دوشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۸
کد خبر: 57412

برخی شرکتهای دارویی به ازای داروهای درخواستی داروخانه‌ها، خرید داروهای اضافه را به آنان تحمیل می‌کنند.

فروش دارو به شرط خرید داروی اضافه

سلامت نیوز :رهبر مژدهی آذر در گفت و گو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس، افزود:‌ مسائل مربوط به بازار دارویی کشور به دو بخش تقسیم می‌شود یک بخش آن را باید مسئولان دولتی مدیریت کنند تا همواره داروهای مورد نیاز بیماران در کشور باشد، یک بخش دیگر آن را هم باید مردم و به خصوص داروخانه داران مدیریت کنند تا کمبودی ایجاد نشود.

وی ادامه داد: در زمانهای مختلف گذشته هم که کشور با مشکلات اقتصادی مواجه بود همین روند را داشتیم و اگر با کمبود یک نوع دارو مواجه می شدیم، داروخانه داران با مشورت پزشک داروی مشابه را به بیمار می‌دادند تا کمبودی احساس نشود، اکنون هم داروخانه‌ها و مردم باید همین روند را در مورد اقلامی که ممکن است کمبود داشته باشد، رعایت کنند تا بتوانیم سربلند از این شرایط سخت عبور کنیم.

وی گفت: خوشبختانه اکنون با همکاری همه بخشهای درگیر با مسئله دارو، در مجموع مردم کمبودی را احساس نمی‌کنند اما مسئولان سازمان غذا و دارو برای تأمین داروی مورد نیاز بیماران وظیفه سنگینی دارند و البته اطلاعات اصلی را هم درباره میزان ذخیره دارویی و پیش بینی آینده در اختیار دارند، اطلاعاتی که در اختیار ما در انجمن داروسازان ایران نیست.

رئیس انجمن داروسازان ایران ادامه داد: هم اکنون برای واردات دارو و مواد اولیه دارویی ارز مرجع در اختیار واردکنندگان قرار می‌گیرد اما دارو در اولویت سوم دادن ارز قرار دارد بنابراین در بسیاری موارد داروسازان و صنایع دارویی مجبورند با ارز بازار آزاد خرید کنند و همین مسئله موجب می شود دخل و خرج آنها دچار مشکل شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه دارو در کشور ما ارزان است و با لحاظ، گران شدن قیمت ارز ،جا دارد که قیمت دارو تا حدی افزایش یابد تا صنایع دارویی کشور توان خود را برای تولید از دست ندهند، نمی‌شود که مخارج با ارز آزاد باشد و درآمد با ارز مرجع و نرخهای مصوب قدیمی.

مژدهی آذر در پاسخ به این پرسش که آیا با پدیده احتکار دارو در کشور مواجه هستیم یا نه گفت: داروخانه‌ها به هیچوجه احتکار دارو ندارند،اصلاً سهمیه آنها آن قدر نیست که بخواهند احتکار کند، اما ممکن است برخی مردم به جای سهمیه یکماه با تجویز پزشک برای 4ماه دارو بخرند و در خانه ذخیره کنند که داروخانه داران باید از این مسئله جلوگیری کنند.

وی گفت: البته ممکن است برخی افراد  شرور و سودجو باشند که این شرایط سخت بخواهند به حقوق مردم تعرض کنند. چنین افرادی هنوز ریشه کن نشده‌اند اما به هر حال دارو تاریخ مصرف دارد و خیلی کالای قابل احتکاری نیست. در عین حال می‌دانیم که وزارت بهداشت مأموران بیشتری را برای جلوگیری از احتکار دارو بسیج کرده است.

رئیس انجمن داروسازان ایران ادامه داد: مسئله دیگری که می‌خواهم توجه مسئولان را به آن جلب کنیم این است که برخی شرکتهای دارویی به ازای درخواست داروخانه‌ها برای خرید یک دارو از آنها می‌خواهند که یک بسته دارو و کالای مورد نظر آنها را هم به اجبار و اضافه بر درخواست آنها خریداری کنند در حالی که مسئولان داروخانه اعلام می‌کنند که از آن دارو به میزان کافی در انبار دارند و این خرید اجباری به اسراف و حتی گذشتن تاریخ مصرف آن دارو منجر می‌شود.

وی گفت: شرکتهای دارویی اگر مشکل دارند، می‌توانند فروش دارو را محدود کنند اما نباید فروش دارو را مشروط کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha