارتباط با آزمایشات تخصصی HIV، كنترل كیفی آزمایشگاه‌هایی كه نظام تشخیصی HIV را راه‌اندازی می‌كنند و همچنین آموزش پرسنلی كه در این آزمایشگاه‌ها فعالند، خدماتی را در منطقه تحت پوشش خود برای استان‌های معین ارایه كنند.

به گفته وی، قرار است این آزمایشگاه‌های قطب به آخرین دستگاه‌ها و ماشین‌های اندازه‌گیری ویروس و تعیین شاخص سیستم ایمنی بدن مجهز شوند. این موضوع از نظر پایش درمان بسیار می‌تواند كمك كننده باشد. به این ترتیب افرادی كه تحت پوشش درمان ضدویروس قرار دارند می‌توانند در دوره‌های تعیین شده از نظر موفقیت درمان ارزیابی شوند.صداقت ادامه داد: راه‌اندازی آزمایشگاه‌های قطب همچنین در تشخیص به موقع و صحیح‌تر وضعیت HIV، تعیین مقاومت‌های دارویی و فراهم آوردن امكاناتی برای تشخیص زودرس نوزادانی كه احتمالا از مادران HIV مثبت به دنیا می‌آیند را بسیار كمك كننده خواهد بود. این موضوع قدم بسیار مهمی در برنامه كنترل HIV در كشور خواهد بود.

رییس اداره ایدز وزارت بهداشت در پایان گفت: برای راه‌اندازی این آزمایشگاه‌های قطب موافقت‌های اولیه با صندوق جهانی مبارزه با ایدز حاصل شده است و در صورت طی مراحل كار طبق توافق نامه، امیدوار هستیم كه در یك دوره سه ساله تمام این 10 آزمایشگاه قطب در كشور مستقر شده و خدمات مذكور را ارایه دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha