پنجشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۱ - ۰۹:۴۰
کد خبر: 56666

سلامت نیوز :تحقیقات جدید حاکی است: بسیاری از کودکان آمریکایی همانند بزرگسالان این کشور از نمک زیادی در غذاهایشان استفاده می‌کنند که این سدیم اضافی می‌تواند همچون بزرگسالان در کودکان به خصوص در کودکان چاق نیز موجب افزایش فشار خون شود.اما همه متخصصان اعتقاد ندارند که سدیم تنها عامل بالابرنده فشار خون در کودکان باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ لارن گراف، متخصص تغذیه کودکان و عضو بیمارستان کودکان در مونته فیوره نیوروک گفت: در این تحقیقات تنها یک ماده مورد بررسی قرار گرفته است و هیچ تاکیدی بر کیفیت رژیم غذایی نشده است. مصرف زیاد سدیم می تواند نشان دهنده رژیمهای غذایی باشد که خیلی سالم نیستند یا می‌تواند نشانگر مصرف کم موادی مثل کلسیم، منیزیم و پتاسیم باشد که به کاهش فشار خون کمک می‌کنند.

در آخرین رهنمودهای رژیمی پیشنهاد شده است تا مردم آمریکا روزانه بیش از 2300 میلی گرم سدیم مصرف نکنند و به طور کلی کمترین میزان سدیم پیشنهادی برای مردم آمریکا روزانه 1500 میلی گرم بوده است.نتایج این تحقیقات نشان داد که چاقی یا اضافه وزن و مصرف زیاد نمک می‌توانند منجر به فشار خون بالا شوند.محققان در تحقیقات خود اطلاعات گروهی از کودکان آمریکایی را از سال 2003 تا 2008 بررسی کردند. این تحقیقات روی 6200 کودک 8 تا 18 ساله انجام شد.

تمام این کودکان در طول 24 ساعت قبل از شروع تحقیقات در یک مصاحبه تلفنی اطلاعاتی را در مورد رژیم غذایشان ارائه کردند و 91 درصد از آنها اطلاعاتی را در مورد رژیم غذایشان در روز دوم نیز بیان کردند.محققان متوجه شدند تعداد متوسطی از این کودکان و نوجوانان روزانه تقریباً 3400 میلی گرم سدیم مصرف می‌کردند. مصرف سدیم در سفیدپوستان غیراسپانیولی بیش از سایر نژادها بود.کودکانی که چاق بودند بیشترین نمک را می خوردند، بعد از آن کودکان دارای اضافه وزن و بعد کودکانی قرار داشتند که دارای وزن طبیعی بودند و میزان اضافه وزن و چاقی در این تحقیقات 37 درصد بود.

در مقایسه کودکان مصرف کننده بیشترین نمک و کودکانی مصرف کننده کمترین میزان نمک مشخص شد که کودکان دسته اول بیشتر در معرض فشار خون بالا بودند.کودکان و نوجوانانی که دچار اضافه وزن و چاقی بودند در صورت مصرف زیاد نمک 3.5 برابر بیشتر در معرض فشار خون بالا بودند.دکتر مایکل مورتیز، مدیر بالینی کلیه شناسی کودکان در بیمارستان کودکان پترزبورق گفت: جالب این بود که مصرف سدیم در کودکانی که وزن طبیعی داشتند در مقایسه با کودکان چاق یا دچار اضافه وزن تاثیری مهم بر فشار خونشان نداشت.

گراف پیشنهاد کرد تا از مصرف غذاهای فرآوری شده تا حد ممکن پرهیز شود زیرا این غذاها حاوی مقدار زیادی سدیم هستند و حیرت آور آن که نان و فرآورده های نانی مثل نان شیرینی‌های حلقوی منبع سدیم هستند.وی گفت: بهتر است برای کودکانتان از میوه و سبزی بیشتر و غذاهایی با دانه های کامل که خیلی فرآوری شده نیستند استفاده کنیم.اگر چه که این تحقیقات یک رابطه بین مصرف نمک و فشار خون بالا در کودکان نشان داد اما یک رابطه علت و معلولی اثبات نشد.نتایج این تحقیقات در روز 17 سپتامبر در مجله Pediatrics به چاپ رسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha