سلامت نیوز : شیوا فرجی در گفت‌وگو با فارس در مورد تغذیه مناسب برای افرادی که دچار پرفشاری خون هستند، گفت: پرفشاری خون (Hypertension) که از آن به عنوان فشارخون یاد می‌شود غلط است. پرفشاری خون بیشتر یک علامت هشداردهنده است. مثل تب که می‌تواند نشان دهنده عفونت در بدن باشد، پرفشاری خون نیز معمولاً علامت هشدار و پیش آ‌گهی بیماری قلبی عروقی یا کلیوی است.

به گفته فرجی افراد در هر سنی ممکن است به عارضه پرفشاری خون مبتلا شوند ولی در افراد جامعه ما معمولاً افراد بالای 40 سال بیشتر به این عارضه مبتلا می‌شوند و طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت 33 درصد آمریکایی‌ها دچار پرفشاری خون هستند.وی تصریح کرد: معمولاً به افرادی بیمار دچار پرفشاری خون می‌گوییم که حداکثر فشار خون آنها 14 روی حداقل 9 باشد و این میزان فشار خون حداقل دوبار در هفته با اندازه‌گیری صحیح و در حالت نشسته مشاهده شود.

این متخصص تغذیه افزود: بعضی افراد ممکن است به علت عدم تعادل عاطفی، عصبی شدن ناگهانی یا مصرف زیاد سیگار دچار پرفشاری خون شوند که با خارج شدن از این وضعیت می‌تواند برطرف شود یعنی فرد سیگار را کنار بگذارد.وی گفت: دلیل واقعی 85 درصد افرادی که به پرفشاری خون مبتلا هستند مشخص نیست. آلودگی هوا یا حتی ژنتیک می‌تواند عامل آن باشد و اگر پرفشاری خون درمان نشود خطر سکته مغزی یا قلبی را ممکن است در پی داشته باشد

فرجی گفت: متخصصان می‌گویند اگر طولانی مدت نمک در غذا زیاد مصرف شود عامل مؤثری برای بروز پرفشاری خون است.وی ادامه داد: نباید فراموش کرد که وقتی مثلاً نمک را محدود کنیم وکالری دریافتی به ویژه آنهایی که از چربی‌های اشباع به دست می‌آید را محدود کنیم.یعنی شیرینی‌ و روغن نباتی جامد محدود شود. حتی کره‌ای که در وعده صبحانه با نان و مربا خورده می‌شود باید حذف شود.

به گفته این متخصص تغذیه مصرف 5 وعده میوه، لبنیات کم چرب 1.5 درصد و سبزی به تنظیم فشار خون کمک می‌کند.ولی رژیم غذایی به تنهایی مؤثر نیست و فرد باید در طول هفته و به طور منظم فعالیت روزانه که ممکن است پیاده‌روی یا ورزش‌های صبحگاهی حداقل به مدت 30 دقیقه باشد انجام دهد.وی افزود: الکل و دخانیات در افرادی که دچار فشارخون بالا هستند باید قطع شود و گر نه درمان نمی‌شوند. تمام غذاهایی که حاوی پتاسیم هستند مانند سیب‌زمینی، موز و خیار برای پائین آوردن فشار خون توصیه می‌شود به شرطی که فرد داروهای کاهنده فشار خون که حاوی مقدار زیادی پتاسیم هستند، همزمان مصرف نکند.

 عضو انجمن متخصصان تغذیه ایران گفت: معمولاً راه حل درست این است که با بررسی دقیق نوع دارو و میزان پتاسیم دریافتی در روز مشخص و بر مبنای آن رژیم غذایی تجویز شود. چرا که مصرف زیاد پتاسیم می‌تواند به کلیه‌ها فشار بیاورد و فرد را در حالت استرس فیزیولوژیک قرار دهد. سدیم دریافتی نباید در روز بیشتر از 2.4 واحد دریافت شود.

وی گفت: افراد با فشار خون بالا باید نان رژیمی مصرف کنند، پنیری که مصرف می‌شود قطعاً نباید در آب نمک قرار گیرد و حتی آبغوره‌ای که برای سالاد مصرف می‌شود حاوی نمک نباشد.فرجی گفت: از آنجایی که تمام مواد غذایی فراوری شده مانند انواع کنسروها، سوسیس و کالباس و غذاهای آماده حاوی مقدار زیادی سدیم هستند مصرف آن به افرادی که به فشارخون بالا دارند توصیه نمی‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha