سه‌شنبه ۴ مهر ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۵
کد خبر: 57040
سلامت نیوز : یک متخصص تغذیه، مصرف هویج را به عنوان منبعی سرشار از مواد مغذی برای زنگ‌های تفریح دانش آموزان مناسب دانست و گفت: سنین مدرسه از حساس‌ترین دوره‌ رشد کودکان است در نتیجه میوه و سبزیجات می‌تواند جایگزین مناسبی برای خوراکی‌های غیرمجاز محسوب شود.

دکتر علی اکبر سهیلی آزاد متخصص تغذیه در گفت وگو با ایسنا، با بیان این که رشد کودکان در سنین ابتدایی متأثر از سه عامل زیستی، ذهنی و اجتماعی است، افزود: سلامت و قدرت یادگیری کودکان به نوع تغذیه آنها بستگی دارد به همین دلیل تغذیه مناسب می‌تواند در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مؤثر و از اهمیت بالایی برخوردار باشد.این متخصص تغذیه در خصوص اینکه در یک تغذیه طبیعی یا نرمال باید در روز 5 وعده غذایی مصرف شود، اظهار داشت: علاوه بر وعده‌های غذایی می‌بایست از یک میان وعده در صبح حدود ساعت 10 صبح و 5 بعدازظهر استفاده شود درحالی که ایرانی‌ها بطور معمول از 3 وعده غذایی صبحانه، ناهار و شام پیروی می‌کنند.

این عضو هیأت علمی اظهار کرد: صبحانه باید به عنوان یک وعده غذایی اصلی مورد توجه خانواده‌ها قرار بگیرد. دانش آموزانی که بدون خوردن صبحانه به مدرسه می روند با افت قندخون، کارآیی و تمرکز فکری مواجه خواهند شد و همین امر سبب کاهش یادگیری در آنها می‌شود.او با اشاره به اهمیت تأمین انرژی موردنیاز مغز تصریح کرد: سلول‌های مغزی انرژی مصرفی خود را از ماده قندی گلوکز می‌گیرند در حالی که قسمت مهمی از انرژی موردنیاز سلول‌های عضلانی و سلول‌های اعضای دیگر بدن از چربی‌ها تأمین می‌شود.

میان وعده غذایی در زنگ‌های تفریح فراموش نشود!

دکتر سهیلی آزاد به ضرورت میان وعده‌های غذایی برای دانش آموزان و به مطالعه‌ای که به همین منظور بر روی دانش آموزان مدارس شهر تهران و بعضی از شهرهای ایران انجام داده است، اشاره کرد و گفت: 8 درصد کودکان صبحانه نخورده به مدرسه میروند و 35 درصد دانش آموزان با خود میان وعده به مدرسه نمی‌برند.

این متخصص تغذیه برنامه غذایی کودکان مدرسه‌ای را به دو گروه مجاز و غیرمجاز تقسیم بندی و به والدین توصیه کرد: غذاهای غیرمجاز را برای میان وعده بچه‌ها در نظر نگیرند.وی ادامه داد: خوراکی هایی مانند شکلات، پاستیل، اسمارتیس و یخمک به علت داشتن رنگ‌های غیرمجاز و پوسیدگی دندان‌ها در طولانی مدت نباید به عنوان میان وعده مصرف شوند.

وی یادآور شد: مصرف انواع پفک که دارای مقادیر زیادی نمک و ماده رنگی می باشد زمینه را برای ابتلا به چاقی، بیماری های قلبی و عروقی، دیابت و فشارخون در بزرگسالی فراهم می آورد لذا مصرف آن در مدارس باید ممنوع شود.دکتر سهیلی آزاد بیان کرد: روغنی که برای سرخ کردن موادغذایی مانند سوسیس و چیپس مورد استفاده قرار می گیرد به علت حرارت دیدن مداوم حاوی ماده سمی آکرولیین است که منجر به سرطان کبد خواهد شد.

وی افزود: مصرف انواع خشکبار، پسته، گردو، بادام، گندم بوداده، نخودچی، کشمش و انجیر خشک که حاوی موادمغذی مانند مواد انرژی زا، ویتامین ها و مواد معدنی هستند به عنوان میان وعده توصیه می شود.دکتر سهیلی آزاد گفت: والدین بهتر است ساندویچ های خانگی مانند نان و پنیر با خرما، نان و تخم مرغ و یا نان به همراه سیب زمینی پخته به عنوان میان وعده بچه‌ها در مدرسه تهیه کنند.

این متخصص تغذیه خطاب به والدین توصیه کرد: شیر پاستوریزه و انواع میوه‌های شسته و ضدعفونی شده حاوی مقادیر زیادی ویتامین، مواد معدنی و مغذی موردنیاز برای دوران رشد کودک است.وی با اشاره به تأثیر فیبر موجود در میوه و سبزیجات در جلوگیری از ابتلا به یبوست تأکید کرد: چنانچه دانش آموزان از میان وعده در مدرسه استفاده نکنند مواد دفعی برای مدتی طولانی در داخل روده بزرگ باقی مانده و منجر به یبوست آنها خواهد شد لذا مصرف میوه وسبزیجات برای بچه‌ها ضروری است.

دکتر سهیلی آزاد تصریح کرد: کشک منبعی غنی از کلسیم، فسفر، سدیم، پتاسیم و میزیم و برای رشد استخوان ها بسیار مفید است.او در پایان با تأکید به مصرف سهل و آسان کشک با توجه به دیر فسادپذیری آن، استفاده از کشک را برای کودکان در میان وعده‌های مدرسه پیشنهاد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha